• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40852
+
-

شهردار تهران یازدهمین جشنواره ارگانیک تهران را افتتاح کرد

شب یلدا بامحصولات ارگانیک

گزارش
شب یلدا بامحصولات ارگانیک

محمد سرابی | خبر‌نگار

با تمام گرانی‌های محصولات غذایی، هنوز هم آیین شب یلدا فرصتی برای تولید‌کنندگان مواد خوراکی است تا محصولات خود را به بازار شهر‌ها عرضه کنند و در این میان، همزمان با گرایش عمومی به محصولات غذایی ارگانیک، شهرداری نیز از عرضه این محصولات با هدف افزایش سطح سلامت شهروندان حمایت می‌کند. امسال یازدهمین جشنواره ارگانیک تهران با عنوان یلدای ارگانیک، با همکاری سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌‌بار شهرداری تهران و انجمن ارگانیک ایران در محل نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران در بوستان گفتگو برگزار شد تا فرصتی برای معرفی تولیدکنندگان این محصولات باشد؛ نمایشگاهی که در غرفه‌های آن از حبوبات تا سیب زمینی به چشم می‌خورد.

شهردار تهران در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: در برخی کشور‌های اروپایی قیمت محصولات ارگانیک چند برابر محصولات دیگر است و با وجود این مشتریان از آن استقبال می‌کنند. موضوع محصولات ارگانیک چند دهه است که در دنیا مطرح شده و تأثیرات زیست‌محیطی ناشی از استفاده از سموم و آفات از دلایل اصلی وجود این محصولات است.

او ادامه داد: تامین محصولات غذایی سالم یکی از وظایف اصلی حاکمیت‌هاست. خوشبختانه در این جشنواره با توجه به گواهی‌هایی که صادر می‌شود و مراحل کنترل کیفی، می‌توان محصولات تولید شده را به خارج نیز صادر کرد. تبلیغات داخلی در فضای مجازی انجام می‌شود. ما زمانی می‌توانیم در تولید و فروش محصولات ارگانیک موفق باشیم که بتوانیم آنها را صادر کنیم. حناچی درباره قیمت این محصولات گفت: حالت ایده‌آل ما این است که در زمان طولانی‌تر به قیمت مناسب برسیم.

مشکل اصلی قیمت است

یازدهمین نمایشگاه ارگانیک تهران با 120غرفه شامل خواروبار، میوه، لبنیات، مواد سلولوزی و همینطور لوازم آرایشی و بهداشتی است که در سالن‌های متعدد در بوستان گفتگو مشغول به‌کار است. بیشترین محصولی که در جشنواره به چشم می‌خورد عسل است که تولید کنندگانی از سراسر ایران آن را با بسته‌بندی و برند مخصوص به‌خود عرضه می‌کنند و عرقیات گیاهی در رتبه بعد از آن قرار می‌گیرد.

مدیرعامل جدید سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری نیز در حاشیه این جشنواره گفت: در زمینه تولید و عرضه این محصولات در مرحله‌گذار قرار داریم. محصولاتی که در آنها کمتر از مواد شیمیایی استفاده می‌شود و «سالم» نامیده می‌شوند بیشتر هستند و تعدادی محصولات کاملا «ارگانیک» هم داریم که در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شوند.

«سید‌سعید راد» درباره عرضه این محصولات در میادین میوه و تره‌بار به همشهری گفت: مشکل اصلی در روند فروش این محصولات قیمت آنهاست. به‌دلیل اینکه تولید مواد ارگانیک هزینه بیشتری دارد قیمت آنها را برای فروش در بازار افزایش می‌دهد و این بر تعداد مشتریان تأثیر می‌گذارد.

او با اشاره به شعار «غذای سالم، شهر سالم، شهروند سالم» افزود: ما در مجموعه میادین حدود 30غرفه را به این محصولات اختصاص دادیم و امیدواریم بتوانیم از این کالا‌ها حمایت کنیم.

راد در پاسخ به سؤالی درباره اینکه صحت «ارگانیک» بودن این محصولات چگونه سنجیده می‌شود، گفت: به شهروندان اطمینان می‌دهیم که محصولات ارگانیک هستند زیرا کمیته‌‌ای از سازمان میادین میوه و تره‌بار، اداره استاندارد، وزارت جهادکشاورزی و انجمن ارگانیک ایران تشکیل شده که صحت آنها را تأیید می‌کند.

او همچنین درباره شیوه نرخ‌گذاری اقلام عرضه شده در جشنواره ارگانیک تهران توضیح داد: به این منظور کمیته‌ای تشکیل شده که وزارت جهادکشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و نماینده‌ای از شورای شهر در آن حضور دارند و البته بیان این نکته ضروری است که هزینه تولید کالاهای ارگانیک، یک و نیم تا دو برابر بیشتر از سایر کالاهاست به‌عنوان مثال اگر قرار باشد در زمینی محصول ارگانیک کاشته شود از 3سال قبل نباید در آن از کود شیمیایی استفاده شده باشد.

نمایشگاه ارگانیک بیشتر با هدف آشنایی مصرف‌کنندگان با این محصولات برگزار می‌شود و استقبال شهروندان از آن نشانگر بازار این محصول در میان شهروندان تهرانی است.

چوبینه: جشنواره ارگانیک راهی برای فرهنگسازی است

مدیرعامل شرکت شهر سالم در بازدید از «یازدهمین جشنواره ارگانیک تهران» با اشاره به تأثیر تغذیه سالم بر سلامت شهروندان گفت: «باید با افزایش تولید، قیمت محصولات ارگانیک کاهش یابد، تا مصرف آن برای عموم شهروندان امکان‌پذیر شود.» به گزارش همشهری، حمید چوبینه با تأکید بر نتایج مثبت جشنواره ارگانیک بر تولید محصول ارگانیک و اصلاح فرهنگ تغذیه، عنوان کرد: «آنچه که سلامت شهروندان را در حوزه تغذیه تامین می‌کند، استمرار مصرف محصولات سالم و ارگانیک است که جشنواره ارگانیک باید آغازگر این فرآیند باشد و در ادامه با ایجاد فروشگاه‌های دائمی محصولات ارگانیک، دسترسی شهروندان به این محصولات فراهم شود.» او از جشنواره ارگانیک به‌عنوان بسترساز تغییرات پایدار در حوزه سلامت نام برد و یادآور شد: «جشنواره ارگانیک فرصتی است که هم شهروندان با فواید محصولات ارگانیک آشنا شوند و هم تولیدکنندگان، بازار مصرف تولیدات خود را شناسایی کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :