• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39667
+
-

ایرانیان به دروازه بسته تفلیس خوردند

سخنگوی وزارت خارجه: در هفته‌های اخیر 200نفر از شهروندان ایرانی را به گرجستان راه نداده‌اند

 2 ‌ماه بعد از بروز مشکل در تردد ایرانیان به صربستان حالا یک کشور دیگر برای ایرانیان مشکل ایجاد کرده تا وزارت خارجه ایران به رفتار گرجستان معترض شود.

به گزارش همشهری،  هفته گذشته رسانه‌ها گزارش دادند که گرجستان از ورود 18ایرانی که با هواپیما وارد تفلیس شده بودند جلوگیری کرده و آنان را به ایران عودت داده است، همزمان اعلام شد که گرجستان از یک‌ماه قبل اقدام به اخراج مسافران ایرانی از فرودگاه تفلیس یا مرزهای این کشور کرده و این روند از هفته گذشته شدت یافته به‌طوری که تعداد این ایرانی‌ها تا شامگاه نهم آذر‌ماه به ۴۶ نفر رسیده است.  بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان دیروز در نشست خبری از دیپورت 200نفر از ایرانی‌ها از گرجستان در هفته‌های اخیر خبر داد.

علاقه ایرانی‌ها به گرجستان

موضوع مهاجرت ایرانی‌ها به گرجستان به‌خصوص اواخر سال گذشته و اوایل سال‌جاری شدت گرفت. براساس قوانین گرجستان، اتباع خارجی می‌توانند با خرید ملک به ارزش حداقل ۳۵۰۰۰ دلار اقامت یکساله این کشور را دریافت کنند که این اقامت در پایان دوره قابل تمدید است. دولت گرجستان از تیر سال ١٣٩٢ موافقتنامه لغو ویزا بین ایران و گرجستان را یک طرفه باطل کرد اما این توافقنامه از بهمن ۱۳۹۴ دوباره به اجرا درآمد.

بعد از هجوم برخی ایرانی‌ها به گرجستان و تلاش برای دریافت اقامت از طریق خرید ملک در این کشور اردیبهشت امسال قوام شهیدی، سفیر ایران در گرجستان هشدار داده بود: «خرید ملک در گرجستان لزوما تضمینی برای اخذ اقامت طولانی‌مدت این کشور نیست.»

برخی از ایرانیان دیپورت شده در گرجستان دارای منزل، خودرو و دفتر کار و شرکت بوده‌اند.

برخی ناظران بر این باورند که انتخاب سالومه زورابیشویلی به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید گرجستان در دیپورت ایرانیان نقش داشته و عنوان می‌کنند که سیاست‌های ضدمهاجرتی او در سختگیری گرجستان برای ورود ایرانیان به این کشور مؤثر بوده است.

براساس گزارش دفتر تحلیل و برنامه‌ریزی کمیسیون دولتی مهاجرت گرجستان که در سال ٢٠١٧ منتشر شده، بین سال ٢٠١٥ تا ٢٠١٦، دست‌کم ١١٢ ایرانی شهروندی گرجستان را گرفته‌اند و در همین مدت ١٧٦٦ ایرانی به این کشور مهاجرت کرده‌اند که ١٥٥١ نفر از آنها برای کار و ٤٧ نفر هم با سرمایه‌گذاری اجازه اقامت گرفتند. اواسط مهر‌ماه امسال دولت صربستان معافیت ایرانی‌ها از سفر بدون بی‌ویزا به این کشور را لغو کرد.  بلگراد دلیل این تصمیم را اقدام شماری از ایرانیان برای ورود غیرقانونی به اتحادیه اروپا از طریق صربستان یا اعلام پناهندگی عنوان کرده است. تعداد این افراد بالغ بر 6هزار نفر ارزیابی می‌شود.

از گرجستان گله‌مندیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد مشکلات به‌وجود آمده برای تعدادی از شهروندان ایرانی در گرجستان خاطرنشان کرد: 2روز پیش به سفارت ایران در گرجستان دستور داده شد که این موضوع را پیگیری کند و بعد از پیگیری‌های لازم می‌توانیم اظهارنظر قطعی در این زمینه داشته باشیم. سفارت ایران چندی پیش بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت: این نمایندگی براساس وظایف ذاتی خود در صیانت از حرمت اتباع کشورمان و سرمایه‌های مادی و معنوی هموطنان عزیز اقدامات مقتضی را در دستور کار قرار داده است و از مسیرهای دیپلماتیک موضوعات را پیگیری می‌کند. بهرام قاسمی با بیان اینکه طبق برخی اخبار گفته می‌شود که حدود 200نفر از شهروندان ایرانی طی هفته‌های اخیر در مرزهای زمینی و هوایی گرجستان دیپورت شده‌اند، ادامه داد: اینکه چرا به آنها اجازه ورود به گرجستان داده نشده است مشخص نیست. ما در این خصوص گله‌مند هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید