• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 1 آذر 1397
کد مطلب : 38452
+
-

حمید لطف‌اللهیان، شهردار اردبیل در گفت‌و‌گو با همشهری:

36 درصد بودجه شهرداری هزینه جاری است

36 درصد بودجه شهرداری هزینه جاری است

محمد سرابی _ خبر‌نگار

چند‌ماه پیش شهردار اردبیل در جلسه رسمی شورای شهر اعلام کرد: بیش از 200پروژه ریز و درشت از سوی شهرداری در حال اجراست.  حمید لطف‌اللهیان  اخیرا گفت که با اتمام فصل کاری در سال 97آمادگی ارائه شفاهی این گزارش را به اعضای شورای شهر دارد. در تماس با شهردار اردبیل درباره این پروژه‌ها و دیگر فعالیت‌های شهرداری سؤال کردیم. به گفته لطف‌اللهیان، در اردبیل عملیات عمرانی و اجرایی در زمینه بهسازی معابر، آسفالت‌ریزی، رنگ‌آمیزی، توسعه فضای سبز و زیباسازی درحال انجام است و پروژه بزرگ پل قدس که مراحل اجرایی آن به نیمه رسیده است به‌دلیل افزایش قیمت‌ها 60میلیارد تومان اعتبار برای ساخت نیاز دارد.

پروژه‌هایی که شهرداری انجام ‌می‌دهد در چه گروهی از فعالیت‌های شهری قرار می‌گیرد؟
بخشی از آن مربوط به بهسازی معابر شهری برای بهبود عبور و مرور شهری است که در سرفصل پروژه‌های ما قرار دارد. در این زمینه از اصلاح هندسی تا ایجاد تقاطع غیرهمسطح را پیگیری می‌کنیم. در زمینه ایجاد فضای سبز نیز ساخت پارک جدید و بهسازی پارک‌های گذشته را داریم. سرانه فضای سبز اردبیل کمتر از 10متر است که امسال تلاش می‌کنیم به 8مترمربع برسد. در سال قبل این مساحت را 6/0مترمربع به ازای هر نفر افزایش دادیم. امسال هم سعی می‌کنیم همین مقدار به فضای سبز اضافه کنیم.

برای فضای سبز شهر از چه منابع آبی استفاده می‌شود؟
قبلا از آب ‌شهری استفاده می‌شد اما امسال شبکه آب خام را در 90درصد فضاهای سبز احداث کردیم تا دیگر از آب تصفیه شده برای فضای سبز استفاده نشود. استفاده از فاضلاب نیز برای سال آینده در دست مطالعه است. البته کار اساسی و زیر بنایی این است که از فاضلاب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز استفاده کنیم.

برای رفع مشکل ترافیک در نقاط مرکزی شهر چه کاری انجام شده است؟
ظرفیت معابر ما برای رفت‌وآمد‌ها امروز کافی نیست؛ به همین دلیل، هم تعریض معابر و هم اصلاح هندسی را داریم ولی در کنار آن به شبکه جدید هم احتیاج داریم. ساخت این معابر جدید برابر طرح تفصیلی انجام می‌شود تا بافت تاریخی آسیب نبیند مانند کار‌هایی که در اطراف بقعه شیخ صفی‌الدین انجام دادیم تا هم اصالت بقعه را حفظ کنیم و هم معایب محل رفع شود. محله شهیدگاه که در ضلع شرقی و جنوبی مجموعه تاریخی بقعه شیخ ‌صفی‌الدین اردبیلی قرار دارد، یکی از محله‎های تاریخی و مرکزی اردبیل است که بخش قابل توجهی از آن را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد. ساخت پیاده‌راه شهیدگاه در سال 95آغاز و در سال 96و با هزینه 2و نیم میلیارد تومان و با هدف ساخت مسیر انسان‌محور و ساماندهی اطراف بقعه شیخ‌صفی اجرا شد. این منطقه سنگفرش و آبنمایی به‌صورت عمودی در ‌آن ساخته شده است.

تاکنون چقدر هزینه برای پایان کار «پل قدس» صرف شده است؟
پیشرفت فیزیکی پل قدس تا به حال 49درصد است و تا به حال معادل 19میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. با توجه به نوسانات بازار آهن 60میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه نیاز است و اگر تأمین منابع مالی بموقع انجام گیرد و اعتبار لازم و کافی به پروژه تزریق شود، می‌توانیم سرعت اجرای طرح را از وضعیت فعلی هم بیشتر کنیم و تا پایان سال 98پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

چرا پروژه پل قدس تا این حد به تأخیر افتاده است؟
پروژه پل قدس باتوجه به حجم کار و وسعت پروژه جزو تقاطع‌های غیرهمسطح بزرگ در کشور محسوب می‌شود و براساس یک زمانبندی مشخص و از لحاظ جنبه‌های فنی، کیفی و اجرایی در سطح استاندارد در حال اجراست. با وجود کاهش قدرت مالی و مشکلات عدیده‌ای که در زمینه درآمد شهرداری وجود دارد، تلاش می‌کنیم طرح بزرگ پل قدس به موقع به اتمام برسد. پروژه پل قدس در مسیر منطقه توریستی شورابیل قرار گرفته است و تکمیل آن هم باعث حل ترافیک منطقه می‌شود و افتتاح این پل، تکمیل‌کننده پروژه‌های عمرانی شورابیل خواهد بود.

درباره ایمنی وسایل بازی و کیفیت دیگر امکانات مجموعه فرهنگی و تفریحی شورابیل چه کاری انجام شده است؟
در سال‌های گذشته با واگذاری زمین از سوی شهرداری افرادی براساس قرارداد که هر ساله نیز تمدید شده نسبت به نصب دستگاه شهربازی در شورابیل اقدام کرده و از منافع آن استفاده کردند که این روش دیگر پاسخگو نیست. کارشناسان شهرداری در کنار کارشناسان رسمی دادگستری تمام این دستگاه‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند که از بین آنها 6دستگاه با عمر پنج‌ساله، 5دستگاه با عمر سه‌ساله و مابقی با عمر دو و یکساله می‌توانند فعالیت کنند. قرار شده است این دستگاه‌ها به سرمایه‌گذاران واگذار شود. در لایحه‌ای که شهرداری اردبیل ارائه کرده تمامی موارد به‌صورت شفاف قید شده است تا هم حق و حقوق سرمایه‌گذار و هم شهرداری رعایت شود و از این بابت شهرداری مانند تابلوهای تبلیغاتی گرفتار برخی حاشیه‌ها نشود.

تاکنون در بافت ‌فرسوده یا حاشیه شهر برخوردی بین مأموران و شهروندان برای جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز پیش آمده است؟
ما سعی می‌کنیم کار را به‌صورت نرم افزاری انجام دهیم و حین انجام کار برخورد نکنیم. مخصوصا در ساخت‌وسازهای عمودی عوارضی پیش‌بینی کرده‌ایم که درصورت ساخت و بعد از تأیید «کمیسیون ماده صد» آنقدر زیاد می‌شود که هر نوع ساخت‌وساز غیرمجاز دیگر توجیه اقتصادی نخواهد داشت. اگر ماده صد «ابقا»ی بنا را تأیید کند طبیعی است که سازنده باید عوارض پرداخت کند اما ما آن مقدار را بیشتر از عوارض ساخت‌وساز قانونی تعیین کردیم؛ به همین دلیل ساخت‌وساز غیرمجاز از توجیه اقتصادی می‌افتد. این عوارض با تأیید شورای شهر انجام شد.

هزینه جاری شهرداری کمتر از هزینه عمرانی است؟
بله و امسال هزینه جاری شهرداری را باز هم کمی کاهش دادیم. سال قبل 37درصد بود و امسال 36درصد کل بودجه شهرداری برای هزینه‌های جاری صرف می‌شود.

برای پروژه‌های نیمه‌کاره چه تدبیری اندیشیده شده است و منابع مالی آن چگونه تامین خواهد شد؟
پروژه‌های نیمه تمام ازابتدای سال در اولویت برنامه‌های شهرداری قرار دارد و درحال حاضر نیز قسمت اعظم پروژه‌ها تمام‌شده و قسمتی از پروژه‌ها درصورت تامین اعتبار لازم، تا پایان سال به اتمام می‌رسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید