• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 29 آبان 1397
کد مطلب : 38088
+
-

مذاکرات هانت

وزیر خارجه انگلیس با 2 دستور اصلی برجام و یمن با ظریف و شمخانی گفت‌وگو کرد

دیپلماسی
مذاکرات هانت

وزیر خارجه انگلیس در تهران با همتای ایرانی و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی رایزنی کرد؛ دیدارهایی که  دستورالعمل مذاکرات آن شامل 2محور اصلی برجام و یمن و یک دستور کار حاشیه‌ای درباره متهمان دوتابعیتی داشت.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در دیدار وزیر خارجه انگلیس با انتقاد از عدم‌همکاری مناسب اتحادیه اروپا در شرایط خروج آمریکا از توافق بین‌المللی برجام و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: ایران با توجه به انفعال طرف‌های دیگر در برابر گفتار و رفتار ناشایست آمریکا براساس منافع ملی و مسئولیت‌های خود تصمیمات لازم در مقابله با این اقدام و امکان بازگشت به شرایط پیش از توافق را اتخاذ کرده است. دریابان علی شمخانی این را هم گفت که سطح فعلی روابط اقتصادی میان 2کشور و تسهیل روابط بانکی در این زمینه رضایتبخش نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از مواضع بی‌پایه برخی کشورها علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران و تأکید بر جدیت کشورمان در مبارزه مستمر با تروریسم اذعان داشت؛ درصورتی‌که سیاست‌ها و اقدامات عملی ایران نبود، امروز داعش حکومت عراق و سوریه را در دست داشت و همسایه اروپا محسوب می‌شد. شمخانی عدم‌برخورد قاطع دولت انگلیس با شبکه‌های رسانه‌ای حامی گروه تروریستی که زنان و کودکان بی‌گناه را در اهواز به شهادت رساندند غیرقابل‌قبول دانست و از رویه دولت انگلیس در فروش سلاح و تجهیزات امنیتی به کشورهای ناقض حقوق بشر مانند عربستان سعودی و بحرین انتقاد کرد.

جرمی هانت، وزیر امورخارجه انگلیس نیز در این دیدار با اشاره به مشکلات و موانعی که دولت آمریکا در مسیر مبادلات مالی و روابط بانکی پس از برجام ایجاد کرده است، بر ضرورت پیگیری و حل و فصل مسائل پیش رو تأکید کرد.

وی در رابطه با برجام هم گفت: اروپا مایل به حفظ دستاوردهای برجام است و در این مسیر ایده‌هایی مانند تاسیس سامانه تبادل مالی مستقل از آمریکا و اقتصاد بدون دلار را با جدیت دنبال کرده و در تلاش مشترک برای عملیاتی کردن آن است.

وزرای امور خارجه ایران و انگلستان هم در دیدار خود جنبه‌های مختلف روابط و مناسبات دوجانبه، ازجمله مسائل مرتبط با سازوکار مالی اروپا موسوم به اس‌پی‌وی، برای پیشبرد روابط اقتصادی و تجاری در چارچوب برجام را مورد تبادل نظر و گفت‌وگو قرار دادند.

طرفین همچنین درخصوص مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای، ازجمله لزوم تسریع در پایان دادن به جنگ در یمن و نیز سایر روندهای جاری در منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

هانت یک هفته قبل به ریاض و ابوظبی رفته و با مقامات سعودی و امارات رایزنی کرده بود. پس از فاش شدن ماجرای خاشقجی فشارهای بین‌المللی علیه سعودی برای توقف حملاتش به یمن افزایش یافته است و اروپایی‌ها در تلاش‌اند پس از متقاعد کردن عربستان به پایان جنگ یمن از طریق تهران موافقت انصارالله را برای مذاکرات سیاسی با دولت مستعفی یمن جلب کنند.

سفارت انگلیس در تهران در یک توییت درباره سفر هانت نوشت: مذاکرات طی این سفر پیرامون توافق هسته‌ای، منطقه و نگرانی‌های مربوط به پرونده‌ انگلیسی‌های دوملیتی است.

 سفر هانت آنقدر یکباره بود که ظریف چند ساعت قبل از آمدن او در مصاحبه با خبرنگاران از قطعیت این سفر ابراز تردید کرد چون حتی ممکن بود به‌علت همزمانی آن با سفر استانی حسن روحانی به آذربایجان غربی لغو شود؛ وزیران خارجه کشورها براساس یک عرف دیپلماتیک هنگام سفر، با رئیس دولت میزبان هم دیدار می‌کنند.

با این حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز به خبرنگاران گفت که جرمی هانت براساس تاریخ تعیین شده و تفاهمی که بین 2کشور از قبل صورت گرفت به تهران سفر کرده است.

 جرمی هانت، وزیر امورخارجه انگلیس که دوشنبه به تهران سفر کرد، پیش از این سفر گفته بود که توافق هسته‌ای با ایران کماکان یکی از اجزای ضروری در حفظ ثبات خاورمیانه است چراکه از تهدید هسته‌ای شدن ایران جلوگیری می‌کند.

وی که نخستین وزیر خارجه اروپایی است که از زمان خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به تهران سفر کرده، در ادامه یادآور شده بود: این توافق برای زنده ماندن به پایبندی صددرصدی نیاز دارد. ما تا زمانی که ایران به تعهداتش در توافق عمل کند به آن پایبند خواهیم بود.

هانت پس از تصدی مسئولیت وزارت خارجه انگلیس خواستار آزادی نازنین زاغری، متهم امنیتی دوتابعیتی شد که در ایران در زندان به‌سر می‌برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید