• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37715
+
-

دولت مستعجل نتانیاهو


 پس‌لرزه‌های استعفای آویگدور لیبرمن از وزارت دفاع رژیم اسرائیل، بعد از موشکباران سرزمین‌های اشغالی توسط حماس همچنان ادامه دارد؛ پس‌لرزه‌هایی که به باور بسیاری از تحلیلگران، ممکن است منجر به پایان کار چهارمین دولت بنیامین نتانیاهو شود. روز گذشته نتانیاهو با نفتالی بنت، رهبر حزب افراطی خانه یهودی و یکی از گزینه‌های مطرح برای جانشینی لیبرمن دیدار کرد.

به نوشته هاآرتص، در جریان این ملاقات، راه‌های پیش روی دولت رژیم اسرائیل برای حفظ ائتلاف حاکم مورد بررسی قرار گرفته است؛ ائتلافی که بعد از خروج لیبرمن از کابینه، 61کرسی خود در کنست را از دست داده است. اگرچه منابع آگاه، مدعی هستند این نشست بی‌نتیجه بوده و دستاوردی برای نتانیاهو نداشته است.

در نگاه اول اینگونه به‌نظر می‌رسد که بحران نخست‌وزیر رژیم اسرائیل چندان هم جدی نیست و درصورت توافق میان نتانیاهو و بنت بر سر وزارت دفاع، دولت فعلی به‌کار خود ادامه دهد. اما مخالفت 2شریک اساسی در ائتلاف حاکم با ورود بنت به دولت، کار را برای نتانیاهو سخت کرده است. بر این اساس حزب کولانو به ریاست موشیه کاحلون، وزیر امور مالی گزینه دیگری را برای وزارت دفاع درنظر دارد و از سوی دیگر، اریه درعی، رهبر جریان شاس نیز به‌دلیل نتایج خوب حزبش در انتخابات شهرداری‌ها اصولاً خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام است.

درهرحال کنست روز دوشنبه نشست مهمی را پیش‌رو دارد و درصورتی که نتانیاهو نتواند ائتلاف فعلی را حفظ کند، قانون انحلال کنست در همین مجلس تصویب شده و دولت فرصت دارد تا حداکثر 3‌ماه انتخابات زودهنگام را برگزار کند.

این در حالی است که حزب لیکود و نتانیاهو بدون شک در سایه جوسازی‌های جریانات رقیب بعد از آتش‌بس اخیر رژیم اسرائیل با حماس، شانس اندکی برای تکرار پیروزی‌های شکننده خود در انتخابات خواهد داشت؛ بنابراین بدون شک در گام اول نتانیاهو تلاش خواهد کرد تا از انحلال کنست به هر قیمت جلوگیری کند؛ با این حال درصورت ناکامی وی، گام دوم نخست‌وزیر بر تأخیر در موعد برگزاری انتخابات تا حد ممکن متمرکز می‌شود.

اگرچه حزب لیکود در تلاش است تا دولت نتانیاهو به هر ترتیب تا نوامبر سال آینده دوام آورده و مدت زمانی قانونی خود را پشت سر بگذارد، اما به‌نظر می‌رسد شانس بسیار اندکی دارد. این در حالی است که طی 7دهه گذشته، تنها 6کنست (از مجموع 20مجلس) موفق شده دوره قانونی خود را به پایان برساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید