• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 24 آبان 1397
کد مطلب : 37597
+
-

با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان روند جابه‌جایی استانداران و فرمانداران کلید خورد

آغاز تغییرات استانی دولت

روحانی: در تغییرات جدید مسئله جنسیت نباید مانع از شایسته‌سالاری شود

دولت
آغاز تغییرات استانی دولت

شنبه 26آبان، پایان کار بسیاری از مقامات و مدیران بازنشسته شاغل در وزارتخانه‌هاست و وزارت کشور ازجمله مهم‌ترین دستگاه‌هایی است که با اجرای این قانون، تغییر چهره مدیریتی اساسی می‌دهد. استانداران بازنشسته با استفاده از مصوبات هیأت دولت بر مسند عالی‌ترین مقام اجرایی استان‌ها تکیه زده بودند، اما اصلاحیه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، آنها را در مسیر جدایی اجباری از دولت قرار داده است. تنها یک سال پس از انتصاب استانداران دولت دوازدهم بیش از نصف استان‌های کشور نیازمند معرفی چهره‌های جدیدی برای استانداری هستند. علاوه بر این، تغییرات در فرمانداری‌های  سراسر کشور هم در راه است. 14استاندار بازنشسته هستند و استانداری مازندران و کرمان نیز که با سرپرست اداره می‌شدند، به فهرست این تغییرات افزوده‌اند. آبان‌ماه امسال درحالی‌که محمد اسلامی از سوی دولت برای تصدی وزارت راه به مجلس معرفی شد، او از استانداری مازندران استعفا کرد و با رأی مجلس به وزارت راه رفت. براساس آخرین اظهارات عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، فهرست اسامی استانداران جایگزین در جلسه یکشنبه هیأت دولت ارائه شده بود؛ روز چهارشنبه برخی از آنان برای دفاع از برنامه‌های خود به پاستور آمدند و در جلسه هیأت دولت شرکت کردند. اعضای هیأت دولت به استانداران پیشنهادی 4‌استان کشور رأی اعتماد دادند و براساس آن احمدعلی موهبتی، فتح‌الله حقیقی، محمدجواد فدایی و سعید شاهرخی به‌ترتیب به‌عنوان استانداران استان‌های سیستان و بلوچستان، ‌زنجان، ‌کرمان و همدان منصوب شدند.

تغییر معیار غیربومی‌بودن
بررسی استانداران منصوب‌شده حکایت از تغییر رویه وزیر کشور در انتصاب استانداران صرفا غیربومی دارد. از میان 4گزینه معرفی‌شده، موهبتی و فدایی بومی استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان محسوب می‌شوند و در سوابق‌شان مدیریت‌های رده پایین‌تر در این استان‌ها مشاهده می‌شود. موهبتی کمتر از 4‌ماه از انتصابش به‌عنوان فرماندار مشهد می‌گذشت که به‌عنوان استاندار جدید سیستان و بلوچستان منصوب شد و به محل قبلی مسئولیت‌های خود بازگشت. در سوابق او فرمانداری تربت‌حیدریه، فرمانداری مشهد، فرمانداری چابهار در دولت تدبیروامید و فرمانداری سراوان در دوره اصلاحات دیده می‌شود. تحصیلات او نیز در دانشکده کشاورزی زابل و رشته کشاورزی بوده است. استاندار بومی کرمان نیز اگرچه مشمول قاعده جایگزینی بازنشستگان نبود و به‌علت استعفای استاندار سابق این استان به‌عنوان سرپرست منصوب شده بود، حکم استانداری خود را از روحانی گرفت. محمدجواد فدایی 60ساله به خبرنگاران می‌گوید: «نه استاندار قبلی مشکل بازنشستگی داشت و نه من مشکل بازنشستگی دارم. از آنجا که استاد تمام دانشگاه هستم طبق قانون تا ۷۳ سالگی می‌توانم کار کنم، از این جهت مشکلی ندارم.» او از 27سالگی سوابقی ازجمله معاون عمرانی استانداری کرمان و رئیس سازمان مدیریت‌وبرنامه‌ریزی این استان را در کارنامه خود دارد.

ارتقای معاونان سیاسی
سعید شاهرخی از چهره‌های استان لرستان است که حکم جدید خود را برای تصدی مسئولیت استانداری همدان از رئیس‌جمهور گرفته است. سعید شاهرخی از هشتم آبان۹۶ معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان بود که با استعفای استاندار بازنشسته بر جای او نشست. از مهم‌ترین سوابق شغلی وی می‌توان به معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان، فرمانداری نهاوند، فرمانداری اسدآباد، شهرداری ملایر و شهرداری تویسرکان اشاره کرد. فتح‌الله حقیقی نیز معاون سیاسی استانداری مرکزی بود که در مسئولیت جدید خود به‌عنوان استاندار زنجان منصوب شد. او سال قبل به‌عنوان معاون سیاسی استانداری مرکزی انتخاب شد و هیأت وزیران دیروز او را به‌عنوان استاندار زنجان انتخاب کرد. معاون سیاسی‌- امنیتی استان مرکزی، معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر و اخیرا البرز، معاون سیاسی امنیتی استانداری قم و فرماندار قم ازجمله سوابق شغلی فتح‌الله حقیقی است.

وزارتخانه پربازنشسته
14استاندار، 11معاون استاندار، 5فرماندار، 12نفر از مدیران ستاد وزارت کشور و 12نفر از ستاد 31استانداری کشور، بازنشسته هستند که باید سمت خود را ترک کنند. این خبر را پیش از این سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور داده بود. استان‌های سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، اصفهان، زنجان، قم، البرز، آذربایجان شرقی، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، همدان و یزد در فهرست کناره‌گیری استانداران بازنشسته این استان‌ها قرار دارند. برخی معاونان وزیر کشور نیز در فهرست بازنشسته‌های ستاد وزارت کشور قرار دارند. هنوز فهرست اسامی 11مدیر ستاد وزارت کشور که باید سمت خود را ترک کنند، اعلام نشده ولی اسماعیل جبارزاده، معاون سیاسی وزارت کشور ازجمله چهره‌هایی است که گفته می‌شود مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شود.


خط‌مشی‌های روحانی خطاب به استانداران جدید

رئیس‌جمهور در جلسه  دیروز هیأت دولت با اشاره به تغییرات مدیریتی استانداری‌ها گفت: به‌خاطر قانون جدید مجلس شورای اسلامی درخصوص بازنشستگی، ‌به‌طور طبیعی در برخی از استاندار‌ی‌ها، فرمانداری‌ها و جاهای دیگر و وزارتخانه‌ها به ناچار تغییراتی ایجاد خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی یکی از وظایف استاندارها را این دانست که برنامه و خط‌مشی دولت دوازدهم را بتوانند به‌خوبی اجرایی و عملیاتی کنند .او افزود: نخستین حرف ما از روز اول اعتدال بوده و دنبال تندروی نه سمت راست و نه سمت چپش نبوده و هیچ‌کدام را نه مفید می‌دانیم و نه قبول داریم. مسیر ما مسیر اعتدال است و می‌خواهیم از همه نیروهای شایسته به‌خوبی استفاده کنیم. اصل هم بر شایسته‌سالاری است و مسئله مذهب، اقوام، جنسیت و حزب و جناح نباید اصل باشد. روحانی با تأکید بر اینکه اساس شایسته‌سالاری است و در استان‌ها باید از اقوام و مذاهب مختلف و از شایسته‌ها استفاده کنیم، تصریح کرد: مخصوصا مسئله جنسیت نباید برای شایسته‌‌سالاری مانع شود. اگر خانمی شایستگی برای مدیریت و یا مسئولیت در یک بخشی دارد و شایستگی‌اش بیشتر از مردی است که در همان سنخ مورد نظر ماست، جنسیت نباید مانع مدیریت زنان شایسته جامعه ما شود. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه جوان‌ها برای ما خیلی مهم هستند، گفت: اجرای این قانون مجلس مقداری برای ما سخت بود، اما جزو قوانینی بود که وقتی به‌دست من رسید، همان لحظه آن را برای اجرا ابلاغ کردم. درست است مشکلاتی ایجاد می‌شود ولی در کل به خیر جامعه است. به هر حال جوان‌ها باید بیایند و مدیریت‌ها را به‌عهده بگیرند. نسل جوان، مدیران آینده کشور هستند و لیاقت‌های بسیار خوبی دارند. در هیأت وزیران هم هر کجا از نیروی جوان‌تر استفاده کردیم، نه‌تنها پشیمان نشدیم، بلکه راضی و خشنود هستیم. به گفته روحانی؛ «در گذشته گاهی استاندار پروازی داشتیم؛ استاندار در یک استان بود، خانواده‌اش در یک جای دیگری مثلاً در تهران زندگی می‌کرد یا اینکه فرماندار در یک شهرستان بود اما زن و فرزندانش در یک استان دیگری بودند.» او با بیان اینکه امروز فکر نمی‌کنم اینگونه باشد، افزود: این سازگار و شایسته نیست کسی که مسئولیت سنگین استانداری و فرمانداری را به‌عهده دارد، پروازی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید