• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37470
+
-

افشانی:تهران نیازمند اورژانس هوایی است

شهردار تهران بر اهمیت پادگان‌های پایتخت در زمان وقوع زلزله تأکید کرد

شهر
افشانی:تهران نیازمند اورژانس هوایی است

«اگر در تهران زلزله‌ای معادل زلزله کرمانشاه رخ بدهد، امکان حرکت در بافت فرسوده نیست.» این سخن شهردار تهران در مراسم اهدای 30دستگاه کامیون به شهرداران شهرهای استان کرمانشاه بود. سیدمحمدعلی افشانی گفت: اگر زلزله 7ریشتری کرمانشاه ناگهان اتفاق افتاده بود، تلفات و خسارت خیلی بیش از این بود اما زلزله 5 ریشتری پیش از آن باعث شد مردم از ساختمان‌ها خارج شوند. اما زلزله 7ریشتری ناگهانی در تهران خسارات شدیدی خواهد داشت که گفتنی نیست. او گفت: اگر چنین زلزله‌ای بیاید امکان امداد و نجات نخواهید داشت. برای همین نیازمند اورژانس هوایی هستیم. افشانی افزود: برای امداد هوایی، پادگان‌ها بهترین نقاط هستند خصوصا اکنون که تصمیم دارند آنها را از شهر بیرون ببرند اما متأسفانه صاحبان پادگان‌ها می‌خواهند در آن ساختمان بسازند. شهردار گفت: پادگان به این دلیل می‌تواند دراورژانس هوایی نقش داشته باشد که امکان نشستن بالگرد را دارد و در آن گروهی از سربازان آماده کمک هستند. افشانی درباره احتمال وقوع زلزله گفت: تا امروز دانش بشر نتوانسته زلزله را پیش‌بینی کند اما می‌دانیم کشور ما حادثه‌خیز است و باید از این حادثه‌ها تجربه‌اندوزی کنیم.

او یادآوری کرد: وقتی زلزله بم رخ داد من به محل حادثه رفته و دیدم چگونه قطع بودن یک میلگرد باعث فروپاشی یک ستون شده بود یا اینکه ناخالصی درون بتن باعث ریزش یک تیر شد. آیین‌نامه‌ها و مقررات ساخت بنا حاصل همین تجربه‌هاست. اگر این رعایت شود تا 7 ریشتر زلزله نمی‌تواند تلفات انسانی زیادی وارد کند زیرا ساختمان‌ها مستحکم خواهند بود، اما به 2دلیل آیین‌نامه‌ها رعایت نشدند؛ اول اینکه در گذشته آیین‌نامه‌ای وجود نداشت و دوم اینکه سودجویان به‌دنبال اهداف مالی بیشتر بودند. شهردار تهران درباره کمک‌رسانی شهرداری به زلزله‌زدگان کرمانشاه گفت: شورای شهر سال پیش تصمیمی منطقی اتخاذ کرد و ما هم به آن تعهد عمل کردیم. امیدواریم در تهران نیز اگر حادثه‌ای رخ دهد، از کمک هموطنان خود بهره بگیریم.

در این مراسم ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورای شهر گفت: برای مقابله با زلزله باید 2بخش آسیب‌پذیر تهران یعنی بافت فرسوده و ساختمان‌های بلندمرتبه ایمن شوند و ستاد مقابله با بحران نیز آمادگی بیشتری داشته باشد. در پایان این مراسم کلید کامیون‌هایی که شهرداری تهیه کرده بود با حضور اعضای شورای شهر، استاندار و نمایندگان منطقه زلزله‌زده کرمانشاه در مجلس به شهرداران آن استان اهدا شد.   

 

این خبر را به اشتراک بگذارید