• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 34037
+
-

همراهی فراکسیون امید با موج تغییرات دولت؛ از استانداران تا وزیران

پشتیبانی امید از دولت

فراکسیون زنان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار معرفی حداقل یک وزیر زن در بین فهرست وزرای پیشنهادی شده است

بعد از نشست اخیر جمعی از اصلاح‌طلبان که در دفتر حسن روحانی در پاستور برگزار شد و در آن جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس از جمله محمدرضا عارف، محمدجواد فتحی و داوود محمدی حضور داشتند، جمعی از اعضای فراکسیون امید به محمدرضا عارف پیشنهاد کرده‌اند که در بحث ترمیم کابینه منتظر تقاضای دولت نمانند و خود میدان‌داری کنند و گزینه‌ها و چهره‌های جوان را برای تصدی وزارتخانه‌های موردنظر (راه و شهر‌سازی‌، صمت، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و اقتصاد) و جایگزینی برخی استانداران که قانون بازنشستگی شامل حالشان می‌شود به روحانی معرفی کنند. قاسم میرزایی‌نیکو، عضو فراکسیون امید با اعلام این خبر و با تأکید بر اینکه شرایط این روزهای کشور شرایط حساسی است به همشهری گفت: در این روزهای حساس ما نباید منتظر بمانیم و ببینیم که در کجا و چه‌کسی از ما دعوت می‌کند تا به کمکش برویم. ما باید برای حل مسائل هر آنچه را که در توان داریم به‌کار بگیریم تا گره‌ای از کار کشور و مردم باز شود.
او ادامه داد: در همین راستا هم ما، تعدادی از اعضای فراکسیون امید به عارف به‌عنوان رئیس فراکسیون اعلام کرده‌ایم الان شرایط تعارف و طی مسیر‌های تشریفاتی نیست و حالا که دولت مشغله‌های زیادی نسبت به گذشته دارد می‌توانیم  به‌طور خودجوش به کمک دولت برویم و در حل برخی امور به دولت کمک کنیم.  نماینده دماوند با بیان اینکه یکی از چالش‌های این روزهای دولت معرفی و جابه‌جایی چند وزیر به مجلس است افزود: در این امر فراکسیون امید می‌تواند نقش حلقه واسطه دولت و مجلس را بر عهده بگیرد و هم وزیرانی را که رأی می‌آورند و مجلس از آنها استقبال می‌کند  به دولت معرفی کند و هم بستر را برای رأی‌آوری گزینه‌های مطلوب دولت فراهم کند. احمد مازنی، نماینده تهران نیز با تأکید بر اهمیت بحث همگرایی و تعامل دولت و مجلس برای حل مشکلات کشور به همشهری گفت: کمیته تعامل فراکسیون امید و دولت که بارها و بارها بر ضرورت تشکیل آن تأکید شده و متأسفانه تا‌کنون ایجاد آن به تعویق افتاده یکی از ضرورت‌هایی است که به‌واسطه آن می‌توان مشکلات را راحت‌تر و سریع‌تر حل کرد. او با تأکید بر اینکه هم‌فکری و هم‌افزایی مجموعه عناصری که سبب پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شدند قطعا بهترین روش برای پرداختن به اموری است که تا‌کنون به نتیجه نرسیده، افزود: با وحدت درون‌گفتمانی، دولت و مجلس قطعا تأثیرگذارتر و مؤثرتر گام برمی‌دارند و این به سود کشور و مردم است. مازنی افزود: تغییر استانداران به‌خاطر اجرای قانون منع به‌کار‌گیری بازنشستگان و تغییر جمعی از وزرا که برخی از سوی مجلس استیضاح شده‌اند و برخی دیگر هم عملکردشان مطلوب دولت و مجلس نیست بهترین فضا را برای تعامل در اختیار فراکسیون امید و دولت قرار می‌دهد که می‌توان با جدیت به آن پرداخت و نتایج مطلوبی گرفت. در کنار ورود فراکسیون امید به بحث همراهی با دولت برای ترمیم کابینه، فراکسیون زنان که بیشتر ترکیب آن را زنان اصلاح‌طلب تشکیل می‌دهند نیز دست به قلم شده‌اند و در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستارمعرفی حداقل یک وزیر زن در بین فهرست وزرای پیشنهادی شده‌اند. فریده اولادقباد، نماینده تهران و رئیس فراکسیون زنان مجلس با اعلام این خبر و با تأکید بر ضرورت همراهی فراکسیون امید با دولت به همشهری گفت: در کنار همراهی ما با دولت اما اعضای فراکسیون زنان از آقای روحانی این مطالبه را دارند که برای معرفی وزرا به مجلس شورای اسلامی حداقل یک وزیر زن معرفی کند. البته این نخستین گام همراهی دولت و مجلس در ترمیم کابینه نیست، 17روز پیش همزمان با جدی شدن عزم نمایندگان برای استیضاح وزرای صمت و راه‌وشهر‌سازی‌ بود که رئیس‌جمهور پیش از پروازش به نیویورک به رئیس مجلس پیغام داد که استیضاح‌ها را متوقف کنید تا فهرست تغییرات کابینه را به بهارستان ارائه کنم.  در کنار معرفی وزرای جدید برای 2 وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد و دارایی که وزرایشان به فاصله کمی از یکدیگر در مرداد‌ماه و اوایل شهریور‌ماه گذشته توسط مجلس برکنار شدند، بر اساس خبر‌های غیررسمی حسن روحانی درصدد است برخی دیگر از وزرا را نیز تغییر دهد و در فهرست جدیدش که نهایتا تا 29مهرماه رسما به مجلس ارائه می‌شود گزینه‌های جدیدی را مطرح کند؛ وزرای راه‌وشهر‌سازی‌، جهادکشاورزی، علوم و دادگستری ازجمله وزرایی هستند که زمزمه تغییرشان در مجلس شنیده می‌شود.

نامه تغییر وزرا کی به مجلس می‌رسد؟

مجلس این هفته جلسه علنی ندارد و نمایندگان برای سرکشی راهی حوزه‌های انتخابیه‌شان می‌شوند؛به همین دلیل باید منتظر ماند و دید در نشست آتی بهارستان که 29مهرماه برگزار می‌شود نامه معرفی وزرا شامل کدام وزیر و چه افرادی خواهد بود. علیرضا رحیمی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس در این‌باره به همشهری گفت: رئیس‌جمهوری هر وقت اراده کند می‌تواند لیست وزرایی که برای ترمیم کابینه و تصدی 2 وزارتخانه‌ای که با سرپرست اداره می‌شوند به مجلس ارائه کند. این نامه در اولین نشست علنی مجلس اعلام وصول می‌شود و بررسی رأی اعتماد به وزرا می‌تواند با سرعت در دستور کار جلسه علنی بعدی مجلس قرار‌گیرد.مجلس در‌حالی منتظر ارسال نامه وزرای پیشنهادی روحانی به مجلس است که حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هفته گذشته با‌اشاره به اینکه مجلس هفته آینده جلسه‌ای ندارد و نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود می‌روند، اعلام کرد: آیین‌نامه داخلی مجلس هم صراحت دارد که معرفی وزرا باید در جلسه علنی اعلام وصول شده و در رأس یک هفته رسیدگی به رأی اعتماد وزرا در دستور کار مجلس قرار بگیرد. در فرصت قانونی که ما اکنون در آن قرار داریم و وقتی که نمایندگان به مجلس بازگشتند، اسامی وزرای پیشنهادی در جلسه علنی بیان می‌شود.


 گام‌های همراه مجلس و دو قوه

در کنار بحث ترمیم کابینه نکته دیگری که حائز‌اهمیت است و نمی‌توان از آن غافل ماند این است که شرایط پیش آمده برای کشور و ضرورت هماهنگی مسئولان برای مقابله با جنگ اقتصادی که علیه ایران به راه افتاده است سبب هماهنگی و انسجام دولت و مجلس شده است؛ چنانچه پیش درآمد 5جلسه  از 6جلسه علنی که مجلس در 2هفته گذشته برگزار کرده نشست غیررسمی دولتمردان با نمایندگان بوده است.
بررسی مشکلات اقتصادی، بررسی حادثه تروریستی اهواز، گزارش معاون اول رئیس‌جمهور به نمایندگان از شرایط اقتصادی کشور، گرفتن رأی استمزاجی دولت از مجلس برای تفکیک وزارتخانه‌ها، گزارش از چرایی ضرورت پیوستن ایران به FATF و بررسی بسته‌های پیشنهادی دولت برای حمایت از اقشار کم‌در‌آمد محور نشست‌های غیرعلنی نمایندگان با دولتمردان در 2 هفته اخیرند؛ نشست‌هایی که به‌دلیل توافق مجلس و دولت مهر محرمانه بر آنها خورده و کمترین اخبار ممکن از آنها به بیرون درز یافته است. در کنار مباحث مطرح شده مجلس و دولت موضوع دیگری را آشکار و پنهان در رایزنی‌هایشان پیگیری می‌کنند و آن هم بحث ترمیم کابینه است؛ رایزنی‌هایی که منجر به توقف به جریان افتادن طرح استیضاح وزرای صمت و راه و شهر‌سازی‌ شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید