• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 32936
+
-

واکنش به منتقدان معدن بوکسیت شاهوار

«معدن بوکسیت شاهوار بخش کوچکی از شهرستان شاهرود محسوب می‌شود و قابلیت آسیب‌رسانی به محیط‌زیست را ندارد.» این واکنش مدیرعامل شرکت آلومینای ایران به اعتراضات کارشناسان و فعالان محیط‌زیست است که 5سال است نسبت به پیامدهای ناشی از فعالیت معدن بوکسیت در کوه شاهوار شاهرود هشدار می‌دهند.
معدن بوکسیت شاهوار که در محدوده شهرستان شاهرود واقع شده، بخشی از بوکسیت (سنگ معدن فلز آلومینیوم) مورد نیاز تولید آلومینا را تامین می‌کند. صدور مجوز اکتشافات در این معدن که در حاشیه پناهگاه حیات‌وحش دره‌انجیر یزد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی است، به تازگی خبرساز شده است. فعالان محیط‌زیست می‌گویند این معدن روباز، کوه‌های شاهوار را تا ارتفاع ۴۰۰۰متری زیر چرخ لودرها برده که به‌گفته آنان این کار اثرات مخربی بر محیط‌زیست دارد. پیش‌تر رضا اقتدار، معاون دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده بود که معادن روباز با توجه به اینکه ماهیت اکوسیستم را دچار تغییر و تحول می‌کنند، اثرات غیرقابل جبرانی بر اکوسیستم می‌گذارند.
این اظهارات اما با واکنش مدیرعامل شرکت آلومینای ایران روبه‌رو شد. تورج زارع با تأکید بر رعایت تمام ملاحظات زیست‌محیطی از سوی معدن بوکسیت شاهوار به ایسنا گفت: مقیاس فعالیت این معدن به‌اندازه‌ای است که تأثیری بر آب، پوشش گیاهی و آلودگی هوا ندارد. وی افزود: با توجه به اینکه این معدن بخش کوچکی از شهرستان شاهرود محسوب می‌شود، قابلیت آسیب‌رسانی به محیط‌زیست را ندارد. به‌گفته زارع، با توجه به اینکه موقعیت جغرافیایی معدن شاهوار جزو مناطق چهارگانه نیست، فعالیت این معدن نیازی به اخذ مجوز از سازمان محیط‌زیست ندارد و به همین دلیل با موافقت اداره منابع طبیعی، در سال۱۳۹۱ مجوز فعالیت در این معدن صادر شده است. زارع با اشاره به کاشت ۳۰۰۰درخت شامل اورس، ‌کاج و زبان گنجشک و مالچ‌پاشی با هدف حمایت از منابع طبیعی در محدوده معدن، اظهار کرد: خاک بوکسیت قابلیت رویش گیاه را ندارد؛ بنابراین این ادعا که معدن‌کاری در این معدن به درختان بومی آسیب‌زده، صحت ندارد. مدیرعامل شرکت آلومینای ایران، پایش مستمر آب محدوده معدن‌کاری را جزو برنامه‌های همیشگی این شرکت اعلام کرد و گفت: مساحت معدن‌کاری در محدوده شاهوار ۲۰۰هکتار است ‌که این حجم پایین، تأثیری بر آب منطقه ندارد.

مخالفت محیط زیست با فعالیت معدن شاهوار 

سه‌شنبه گذشته در گزارشی که با عنوان «آب شاهرود قربانی معدن شاهوار» در همین صفحه منتشر شد، شماری از کارشناسان و فعالان محیط‌زیست برای چندمین‌بار از بی‌توجهی مسئولان نسبت به آنچه برخلاف معیارهای محیط‌زیست در شاهوار در حال وقوع است، هشدار دادند. فراتر از این هشدارها معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم دوشنبه گذشته مخالفت سازمان حفاظت محیط‌زیست را با ادامه فعالیت معدن بوکسیت شاهوار اعلام کرد و گفت: ادامه فعالیت این معدن منوط به رعایت ملاحظات زیست‌محیطی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید