• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 21 شهریور 1397
کد مطلب : 30243
+
-

سود « ساریگونی» به جیب قروه‌ نمی‌رود

نماینده قروه و دهگلان در مجلس: یک درصد از سودمعدن طلای قروه باید صرف عمران مناطق حاشیه ای معدن شود‌که محقق نشده است

معدن
سود « ساریگونی» به جیب قروه‌ نمی‌رود

روح‌الله زرین|  قروه- خبرنگار:

کردستان ظرفیت‌های مختلفی در حوزه معادن و صنایع وابسته به آن دارد. این شرایط موجب تولید فلزات گرانبها مانند طلا در مناطقی مانند قروه شده است. با وجود این، هیچ‌گونه سودی از فعالیت این معادن در جیب مردم نمی‌رود، چراکه شرکت‎های بهره‏بردار در چند سال اخیر با توجه به استهلاک جاده‎ها و آلودگی محیط‌زیست، به تعهدات خود مبنی بر پرداخت ارزش افزوده به استان و اشتغالزایی نیروهای محلی پایبند نبوده‌اند. همچنین کاهش صادرات صنایع معدنی، خام‎فروشی و نبود بازار فروش داخلی موجب رکود کارخانه‌های فراوری محصولات سنگی در استان شده است. 


ظرفیت معادن استان 

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می‎گوید: ۳۹۱پروانه بهره‏ برداری از معادن در استان وجود دارد. همچنین ۴۶۶ معدن در زمینه استخراج انواع سنگ‏ معدنی به صورت پراکنده در تمام مناطق استان فعالیت دارند. «مهدی مرادی» می‌افزاید: با توجه به ظرفیت‌های غنی مناطق استان شاهد فعالیت ۶۶ معدن در زمینه انواع فلز و منگنز هستیم. همچنین ۲۲۰ معدن تولید سنگ لاشه ساختمانی، ۲۱ معدن پوکه و معادنی نیز در زمینه سلیس، باریت و سایر فلزات وجود دارد. 

وی بیان می‌کند: سال گذشته در تنها معدن فعال طلای استان که در چند کیلومتری قروه قرار داشت، بیش از ۳ تن طلا برداشت شد. این در حالی است که تولید سالانه طلا از معادن کشور کمتر از ۶ تن است. بر همین اساس معدن طلای «ساریگونی» این شهرستان بیش از نیمی از طلای کل کشور را تولید می‎کند.  این مسئول در ادامه می‎گوید: ۳ معدن طلای دیگر در استان در حال تجهیز و راه‌اندازی است. این معادن در سقز قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود سالانه یک تن طلا از این معادن استخراج شود.


افزایش استخراج طلا

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه می‎دهد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود در سال پیش رو ۵ تن طلا از معدن ساریگونی قروه استخراج شود. 
مرادی می‌افزاید: معدن طلای ساریگونی قروه با مشارکت شرکت ایرانی و قزاقستانی فعالیت دارد. همچنین از ۸۲۳ نیروی کار آن ۱۲۸ مهندس قزاقستانی و روس و ۶۹5 نفر نیروی کار ایرانی در آن فعالیت دارند. 

وی ادامه می‌دهد: تمام مراحل استخراج و تولید شمش طلا در خود معدن طلای ساریگونی با احداث کارخانه استحصال صورت می‎گیرد و هیچ‌گونه خام‌فروشی و صادراتی در این زمینه انجام نمی‎شود. 
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می‎گوید: معدن طلای ساریگونی قروه در ۲ فاز برنامه‌‌ریزی شده است. فاز اکسید آن از ۳ سال پیش آغاز به کار کرده است و ۱۵ تا ۲۰ سال دیگر فعالیت دارد. همچنین فاز سفید آن نیز ۲۰ تا ۳۰ ظرفیت استخراج طلا را دارد‌. با وجود چنین شرایطی می‌توان به عملیات استخراج ۵۰ ساله طلا در معدن ساریگونی قروه امیدوار بود. 
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می‌گوید: تنها زمانی سود معادن به مناطق حاشیه آن تعلق می‌گیرد که معدن تخریب و آلودگی‌های زیست‌محیطی شده باشد.

مرادی ادامه می‌دهد: بازرسانی از سوی اداره‌های صنعت، معدن و تجارت، محیط‌زیست، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برای بررسی فعالیت معادن تشکیل می‌شود و نتیجه در شورای معادن استان به کارشناسی گذاشته می‌شود. وی می‌افزاید: در صورت وجود تخریب و آلودگی زیست‌محیطی یک درصد از سود معادن به مناطق حاشیه آن اختصاص می‌یابد. همچنین در صورت رفع آلودگی و تخریب، این سود یک درصدی نیز بر اساس قانون صنایع و معادن استان سلب می‌شود.


طلای قروه سودی برای مردم منطقه ندارد 

نماینده قروه و دهگلان و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز می‎گوید: هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد معدن طلای ساریگونی در دست نیست. این در حالی است که این معدن سهم مردم این منطقه برای اجرای پروژه‌های عمرانی، اشتغال، توسعه و آبادانی است. 
«علی محمد مرادی» ادامه می‎دهد: در قرارداد اولیه که با مشارکت شرکت قزاقستانی در زمینه استخراج طلا از معدن ساریگونی است، سهم شرکت ایرانی ۵۱ درصد و شرکت قزاقستانی ۴۹ درصد است. وی می‌افزاید: با وجود چنین قراردادی پس از ۳ سال عملیات استخراج و تولید شمش طلا سهم شرکت خارجی از این معدن به ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است.  مرادی می‌گوید: کارگرانی بومی و ایرانی این معدن ماهانه کمتر از یک و نیم میلیون تومان دستمزد دریافت می‎کنند، در حالی که به نیروهای خارجی فعال در آن دستمزدی بیش از ۷ میلیون تومان پرداخت می‎شود.  وی ادامه می‎دهد: برای کاهش آلودگی و حفظ محیط‌زیست قرار بر این بود که سالانه ۲ تن طلا از این معدن استخراج شود. با وجود این، سالانه شاهد استخراج بیش از ۳ تن طلا در این معدن هستیم. 

این عضو شورای عالی معادن تصریح می‎کند: طبق قانون باید یک درصد از سود معدن ساریگونی قروه در زمینه توسعه و عمران مناطق حاشیه این معدن شود. این در حالی است که تاکنون چنین شرایطی در منطقه ایجاد نشده است.  وی می‌افزاید: ضرورت دارد نمایندگانی از سوی دستگاه‏های اجرایی مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در معدن ساریگونی قروه فعالیت داشته باشند؛ چراکه در حال حاضر نمی‌توان به آمار موجود از سوی مدیران این شرکت اعتماد کرد. 


کاهش صادرات 

کارشناس حوزه صنایع و معادن می‎گوید: ده‎ها معدن فلز و سنگ در استان وجود دارد که به دلیل نبود تجهیزات فراوری سهم عمده آن به صورت خام‌فروشی روانه سایر استان‎ها و حتی خارج از کشور می‌شود.  «ناصر رضایی» ادامه می‎دهد: معادن طلای استان به اندازه حجم استحصال از آنها، هیچ‎گونه خدماتی به استان نمی‎دهد. این در حالی است که طبق قانون بهره‎برداری معدن، معادن هر منطقه موظفند ضمن حفظ محیط‌زیست و عدم تخریب آن، هر گونه استهلاک و تخریب را بازسازی و نسبت به پرداخت ارزش افزوده بهره‎برداری شده به استان و منطقه مذبور اقدام کنند. 
وی بیان می‌کند: این قانون صریح در مورد معادن استان به‌ویژه معادن فلز و طلا اجرا نمی‎شود و نمایندگان مجلس برای صیانت از حقوق مردم باید اقدام کنند و شرکت‎های بهره‎بردار را وادار به انجام تعهداتشان کنند. 


کاهش آلودگی‌های ناشی از معدن ساریگونی 

«مهدی مرادی» معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در مورد معدن طلای ساریگونی قروه می‎گوید: برای کاهش آلودگی‌های ناشی از ضایعات این کارخانه که سیانور است، یک محوطه چند هکتاری اطراف این کارخانه ساخته شده است. همچنین ۵ حلقه چاه مانیتورینگ احداث شده است که قابلیت شناسایی کوچک‌ترین ذرات آلودگی را دارد. به طور کلی این منطقه ایزوله است.  بر همین اساس برای کنترل آلودگی‎های ناشی از فعالیت معدن و کارخانه طلای ساریگونی قروه بازرسی‌های روزانه توسط کارشناسان اداره کل محیط‌زیست صورت می‌گیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :