• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 18 شهریور 1397
کد مطلب : 29908
+
-

توقف رشد کشند قرمز

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اعلام کرد: با اقدام‌های انجام‌شده در 4سال اخیر، رشد کشند قرمز در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان متوقف شده است.

به گزارش ایرنا، پدیده کشند قرمز با شکوفایی جلبکی فیتوپلانکتون‌های مضر در آب‌های دریا اتفاق می‌افتد. 2عامل اصلی ازدیاد فیتوپلانکتون‌ها، افزایش دما و مواد مغذی به‌خصوص مواد فسفردار و نیترات‌هاست؛ با تخلیه پساب‌های صنعتی و خانگی در دریا، غذای مورد نیاز فیتوپلانکتون‌ها فراهم می‌شود و جمعیت آنها رشد می‌کند که سبب قرمزشدن آب دریا می‌شود.  با گسترش اینگونه از فیتوپلانکتون‌های گیاهی که از سال 87 در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان مشاهده شد، خسارت زیادی به ماهیگیران استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان وارد شد؛ از این‌رو مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور وارد عمل شد و 5ایستگاه تحقیقاتی را در محدوده بندرعباس مستقر کرد. رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: پایش برخط کشند قرمز در پژوهشکده تحقیقاتی در بندرعباس در کنترل این پدیده تأثیرگذار بوده است زیرا تصاویر دریافتی نشان می‌دهد لکه‌های این پدیده در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان به شکل پراکنده بوده و به همین دلیل راحت‌تر توانستیم این پدیده را کنترل کنیم.
محمد پورکاظمی تأکید کرد: این پدیده در آب‌های جنوب کشور کنترل شده و وجود آلاینده‌ها در آب می‌تواند سبب رشد و شکوفایی کشند قرمز شود. گشت‌های تحقیقاتی نیز به‌طور مستمر کشند قرمز را در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان بررسی می‌کنند و در نیمه دوم امسال وضعیت جدید پدیده کشند قرمز اعلام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید