• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29397
+
-

پیگیری شورا ؛ دستور شهردار

حادثه بریدن گوش یک زباله‌گرد و خود سوزی جلوی شهرداری واکنش مدیران شهری را برانگیخت

شهر
پیگیری شورا ؛ دستور شهردار

شهردار تهران ضمن ابراز تأسف از خودسوزی یک شهروند در مقابل ساختمان شهرداری تهران، دستور رسیدگی سریع به این حادثه و همچنین تحقیق درباره  جرح  کودک کار را صادر کرد. جلسه روز گذشته شورای شهر تهران نیز متأثر ازاین 2حادثه بود. نمایش فیلم جرح کودک کار مورد بررسی و اظهار نظر اعضای شورای شهر قرار گرفت. همزمان آن سوی دیوارهای شورای شهر اتفاق دیگری در حال شکل‌گیری بود. یک شهروند دست به خودسوزی زد. به گزارش همشهری، محمدعلی کریمی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با اشاره به خبر خودسوزی یک شهروند افزود: مخاطبان دستور سیدمحمدعلی افشانی شهردار تهران، معاونت امور هماهنگی و مناطق، سازمان بازرسی و شهردار منطقه 2هستند.

صبح روز سه‌شنبه تصاویر خودسوزی فردی در مقابل ساختمان مرکزی شهرداری تهران در خیابان بهشت منتشر شد. دخالت کارکنان ساختمان شهرداری و عابران باعث شد که این فرد با وجود سوختگی زیاد زنده بماند اما پس از انتشار خبر در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی حاشیه‌هایی ایجاد شد. ظاهرا فرد مورد نظر که از مشکلات مربوط به تغییر کاربری ملکش شکایت داشت با خانواده خود در مقابل شهرداری حاضر شد و با ریختن بنزین خود را به آتش کشید.

رسول کشت‌پور، شهردار منطقه 2تهران در این‌باره گفت: ملک مورد مناقشه یک خانه ویلایی دو طبقه و فرد خودسوزی کرده مالک طبقه همکف این خانه است اما هیچ اقدامی درخصوص پلمب یا جلوگیری از فعالیت ملک موردنظر انجام نگرفته بلکه صرفا اخطار قانونی ابلاغ شده است.

او اظهار کرد: این فرد اقدام به تغییر کاربری و ساخت دو مغازه تجاری در پارکینگ ملک کرده بود و شهرداری منطقه 2در بهمن سال 95به پرونده رسیدگی و ادامه کار را مشروط به کسب رضایت از سایر مالکان مشاع، تامین پارکینگ و پاسخگویی به شکایات احتمالی دانسته بود. در اردیبهشت امسال یکی از مالکان مشاع از این تغییر کاربری شکایت و شهرداری اخطاریه‌ای برای کسب رضایت از دیگر مالکان صادر کرد. در اول شهریور امسال نیز مشخص شد که هرگونه بهره‌برداری از طبقه همکف بدون مجوز است و این به مالک اعلام شد.

عابد خجسته، مدیر اورژانس شرکت شهر سالم در این‌باره گفت: با توجه به اینکه شرکت شهر سالم حدود 15سال است که در ساختمان مرکزی شهرداری تهران دارای پایگاه است بلافاصله پس از خودسوزی این فرد، او با آمبولانس به بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری منتقل شد.

او افزود: مرد 50ساله دچار سوختگی 45درصدی و از نوع درجه دو و سه و همچنین درجه یک شده است. صورت وی مختصری سوخته اما سینه ، شکم و پاها تا زانو سوخته است. خجسته بیان کرد: این فرد سوختگی‌های عمیق دارد اما قطعا بهبود پیدا می‌کند زیرا دچار سوختگی تنفسی ناشی از بخارات بنزین نشده و سیستم تنفسی وی سالم است. ممکن است روند بهبود او طولانی شود و ممکن است در جریان روند بهبود با توجه به‌احتمال عفونت، نیاز به جراحی داشته باشد.
در تصاویری که از این فرد دیده می‌شود آثار خاموش‌کردن آتش با کپسول‌های آتش خاموش‌کن مشخص است.



ماجرای جرح  کودک کار

دستور دیگر شهردار درباره رسیدگی به موضوع انتشار یک فیلم در فضای مجازی بود که در آن ادعا می‌شد اشخاصی گوش‌ یک کودک کار را که در حال جمع‌آوری زباله بوده است بریده‌اند. پس از انتشار این فیلم اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و برخی شخصیت‌های دیگر به آن واکنش نشان دادند و خواستار شناسایی عوامل این حادثه شدند.

از آنجا که در فیلم از مأموران شهرداری منطقه 3نام برده می‌شود، سیدمحمدعلی افشانی در این‌باره دستوری صادر کرد که در آن آمده است: «انتظار می‌رود در گام اول مشخص شود آیا ضارب از عوامل منتسب به شهرداری بوده یا خیر و در گام دوم، ضارب شناسایی و سپس به مراجع قضایی ذیصلاح معرفی شود.»

فضای جلسه شورای شهر که یک روز بعد از انتشار فیلم تشکیل شد تحت‌تأثیر این حادثه بود. الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در این جلسه اظهار کرد: این یکی از تصاویر ثبت شده از این کودکان زباله‌گرد است که منتشر و به مسئله رسانه‌ای تبدیل شده است. تا وقتی این کالای کثیف در کنار خیابان گسترده است، منازعات در اطراف آن نیز وجود دارد و نه می‌شود از حاشیه اجتماعی آن جلوگیری کرد.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر نیز در این‌باره اظهار کرد: باید بدانیم این مافیای زباله هر روز درآمد تعداد زیادی از کودکان را غارت می‌کنند و شرایط زیست تأسف‌باری برای آنها فراهم کرده ‌است.

روابط عمومی شهرداری منطقه 3نیز از حضور نیروهای شهرداری و استعلام از تمام درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها برای یافتن پرونده کودک کار گوش‌بریده خبر داد اما تاکنون هیچ پرونده‌ای از بریده شدن گوش کودک کار در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های منطقه یافت نشده و خود او هم شناسایی نشده‌ است.

پیگیری وضعیت درمانی

شهردار تهران دستور پیگیری درمانی و مراقبت از خانواده فردی را که اقدام به خودسوزی کرده بود داد. در این مورد مدیرعامل شرکت شهرسالم در جریان دیدار از مصدوم حادثه خودسوزی با اشاره به دستور شهردار تهران مبنی بر پیگیری وضعیت درمان این فرد گفت: اورژانس شهر سالم از لحظات اولیه حادثه اقدامات لازم را انجام داد. حمید چوبینه، افزود: اظهار نظر قطعی درباره وضعیت سلامت وی تا یک هفته آینده میسر نیست اما مددکاران شهر سالم با حضور در این بیمارستان پیگیر روند درمان هستند. به گفته وی به دستور شهردار تهران تمام هزینه های درمان این فرد توسط شرکت شهر سالم تقبل می شود. رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری نیز با اشاره به آخرین وضعیت سوختگی مصدوم دیروز حادثه خودسوزی مقابل شهرداری تهران گفت: مصدوم مردی 45 ساله دچار 50 درصد سوختگی درجه 3 عمیق است و تا یک هفته آینده هیچ اظهارنظری نمی توان درباره وضعیت وی داشت. «مصطفی ده مرده‌ئی» اظهار کرد: با توجه به عمق سوختگی، بیمار در بخش ICU بیمارستان مطهری بستری است و در حال حاضر به دلیل نامناسب بودن شرایط احتمال عمل جراحی وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید