• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28287
+
-

زخم سالک بر گونه کاشمر

رئیس مرکز بهداشت کاشمر: نگران بومی شدن سالک در شهرستان هستیم

گزارش
زخم سالک بر گونه کاشمر

 جواد افتخاری | خراسان رضوی ـ خبرنگار:


سالک یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است که به عنوان یک معضل در سازمان جهانی بهداشت مطرح است. 
با وجود تلاش‌ها برای مهار بیماری سالک در شهرستان کاشمر اما هنوز هم برخی از مردم این منطقه از جمله کودکان به این بیماری مبتلا هستند. در حالی که گفته‌هایی متناقض در این خصوص از مسئولان می‌شنویم، خطر این بیماری به دلیل رها شدن فاضلاب در شهر در کمین اهالی ریوش کاشمر است. 


گزارش از ابتلا به سالک

در همین خصوص شهردار ریوش با بیان این‌که براساس گزارش‌های رسیده چند مورد بیماری سالک در شهر ریوش مشاهده شده است، گفت: تاکنون چندین مورد بیماری سالک گزارش شده است. 

رضا کاردانی با اشاره به این‌که شهر ریوش منطقه کوهستانی است و بخشی از جنوب و جنوب غربی شهر در بستر سنگلاخی واقع شده است، بیان کرد: در این قسمت‌ها با مشکل دفع فاضلاب مواجهیم.  وی با اعلام این‌که در برخی قسمت‌های شهر به دلیل سنگلاخی بودن، فاضلاب برخی از خانه‌ها به معابر جاری می‌شود اظهار کرد: در این خصوص پیگیری‌های بسیاری شده است و از مسئولان آب و فاضلاب شهری درخواست کرده‌ایم تدابیری در این باره بیندیشند.  شهردار ریوش با بیان این‌که اماکن متخلف شناسایی شده‌اند و اخطاریه‌هایی داده شده است، گفت: به رغم این‌که صاحبان اماکن باید پس از اخطار به دادگاه معرفی شوند، ولی مسئولان مرکز بهداشت اعلام کرده‌اند که به دلیل تبعات اجتماعی و... نمی‌توانند متخلفان را به دادگاه معرفی کنند.


تاکنون گزارشی نداشته‌ایم

در ادامه رئیس شبکه بهداشت کاشمر با بیان این‌که تاکنون از وجود سالک در شهر ریوش گزارشی نداشته‌ایم، بیان می‌کند: در کارهای پزشکی گاهی مظنون به بیماری هستیم و گاهی تشخیص قطعی است. 
«جواد یزدانی» با اعلام این‌که وجود سالک در ریوش هنوز به طور قطعی اعلام نشده است، می‌افزاید: تا وجود این بیماری به طور قطعی اعلام نشود اظهار نظر در این خصوص درست نیست.  وی با اشاره به این‌که بدون شک در مبارزه با این بیماری اقدامات لازم، کنترل و نظارت انجام خواهد شد، ادامه می‌دهد: هرکس که بخواهد در حوزه‌های مختلف بهداشت تخلف کند تعارف نداریم و به مجاری قانونی معرفی می‌شود.  یزدانی می‌گوید: تاکنون موارد متعددی از افرادی که اقدام به رها‌سازی فاضلاب در معابر کرده‌اند شناسایی و به دادگاه معرفی شده‌اند، در این زمینه آموزش و آگاه‌سازی خانواده‌ها بسیار حائز اهمیت است، چراکه قوه قهریه به تنهایی جوابگو نیست. 


30 مورد بیماری سالک پوستی

در همین خصوص رئیس مرکز بهداشت کاشمر با بیان این‌که سالانه در شهرستان بین 25 تا 30 مورد ابتلا به سالک پوستی مشاهده می‌شود، عنوان می‌کند: در سال 95 حدود 23 مورد و سال گذشته 36 مورد گزارش سالک داشته‌ایم. 
«مجتبی قائمی» با اعلام این‌که در سال گذشته از 36 مورد ابتلا به سالک فقط 17 مورد مربوط به یک روستا بوده است، اظهار می‌کند: منشأ بیماری این 17 نفر سگ‌های آلوده‌ای بوده که یکی از اهالی روستا از عشایر خریداری کرده بود. 
وی همچنین با بیان این‌که با اقدامات انجام‌شده تا به امروز از آن روستا گزارشی نداشته‌ایم، بیان می‌کند: نگرانی ما درباره سالک زمانی است که میزان شیوع یک مرتبه افزایش یابد. 

رئیس مرکز بهداشت کاشمر با اشاره به این‌که نگران بومی شدن این بیماری در شهرستان هستیم، می‌گوید: 90 درصد افراد مبتلا به بیماری سالک سابقه مسافرت داشته‌اند.  وی می‌افزاید: باید موضوع فاضلاب خانگی، بافت‌های فرسوده و جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در دستور کار قرار گیرد تا شاهد این گونه بیماری‌ها نباشیم. 
قائمی در ادامه با اشاره به این‌که سالک یک بیماری پوستی طولانی‌مدت بدون درد و تب است که از دیرباز در کشور ما به صورت بومی وجود داشته است، اظهار می‌کند: این بیماری در بسیاری از مناطق استان خراسان نیز مشاهده می‌شود. 

وی می‌گوید: در سال‌های اخیر با توجه به شرایط زندگی حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها و به‌ویژه شهر مشهد و همچنین با افزایش موارد و توسعه پراکندگی جغرافیایی کانون‌های جدید این بیماری به وجود آمده است. 

رئیس مرکز بهداشت کاشمر با بیان این‌که بیماری سالک به 2 شکل نوع شهری یا سالک خشک و نوع روستایی یا سالک مرطوب وجود دارد، می‌افزاید: منشا بیماری در نوع شهری انسان است و سگ نیز به طور اتفاقی مبتلا می‌شود و می‌تواند ناقل باشد. وی همچنین با اعلام این‌که ناقل اصلی بیماری سالک روستایی جوندگان از جمله موش‌های صحرایی‌اند، می‌گوید: بیشترین انتقال در فصول گرم سال صورت می‌گیرد. 

قائمی تصریح می‌کند: بهترین محل رشد و تکثیر پشه خاکی مناطق گرم، تاریک، مرطوب و سایه مانند شکاف‌های عمیق دیوارها، اماکن متروکه و مخروبه، محل تجمع طولانی‌مدت زباله، کودهای حیوانی، خاک و نخاله‌های ساختمانی مرطوب و پوسیده و محل نگهداری دام و طیور است. 

وی در ادامه تعداد بیماران شناسایی‌شده را در سال 1396 در شهرستان کاشمر 36 مورد اعلام می‌کند و می‌گوید: 23 نفر این افراد ساکن روستا و 13 نفر ساکن شهر بوده‌اند. 

قائمی با بیان این‌که اکثرا مبتلایان به این بیماری در شهر کاشمر سابقه مسافرت به مشهد و سرخس را داشته‌اند، عنوان می‌کند: تعداد بیماران شناسایی‌شده در سال 1397 در شهرستان کاشمر از ابتدای سال جاری تا 23 مردادماه 7 مورد بوده است. وی همچنین یادآور شد؛ 4 مورد از این افراد ساکن شهر کاشمر و 2 مورد ساکن شهر ریوش و یک مورد ساکن یکی از روستاهای بخش مرکزی بوده‌اند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :