• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24242
+
-

کاربران توییتر با هشتگ مداخله در ایران را متوقف کنید به استقبال سخنرانی پمپئو رفتند

شوی پمپئو در لس‌آنجلس

لورا روزان، خبرنگار المانیتور نوشت: تنها 15 تا 20 درصد جمعیت حاضر در کتابخانه ریگان ایرانی بودند

سیاست خارجی
شوی پمپئو در لس‌آنجلس

 پیش از آنکه وزیر خارجه آمریکا در اجتماعی که به نام ایرانیان خارج از کشور در لس‌آنجلس راه‌اندازی شده بود سخنرانی کند، موجی از انتقادات و حملات به این سخنرانی شکل گرفته بود. خیلی قبل‌تر از آنکه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران را درباره این سخنرانی تند اعلام کند  و کاربران توییتر با هشتگ StopMeddlingInIran# (مداخله در ایران را متوقف کنید) به استقبال پمپئو رفته بودند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در کتابخانه رونالد ریگان در شمال لس‌آنجلس سخنرانی کرد و نام این سخنرانی را هم حمایت از صدای ایرانیان گذاشت. او در این سخنرانی مدعی شد: 40سال است که ایران از تروریسم حمایت کرده و می‌کند و مردم به‌دلیل عقاید خود زندانی شده‌اند. از نظر اقتصادی رهبران ایران منافع ملت را قربانی منافع خود می‌کنند. پول‌های ایران صرف تروریسم می‌شود و اکنون یک‌سوم ایرانیان زیر خط فقر هستند.
او در این سخنرانی ادعا کرد: مردم همواره مورد بدرفتاری رهبران خود قرار گرفته‌اند. سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران عادی نیست. مردم سربلند ایران در برابر سوءرفتار مقامات خود ساکت نمی‌نشینند. بسیاری از این اعتراضات در پی 40سال ظلم است. آمریکا از مردم ایران حمایت می‌کند. ما فشار حداکثری اقتصادی بر ایران وارد می‌کنیم و نیز قصد داریم تا قدرت جابه‌جایی پول ایران را بسیار محدود کنیم. هدف ما این است که کشورهایی که نفت ایران را وارد می‌کنند، قانع کنیم تا این میزان را به صفر برسانند. مقامات ارشد ایرانی باید با تبعات اقدامات خود روبه‌رو شوند.

در آستانه سخنرانی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، شورای ملی ایرانیان آمریکایی در نامه‌ای سرگشاده به وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داده بودند که خروج از برجام، تحریم‌های اقتصادی، تلاش برای تغییر حکومت در ایران و حمایت از سازمان مجاهدین خلق (منافقین) منجر به ایجاد دمکراسی در ایران نخواهد شد. این نامه که نسخه‌ای از آن با نام 24نفر از چهره‌های سرشناس سیاسی، فرهنگی و دانشگاهی ایرانی خارج از کشور در صفحه تبلیغ سیاسی روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز منتشر شده بود به امضای چهره‌هایی مثل محسن کدیور، یرواند آبراهمیان، احمد کیارستمی، فرخ نگهدار، تریتا پارسی و... رسیده بود. در این نامه از حمایت مقام‌های دولت آمریکا از گروهک‌تروریستی منافقین انتقاد شده و اشاره شده بود که رفتارهای دولت آمریکا نظیر ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا به‌طور حتم حکایت از نگرانی دولت آمریکا برای مردم ایران ندارد؛ 2نکته‌ای که موضوع سخنرانی پمپئو در کتابخانه ریگان لس‌آنجلس را به چالش کشید. او وقتی سخنرانی می‌کرد یکی از حضار زن از میان جمعیت فریاد زد «رژیم شما کودک‌ربایی می‌کند»؛ این شعاری اعتراضی بود به سیاست جدا کردن کودکان خردسال مهاجر از مادرانشان. از سوی دیگر بازنشر یکی از پست‌های منافقین در صفحه توییتر از سوی نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل موجی از نفرت را نسبت به این اقدام هیلی پراکند. یکی از کاربران توییتر در این‌باره نوشت: «وقتی نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل یکی از توییت‌های گروهک تروریستی منافقین را ری‌توییت می‌کند! آن وقت دولت ترامپ افاضه می‌کند به‌دنبال تغییر رژیم در # ایران نیستیم.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از سخنرانی‌اش مدعی شده بود: «آمریکا از مبارزه مردم ایران برای آزادی، عدالت و رعایت حقوق انسانی‌شان» حمایت می‌کند. با این حال لورا روزان، خبرنگار مشهور المانیتور در توییتی نوشت: تنها 15تا 20درصد جمعیتی که برای سخنرانی پمپئو جمع شده بودند ایرانی‌های ساکن آمریکا بودند، بیشتر جمعیت شنونده سخنان پمپئو، جمهوریخواهان بودند؛ بنابراین آنها نتوانسته بودند حتی سالن محل سخنرانی را با ایرانیان ساکن آمریکا پر کنند.

ساعاتی قبل از این نشست، موجی در توییتر در مخالفت با دخالت‌های آمریکا در امور داخلی ایران راه افتاد. کاربران توییتر با استفاده از هشتگ
 StopMeddlingInIran#  واکنش‌های مردم ایران به این سخنرانی را فریاد زدند. کاربری با کنایه به اقدامات آمریکا علیه همه دولت‌های دمکراتیک جهان جمله‌ای از مرحوم دکتر ابراهیم یزدی، وزیر خارجه دولت موقت را نقل کرد و نوشت: در کوله‌بار سربازان آمریکایی دمکراسی یافت نمی‌شود. کاربر دیگری با اشاره به کودتای آمریکا علیه دولت مصدق نقل قولی از حسنین هیکل، روزنامه‌نگار مصری آورد و نوشت: تا قبل از کودتا علیه دولت ملی دکتر مصدق در ایران، آمریکا از آنجایی که سابقه استعماری در منطقه نداشت، محترم بود. اما درست از عصر ۲۸مرداد۱۳۳۲، صفتِ «آمریکایی» دیگر در هیچ‌کجای خاورمیانه، عنوان شرافتمندانه‌ای محسوب نمی‌شد. جالب‌تر آنکه مایک پمپئو در سخنرانی خود که بخش‌هایی از آن را ایسنا منتشر کرد با وجود همه ادعاهایی که علیه ایران مطرح کرد، نهایتا گفت: امیدوارم ایران مسیر خود را تغییر دهد؛ همانطور که رئیس‌جمهور ترامپ گفته است، ما مایل هستیم با ایران گفت‌وگو کنیم.

   درماندگی آمریکایی

سخنگوی وزارت خارجه ضمن محکوم کردن اظهارات مایک پمپئو، اظهار داشت: سخنرانی مزورانه و سخیف وزیر خارجه آمریکا در این جمع که صرفا یک اقدام ابزاری و تبلیغاتی بود، بیش از همیشه نشان‌دهنده درماندگی بی‌حد و حصر دولت آمریکا در شرایط پس از خروج غیرقانونی این کشور از برجام و عدم‌دستیابی به اهداف خود از این اقدام یکسویه و نابخردانه و انزوای جهانی ناشی از آن است. به گزارش واحد مرکزی خبر، بهرام قاسمی  افزود: این سخنان به وضوح مصداق بارز دخالت این کشور در امور داخلی ایران و دقیقا در راستای سیاست‌های دیرپای بی‌ثبات ساز و مخرب این کشور در منطقه ارزیابی می‌شود که ناقض تعهدات بین‌المللی این کشور است. قاسمی گفت: هیچ ایرانی آزاده‌ای که دل در گرو سربلندی، عزت و تکریم ایران‌زمین و هویت شکوهمند ایرانی خود دارد، کودتای ۲۸ مرداد که به سرنگونی دولت مردمی و قانونی در سال ۳۲ منجر شد، حمایت بی‌دریغ از تروریست‌های جنایتکار و گروه‌های تجزیه‌طلب وابسته، حمایت از صدام در تحمیل جنگ هشت ساله علیه ملت بزرگ ایران، سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران بر فراز آب‌های خلیج‌فارس و ده‌ها اقدام و رفتار ضدایرانی دیگر از جانب دولت‌های آمریکا را فراموش نخواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید