• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 31 تیر 1397
کد مطلب : 23888
+
-

مرگ به دلار

تقلب، قتل، جنایت و سرقت در بازار ارز

درنگ
مرگ به دلار

جواد عزیزی

حالا که قیمت دلار به اوج رسیده، فرصت خوبی برای افرادی است که کلی ارز در گاوصندوق خانه‌شان پس‌انداز کرده‌اند تا آنها را بفروشند و سود خوبی به جیب بزنند. اما پیدا کردن یک خریدار مطمئن کار ساده‌ای نیست. همین چند هفته پیش بود که مردی وقتی قصد داشت 15هزار دلار ارزی را که سال گذشته خریداری کرده بود بفروشد، یک خریدار به ظاهر مطمئن پیدا کرد اما هنگامی که در راه رفتن به محل معامله بود، 3مرد که خودشان را مأمور معرفی می‌کردند، او را ربودند و با کتک‌کاری همه دلارهایش را دزدیدند. سارقان وقتی به دام پلیس افتادند اعتراف کردند که از قبل و از طریق یکی از دوستانشان باخبر شده بودند که مالباخته قصد فروش دلارهایش را دارد و برای همین نقشه سرقت از او را طراحی کرده بودند.

تقلبی در حد اصل 

هر وقت‌ بازار ارز داغ می‌شود سروکله جاعلان هم پیدا می‌شود. آنها با دستگاه‌های پیشرفته‌ای که دارند قادرند دلارهای تقلبی تولید کنند که با اصل آن مو نمی‌زند. این افراد طعمه‌هایشان را نه در چهارراه استانبول بلکه در فضای مجازی شناسایی می‌کنند. آنها با این ادعا که قادرند ارز مورد نیاز طعمه‌هایشان را زیر قیمت بازار تهیه کنند، خریداران را فریب داده و در ازای دریافت پول، دلار جعلی تحویل‌شان می‌دهند. چند روز پیش دبیر کمیسیون قاچاق کالا و مواد‌مخدر استان تهران با هشدار به خریداران ارز، از کشف 146هزار دلار تقلبی که از طریق شبکه‌های مجازی در تهران عرضه شده بود خبر داد و مأموران پلیس نیز مدتی قبل جاعلانی را دستگیر کردند که مقدار زیادی دلار تقلبی همراه خود داشتند و می‌خواستند آنها را به مشتریانشان بفروشند.

خانه یا بانک؟

اگر بگوییم این روزها بعضی از خانه‌ها تبدیل به بانک شده‌اند، دروغ نگفته‌ایم. خیلی‌ها به تصور اینکه مطمئن‌ترین جا برای نگهداری ارزهایشان گاوصندوق شخصی‌شان است، خانه‌شان را تبدیل به بانک می‌کنند و طبق اعترافات سارقانی که تا حالا دستگیر شده‌اند، گاهی در برخی از این گاوصندوق‌ها چند میلیارد تومان ارز خارجی و طلا نگهداری می‌کنند غافل از اینکه مخوف‌ترین گاوصندوق‌ها هم در برابر دزدان امروزی نای مقاومت ندارند. کارآگاهان مدتی قبل اعضای باندی را دستگیر کردند که با ورود به خانه‌ها در شمال تهران به راحتی گاوصندوق را تخریب کرده و همه پول‌های داخل آن را سرقت می‌کردند. سارقان اعتراف کردند که با توجه به نوسان شدید بازار ارز و طلا، حدس می‌زدند که خیلی‌ها در خانه‌هایشان دلار و سکه نگهداری می‌کنند و به همین دلیل نقشه سرقت از خانه‌ها را طراحی کرده بودند.

جنایت به‌خاطر یک مشت دلار 

پای پول که به میان می‌آید بعضی‌ها حاضرند دست به هر کاری بزنند حتی جنایت، مثل مردی که وقتی دید بازار دلار داغ است همه سرمایه‌اش را به یک صراف داد تا با خرید و فروش دلار سود خوبی عایدش شود اما مرد صراف همه پول‌ها را به جیب زد و گریخت. مرد جوان که 428میلیون تومان سرمایه‌اش را به همین راحتی از دست داده بود به هر دری زد تا صراف فراری را پیدا کند. او هر طوری بود دایی جوان صراف را پیدا کرد و سراغش رفت و از او خواست مخفیگاه خواهرزاده‌اش را بگوید اما مرد 60ساله زیر بار نرفت. همین باعث شد مرد جوان از شدت عصبانیت، او را با شلیک گلوله به قتل رسانده و پا به فرار بگذارد. این مرد اما مدتی بعد از سوی پلیس دستگیر شد و وقتی دید چاره‌ای جز اعتراف ندارد به قتل مرد 60ساله اقرار کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید