• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23281
+
-

بازگشت متکدیان

معاون خدمات شهری شهردار مشهد از جمع‌آوری متکدیان خبر می‌دهد

روزنه
بازگشت متکدیان

فاطمه رجب‌زاده| مشهد - خبرنگار:

 زخم تکدی‌گری در مشهد به‌ویژه در برخی فصل‌ها سر باز می‌کند. به همین دلیل هم طرحی برای بازگشت متکدیان ارائه شده است.خلیل‌الله کاظمی، معاون خدمات و محیط زیست شهری شهردار مشهد در گفت‌وگو با همشهری در این باره صحبت می‌کند.
 
آمار دقیقی از متکدیان مشهد وجود دارد؟

خیر، زیرا زمان‌هایی که تعداد زائران بیشتر است، متکدیان بسیاری برای گدایی به مشهد می‌آیند. برای مثال در یک بازه زمانی 13 ماهه بیش از 5 هزار متکدی جمع‌آوری کردیم یا بهار امسال حدود 2 هزار متکدی از مناطق مختلف شهر جمع‌آوری و ساماندهی شدند. میانگین جمع‌آوری روزانه متکدیان در 6 ماه اول سال گذشته 25 نفر بود که در زمان اجرای طرح‌های ضربتی در فصل‌های پر جمعیت شهر به بیش از 75 نفر رسید. 

سرنوشت متکدیان پس از جمع‌آوری چه می‌شود؟ 

این متکدیان در گروه‌های متفاوت دسته‌بندی می‌شوند، اما به صورت کلی شامل اتباع خارجی و ایرانی هستند. هر کدام به روشی با گرفتن تعهد به خانواده‌ تحویل می‌شوند. برخی معتادند که آن‌ها را به کمپ‌های ترک اعتیاد منتقل می‌کنیم.  افراد مجهول‌الهویه در خانه سبز شهرداری نگهداری و متکدیان شهرهای دیگر با تهیه مخارج سفر به زادگاهشان بازگردانده می‌شوند.

با این طرح توانسته‌اید مانع بازگشت این افراد به چرخه گدایی شوید؟

هنوز خیر. همواره آمار برگشتی داشته‌ایم و همان‌طور که گفتم نمی‌توان این چرخه را تنها با جمع‌آوری متکدیان متلاشی کرد بلکه نیاز به اقدامات اساسی مانند توانمندسازی متکدیان وجود دارد.

برای توانمندسازی متکدیان چه طرحی دارید؟

پس از رایزنی با اداره فنی و حرفه‌ای و بهزیستی برای مهارت‌آموزی متکدیان اقداماتی انجام شده است. در شرایط فعلی به دنبال حلقه اتصال افرادی که بر اساس این طرح آموزش می‌بینند به بازار هستیم. به عنوان مثال با توجه به نیازی که شهرداری برای تهیه لباس‌های خاص نیروهای خدماتی دارد، می‌‌توانیم در توافقی با واحدهای مربوطه، تولید این لباس‌ها را به آن‌ها بسپاریم تا از اشتغال ایجاد شده درآمد به دست آورند. البته سازماندهی و اجرای کامل این طرح کمی دشوار است، اما چاره‌ای جز انجام این اقدامات با همکاری و همراهی دیگر دستگاه‌ها نداریم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :