• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22373
+
-

ساکنان محله سلیمانی‌، تیموری، رکاب‌زنان به همدیگر کتاب هدیه می‌دهند

یار مهربان در می‌زند

یار مهربان در می‌زند

رابعه تیموری| خبرنگار:

منطقه 10


مسئولان سرای محله سلیمانی‌ـ تیموری منتظر نمی‌مانند گذر شهروندان به سرای محله بیفتد و از کتابخانه غنی و پروپیمان آنجا کتابی به امانت بگیرند. آنها با راه‌اندازی پویش «‌محله کتاب می‌خواند» عده‌ای از دوستداران کتاب را با خود همراه کرده‌اند تا یار مهربان را به خانه‌های اهالی ببرند. همراهان پویش «‌محله کتاب می‌خواند» با دوچرخه در کوچه و خیابان‌های محله رکاب می‌زنند و به اهالی کتاب هدیه می‌دهند. «‌‌سیما عظیمی» مدیر محله سلیمانی‌ـ تیموری و همکارانش تصمیم گرفته‌اند با یک تیر 2 نشان بزنند و با اجرای این طرح، هم شهروندان را به مطالعه تشویق و هم به آنها یادآوری کنند دوچرخه، دوست پرسود و بی‌زیان ساکنان این شهرانباشته از خودرو است.

فراخوان معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه 10، بهانه‌ این اتفاق خوب شد تا به یکدیگر کتاب اهدا کنند.  مسئولان سرای محله سلیمانی‌ـ تیموری، تصمیم گرفتند طرح را با عنوان پویش «‌‌محله کتاب می‌خواند» به اهالی محله معرفی کنند. «‌‌محدثه‌سادات پرپین‌چی» مسئول کتابخانه و «سیما عظیمی» مدیر محله سلیمانی‌ـ تیموری به مساجد، مدارس و مراکز مختلف سر می‌زدند تا جزئیات پویش را برای اهالی توضیح دهند و کتاب‌های بدون استفاده دانش‌آموزان، دانشجویان و خانواده‌ها را برای امانت‌دادن یا اهدا به هم‌محله‌ای‌هایشان جمع‌آوری کنند.

 در آن روزها،‌گاه و بیگاه آلودگی هوای تهران به مرز هشدار می‌رسید و امان مردم شهر را می‌برید. پرپین‌چی و عظیمی به فکر افتادند در اجرای این حرکت فرهنگی، ابتکاری به خرج دهند و کتاب‌های اهدایی را با استفاده از دوچرخه که یک وسیله نقلیه‌ پاک است، میان اهالی توزیع کنند تا شهروندان درباره دلایل خاکستری‌شدن آسمان پایتخت بیشتر بیندیشند. آنها از شهروندان دوستدار کتاب دعوت کردند برای اجرای طرح با سرای محله همکاری کنند و تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان این فراخوان را پذیرفتند. پس از آن، سفیران اهدای کتاب و قاصدان آسمان خاکستری بر اساس برنامه زمانی منظم با سبدی پر از کتاب‌های رنگارنگ، رکاب‌زنان در گوشه و کنار محله می‌چرخیدند و به هر رهگذری کتاب تعارف می‌کردند. آنها در خانه‌ها را می‌زدند و با لبخند و خوشرویی، یار مهربان را به اهالی پیشکش می‌کردند.

این حرکت برای عده‌ای جالب و دلپذیر بود و از دریافت این هدیه ارزشمند گل از گلشان می‌شکفت. عده‌ای هم از این همت و تلاش سرسختانه برای توزیع امانی کتاب تعجب می‌کردند: «پولی نباید پرداخت کنیم؟ برای تحویل گرفتن کتاب، دوباره می‌آیید؟ باز هم کتاب به همراه می‌آورید؟» طرح اهدای کتاب حتی در روزهای زمستان که کوچه و خیابان‌های محله برفی و بارانی بود، اجرا می‌شد تا رکاب‌زدن دوچرخه‌سواران در میان ردیف خودروهای دودزایی که به آلودگی هوای شهرشان بی‌توجه هستند به خوبی نشو و نما کند. 


20 ماه از اجرای طرح گذشت

افراد زیادی معتقد بودند این پویش هم مانند بسیاری از طرح‌ها کوتاه و مقطعی است، اما هر روز بر تعداد مراجعانی که با یک بغل کتاب به‌سرا می‌آمدند، افزوده می‌شد و اگر در روز مقرر پیک‌های دوچرخه‌سوار در محله نمی‌چرخیدند، اهالی سراغشان را می‌گرفتند. کم‌کم شمار کتاب‌های اهدایی به اندازه‌ای رسید که تعدادی از آنها را به کتابخانه‌های مساجد و مدارس اهدا کردند و بسیاری از دانش‌آموزان بی‌بضاعت محله با امانت‌گرفتن کتاب‌های کمک‌ درسی اهدایی از صرف هزینه‌ای سنگین بی‌نیاز شدند.

اکنون بیش از 20 ماه از راه‌اندازی پویش «‌‌محله کتاب می‌خواند» در محله سلیمانی‌ـ تیموری گذشته و در این مدت، همزمان با اجرای طرح اهدای کتاب، چند ایستگاه‌ مطالعه موقت در بیمارستان‌ها، بوستان‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس محله دایر شده است. «‌‌سینا پورسهراب» و «‌‌امیرحسین نوروزی» نوجوانانی هستند که برای رساندن کتاب‌ها به دست هم‌محله‌ای‌هایشان، هر هفته ساعت‌ها رکاب می‌زنند. سینا از مطالعه لذت می‌برد و عاشق کتاب‌های طنز است. او می‌گوید: «وقتی شنیدم قرار است به اهالی کتاب هدیه شود، تصمیم گرفتم با سرای محله همکاری کنم تا در بالابردن فرهنگ مطالعه اهالی، سهمی داشته باشم.» امیرحسین دوچرخه‌سواری را دوست دارد و معتقد است استفاده از دوچرخه برای طی مسیرهای بین شهری از ترافیک و آلودگی آسمان شهر کم می‌کند. 

«‌مریم‌ اشرفی» مادربزرگ علی است. او عصر روزهای دوشنبه چشم‌به راه پیک‌های دوچرخه‌سوار است تا برای نوه‌اش کتاب‌های مفید و خواندنی به همراه بیاورند. اشرفی می‌گوید: «نوه‌ام شب‌های جمعه به دیدنم می‌آید. او دوست دارد قبل از خواب، قصه گوش کند. من از پیک‌های سرای محله خواسته‌ام برایم کتاب‌های کودکان را بیاورند تا برای نوه‌ام بخوانم.» مادربزرگ به مطالعه کتاب‌های مذهبی علاقه دارد و اوقات فراغتش را به قرائت قرآن و مطالعه کتاب‌های مذهبی می‌گذراند.

«‌‌لیلا عظیمی» مدتی است مسئولیت کتابخانه سرای محله سلیمانی‌ـ تیموری را برعهده گرفته و با جدیت اجرای طرح را دنبال می‌کند. او می‌گوید: «این طرح برای نخستین بار در تهران، در سرای محله سلیمانی‌ـ تیموری برگزار شد و مورد استقبال جوانان و میانسالان قرار گرفته است. در طرح اهدای کتاب، تعدادی از کتاب‌ها به‌صورت امانی در اختیار شهروندان قرار گرفت و تعدادی از کتاب‌ها اهدا شد. صحافی کتاب‌های قدیمی از دیگر خدماتی بود که در قالب این پویش به اهالی ارائه شد.» عظیمی اعضای کتابخانه سرای محله سلیمانی‌ـ تیموری را 819 نفر و تعداد کتاب‌های مخزن را 5 هزار جلد عنوان می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید