• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20644
+
-

بازار داغ پوشاک دست دوم

همشهری از وضعیت این روزهای بازار پوشاک سنندج موسوم به «تاناکورا» گزارش می‌دهد

بازار
بازار داغ پوشاک دست دوم



روح الله زرین| سنندج- خبرنگار:

چندین سال است که انواع کالاهای خارجی مانند کیف، کفش و لباس دست دوم به کشور وارد می‌شود و در شهرهایی مانند سنندج هم شاهد واردات این نوع کالاها به صورت دست دوم هستیم. در منطقه «کارآموزی» این شهر مغازه‌های متنوعی انواع لباس، کیف، کفش و عینک وارداتی دست دوم را از کشورهای چین، ایتالیا، آلمان و سایر کشورهای اروپایی عرضه می‌کند. این واردات کالاهای بی‌کیفیت کهنه علاوه بر ایجاد مشکلات بهداشتی، سدمعبر کامل پیاده‎روها و کسادی بازار تولیدات بومی را در سنندج به همراه داشته است. این در‌حالی است که بیشتر مردم سایر استان‎های کشور هم سنندج را با بازار تاناکورای آن می‎شناسند. 


غرفه‌های غیر مجاز 

یکی از اهالی منطقه کارآموزی سنندج می‌گوید: چندین مرکز تجاری در این منطقه وجود دارد و انواع کالاها مانند عینک، تجهیزات کوهنوردی و ظروف آشپزخانه در آنها عرضه می‌شود.
«رستم خاتونی» ادامه می‎دهد: اکنون، پس از گذشت چند سال شاهد احداث غرفه‎های مختلف و عرضه انواع کیف، کفش و لباس در این منطقه هستیم که از کشورهایی مانند چین، آلمان و ایتالیا وارد بازار تاناکورای سنندج می‌شوند. بسیاری از این کالاها کهنه و دست دوم هستند.

این شهروند ساکن محله کارآموزی سنندج می‎افزاید: روزانه افراد زیادی از شهرهای مختلف استان برای خرید به این منطقه می‎آیند. محصولات عرضه‌شده در بازار تاناکورا دست دوم است.
خاتونی ادامه می‌دهد: قیمت یک جفت کفش معمولی مردانه تولید استان حدود ۲۰۰‌هزار تومان است، درحالی که نمونه وارداتی و دست دوم آن به دلیل کیفیت تولید و برند معتبر در بازار تاناکورای سنندج کمتر عرضه می‌شود.وی می‎افزاید: بسیاری از پیاده‌روهای اطراف این بازار به صورت غیرمجاز به غرفه‎ها و راهروهای سرپوشیده تبدیل شده و برای عابران و ساکنان محله مزاحمت ایجاد کرده است. این در حالی است که یک مدرسه نیز در مجاورت بازار تاناکورا قرار دارد.


از تهران خرید می‌کنیم

یکی از کسبه بازار تاناکورای سنندج می‌گوید: بیش از ۱۷ سال در زمینه تولید پوشاک فعالیت داشتم و با کارگاه کوچکی که در حاشیه سنندج راه‎اندازی کردم برای ۷ نفر اشتغال پایدار به وجود آوردم.
«قاسم جابری» ادامه می‎دهد: به دلیل واردات بی‌رویه انواع پوشاک خارجی، افزایش قیمت مواد اولیه مانند پارچه و نخ و نیز نبود بازار فروش، توان اداره کارگاه تولیدی را نداشتم. از این رو تصمیم گرفتم لباس‌های دست دوم فصلی را در بازار تاناکورای سنندج عرضه کنم.

وی می‎افزاید: بسیاری از این اجناس را از طریق واردکنندگان تهرانی در بازار این شهر به صورت فله‎ای خریداری می‎کنیم که پس از جداسازی و آفتابگیری، در بازار سنندج عرضه می‌شوند. به طور میانگین هر یک از کسبه روزانه ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان درآمد خالص کسب می‎کنند. 

جابری تصریح می‎کند: برخی از مردم درآمد مناسبی برای تامین مخارج زندگی ندارند. از این رو بیشتر کالاهای اساسی خود ‌را از بازار تاناکورا خریداری می‎کنند. این رویه در چند سال اخیر موجب رونق این بازار و افزایش غرفه‌های آن در سنندج شده است. 


نیاز به بازار جدید

رئیس شورای شهر سنندج می‌گوید: چندین سال پیش بازار کارآموزی با هدف جمع‎آوری صنوف مزاحم مانند دستفروشی راه‎اندازی شد.«جلال شریعتی» ادامه می‎دهد: حدود ۴۰۰غرفه دارای مجوز فعالیت به عرضه پوشاک، کیف، کفش و سایر ملزومات مصرفی مردم در این بازار می‌پردازند. به دلیل نبود هماهنگی میان چند دستگاه اجرایی، برخی افراد سودجو در پیاده‎روهای حاشیه بازار تاناکورا غرفه‎های متعدد ایجاد کرده اند.وی می‎افزاید: بسیاری از این غرفه‎های غیرمجاز از انشعابات برق، گاز و تلفن استفاده می‎کنند. این رویه موجب اختلال در شبکه‎های توزیع این حامل‎ها شده است.

شریعتی تصریح می‎کند: ضرورت دارد دستگاه‎های اجرایی مانند شهرداری، استانداری و فرمانداری برای ایجاد یک بازار دیگر در شهر سنندج مکان مناسبی در نظر بگیرند. همچنین برای کاهش آلودگی‌های ناشی از واردات این نوع کالاهای دست دوم، از محصولات مختلف بومی استان برای فروش استفاده شود.  این کار علاوه بر اشتغال‌زایی موجب رونق کارآفرینی، درآمدزایی و کاهش واردات خواهد شد و حمایت از کالای تولید داخل را به همراه خواهد داشت. 


لباس‌های تاناکورا بهداشتی نیست

یک کارشناس بهداشت محیط می‌گوید: بسیاری از لباس‌ها و کفش‎های موجود در بازار تاناکورا ناقل نوعی باکتری خطرناک هستند که این باکتری حین پوشیدن، عرق کردن و در نتیجه تماس با بدن زنده می‌شود. علائم این نوع حمله باکتریایی سفید شدن پوست، اگزما، خارش و تاول‎های زیر پوستی است.
«عاطفه خواجوی» ادامه می‎دهد: بسیاری از واردکنندگان پوشاک دست دوم برای میکروب‎زدایی این نوع کالاها از محلول‎های گندزدا و نور آفتاب استفاده می‎کنند. این فرایند علاوه بر اینکه موجب آزادسازی ساختار آلوده الیاف لباس می‌شود، با بوی نامطبوعی نیز همراه است. در نتیجه موجب آسم‎های خفیف در افراد دارای آلرژی می‌شود. 

وی می‎افزاید: قارچ، انگل، شپش و ویروس‎ها دیگر مهمانان ناخوانده لباس‌، کیف و کفش‎های دست دوم در بازار تاناکورا هستند که با کوچک‌ترین تماس به بدن انتقال پیدا می‌کنند و موجب بروز بیماری‎های مختلف می‌شوند.
خواجوی تصریح می‎کند: روزانه مقادیر قابل توجهی انواع کالاهای مصرفی در بازار تاناکورای سنندج به فروش می‎رسد. از این رو ضرورت دارد برای جلوگیری از آلودگی‌های آنها، دستگاه‎های اجرایی قانون منع فروش این کالاها ‌را اجرا کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید