• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20261
+
-

برندگان بورس در بهار97

سهامداران صنایع چوب، سنگ‌آهن و فلزات در بهار امسال با 30تا 70سود به خانه رفتند

بورس
برندگان بورس در بهار97


آمارها نشان می‌دهد سهامداران 3صنعت در بهار امسال به‌طور میانگین 46درصد دربورس سود کرده‌اند و در این مدت ارزش سهام 3صنعت فلزات، معادن سنگ‌آهن و محصولات شیمیایی 36هزار میلیارد تومان رشد کرده است.

به گزارش همشهری، از روز چهارشنبه هفته قبل تا همین دیروز 40هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌هایی که سهامشان در بورس و فرابورس دادوستد می‌شود، افزوده شده است.در طول همین چند روز اتفاق‌های مهمی در بازار سهام افتاد و برای نخستین بار بسیاری از رکورد‌های بورس شامل مقدار شاخص، ارزش بازار و همینطور ارزش روزانه معاملات شکسته شد.
در این مدت ارزش سهام شرکت‌های حاضر در گروه معادن و فلزات، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها تحت‌تأثیر انتشار گزارش‌های جدید مالی به سرعت رشد کرد و هزاران میلیارد تومان به ارزش سهام این شرکت‌ها اضافه شد؛ به‌عنوان مثال تحت‌تأثیر همین رویداد شرکت فولاد مبارکه اصفهان توانست گوی سبقت را از هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس برباید و با ارزشی معادل 28هزار میلیارد تومان به بزرگ‌ترین شرکت بورس تبدیل شود. شرکت‌های ملی صنایع مس و گل گهر هم توانستند جای همراه اول را در بورس اشغال کرده و بعد از هلدینگ خلیج‌فارس به رتبه‌های سوم و چهارم بورس از نظر ارزش صعود کنند. اطلاعات آماری نشان می‌دهد از ابتدای بهار تاکنون‌، شرکت‌های این چند گروه توانسته‌اند سود‌های سر‌شاری را نصیب سهامداران کنند.



سود 46درصدی 3صنعت

تازه‌ترین داده‌های آماری از مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس نشان می‌دهد تحت‌تأثیر رشد‌های یک هفته گذشته آرام آرام میانگین بازده بورس به سطح 15درصد از ابتدای سال تا‌کنون نزدیک می‌شود. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد سهامداران زیادی در این مدت توانسته‌اند بازده به‌مراتب بیشتری به‌دست بیاورند به‌طوری که میانگین بازده سهام 3صنعت محصولات چوبی، استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی در این مدت به سطح 46درصد رسیده است. در این مدت سهامداران گروه محصولات چوبی 70درصد، استخراج کانه‌های فلزی 38درصد و فلزات اساسی 30درصد بازده کسب کرده‌اند.



ارزش کدام صنعت بیشتر رشد کرد؟

داده‌های آماری همچنین نشان می‌دهد ارزش سهام 3صنعت فلزات اساسی، استخراج کانی‌های فلزی و محصولات شیمیایی در فصل بهار 36هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. در این مدت بیشترین رشد مربوط به گروه فلزات اساسی بوده که دست‌کم 20هزار میلیارد تومان به ارزش سهامشان افزوده شده است. در این گروه سهام شرکت‌های مهمی چون فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس و فولاد خوزستان دادوستد می‌شود. بعد از فلزات اساسی گروه استخراج کانی‌های فلزی از نظر بیشترین رشد ارزش قرار گرفته و دارایی سهامداران شرکت‌های این گروه در 3‌ماه گذشته 10هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. در این گروه سهام شرکت‌هایی چون چادرملو، گل گهر و توسعه معادن روی دادوستد می‌شود.

جایگاه سوم پر نوسان‌ترین صنعت بازار سهام در بهار امسال به گروه محصولات شیمیایی که سهام شرکت‌های پتروشیمی در آن دادوستد می‌شود، اختصاص یافته است. ارزش سهام شرکت‌های این گروه در 3‌ماه گذشته 6500میلیارد تومان افزایش یافته است. این به‌معنای این است که سهامداران شرکت‌های گروه محصولات شیمیایی در این مدت دست‌کم 7درصد ثروتمند‌تر شده‌اند.



جابه جایی در ترکیب بزرگان بورس

با رشد ارزش سهام شرکت‌های بورس، ترکیب صنایع و شرکت‌های بزرگ بورس دستخوش تغییر شده است. هم‌اکنون تحت‌تأثیر رشد 6500میلیارد تومانی ارزش سهام شرکت‌های حاضر در گروه محصولات شیمیایی این صنعت با ارزشی معادل 127هزار میلیارد تومان به بزرگ‌ترین صنعت بازار سهام تبدیل شده که 25درصد از کل بازار را تشکیل می‌دهد.بعد از آن گروه فلزات اساسی به ارزش 90هزار میلیارد تومان قرار گرفته است که 17درصد از کل ارزش بازار را شامل می‌شود. بعد از این 2صنعت با فاصله زیاد گروه فرآورده‌های نفتی با ارزشی برابر با 38هزار میلیارد قرار گرفته که جمعا 7.5درصد از مجموع ارزش کل شرکت‌های بورس را تشکیل می‌دهد.

در این مدت همچنین به غیراز فولاد مبارکه اصفهان که ارزش سهامش 39درصد رشد کرده و به بزرگ‌ترین شرکت بورس تبدیل شده است، سهام شرکت ملی صنایع مس هم برای نخستین بار از مرز 20هزار میلیارد تومان گذشته است. قبل از این شرکت همراه اول با ارزشی معادل 12هزار میلیارد تومان در جایگاه سوم بورس قرار داشت اما اکنون این شرکت در رتبه ششم جدول بعد از گل گهر و تاپیکو قرار گرفته است. این به‌دلیل این است که ارزش سهام شرکت‌های گروه معادن و فلزات در روز‌های گذشته با رشد زیادی مواجه شده است. هم‌اکنون گل گهر با ارزشی معادل 17هزار میلیارد تومان چهارمین شرکت بزرگ بورس و تاپیکو با 14هزار میلیارد تومان پنجمین شرکت بزرگ بورس است.




ارزش سهام شرکت‌های فعال در 3صنعت فلزات، سنگ‌آهن و محصولات شیمیایی در فصل بهار 36هزار میلیارد تومان افزایش یافت‌. در بین بزرگان بورس، دارایی سهامداران شرکت‌های فولاد مبارکه، ملی صنایع مس، گل‌گهر و هلدینگ پتروشیمی تأمین اجتماعی (تاپیکو) از بیشترین رشد ارزش برخوردار شد

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :