• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 17945
+
-

اینترنت در تنگنا

با وجود اعلام برطرف‌شدن‌ اختلال اینترنت، شرکت‌های خدمات‌دهنده می‌گویند پهنای باندی که به‌دست آنها می‌رسد با مشکلاتی مواجه‌است که تا چند هفته قبل وجود نداشته

فناوری
اینترنت در تنگنا


 درحالی‌که یک‌ماه از آغاز فیلترینگ تلگرام مــی‌گذرد گزارش‌ها نشان می‌دهد هنوز اختلال در اینترنت پابرجاست، صدای کاربران و کسب و کارهای اینترنتی هم در این‌باره به جایی نمی‌رسد. به‌دنبال دستور وزیر ارتباطات، مقام‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هفته گذشته از برطرف شدن ۸۵ درصد اختلال‌ها خبر داده بودند اما گزارش‌های کاربران و آی‌اس‌پی‌ها از باقی ماندن مشکلات ازجمله برای استارتاپ‌ها و کسب و کارهای اینترنتی حکایت دارد.



پرونده اختلالات؛ روی میز مجلس

ادامه یافتن مشکلات، موجب شده، وزیر ارتباطات هفته آینده شخصا به مجلس برود تا مشکل کند شدن اینترنت و اختلال در آن را به‌صورت ویژه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بحث و بررسی بگذارد.

همزمان رمضانعلی سبحانی‌فر، رئیس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده باید مشخص شود چرا سرعت اینترنت کاهش یافته است. پیش از این رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تأیید کرده بود دلیل اختلال در اینترنت، اعمال فیلترینگ تلگرام است. تقریبا بلافاصله بعد از فیلترینگ تلگرام، فعالیت‌ها برای بستن مسیر فیلترشکن‌ها آغاز شد. نخستین گام، بستن پروتکل‌هایی بود که فیلترشکن‌های رایگان و مشهور بازار از آن استفاده می‌کردند. به گفته کارشناسان این ماجرا موجب بروز اختلال‌های گسترده‌ای در فضای اینترنت ایران شده است. سیدمجتبی مصطفوی، کارشناس امنیت شبکه در این‌باره به همشهری می‌گوید: «تمرکز اصلی طرح فیلترینگ فیلترشکن‌ها روی کند کردن ترافیکی است که از کشور خارج می‌شود. آنها با کند کردن این بستر کاری می‌کنند که استفاده از فیلترشکن‌ها غیرممکن یا دست‌کم با اختلال و دشواری همراه شود. همین موضوع، ‌باعث ایجاد اختلال در اینترنت شده و عملا دسترسی به سایت‌های خارجی را بسیار دشوار کرده است. براثر اجرای این تصمیم، سایت‌های ایرانی که از سرویس‌های خارجی استفاده می‌کنند نیز دچار مشکل شده‌اند.»

 به گفته رئیس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس «در روزهای اخیر به‌دلیل کاهش سرعت اینترنت و پایین آمدن کیفیت آن، امرار معاش تعداد زیادی از فعالان اقتصادی که از طریق کسب و کارهای اینترنتی امرار معاش می‌کنند، دچار مشکل شده و باید هرچه سریع‌تر سرعت اینترنت افزایش یابد».



اپراتورها: اختلالات در کنترل ما نیست

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات هفته گذشته در نشستی ویژه، اپراتورهای موبایل و آی‌اس‌پی‌ها را موظف کرده بود ظرف ۲۴ ساعت اختلال‌های اینترنت را برطرف کنند. اما خدمات‌دهندگان می‌گویند ماجرای اختلال مسئله‌ای نیست که در دستان آنها باشد و بی‌جهت آنها متهم می‌شوند.

مدیرعامل یکی از آی‌اس‌پی‌های بزرگ کشور که کاربران بسیاری هم دارد در واکنش به این ماجرا در بیانیه‌ای اعلام کرد اختلال اینترنت در ماه‌های اخیر، خارج از دایره‌ اختیارات اپراتورها بوده است. او با انتقاد از معرفی‌شدن اپراتورها و آی‌اس‌پی‌ها به‌عنوان عامل اختلال‌ها گفته است: ما در کیفیت پهنای باند اینترنت که به دستمان می‌‌رسد دخل و تصرفی نداریم و پس از آنکه محدودیت‌‌های حاکمیتی بر آن اعمال می‌شود، به دستمان می‌‌رسد.

 براساس گفته‌های شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت، پهنای باندی که اکنون به‌دست آنها می‌رسد با مشکلاتی مواجه است که پیش از این وجود نداشته است.




به قیمت ضربه به اقتصاد دیجیتال



رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی در گفت‌وگو با همشهری از ضرر هنگفتی می‌گوید که بر اثر اختلال اینترنت به کسب و کارهای اینترنتی کشور وارد می‌شود. او می‌گوید: «سایت خیلی از کسب‌وکارها باز نمی‌شود. در نتیجه آنها نمی‌توانند به مشتری‌هایشان خدمات بدهند. مشتری هم وقتی چندبار تلاش کرد و نتوانست از یک سرویس استفاده کند، آن را رها کرده یا دنبال یک جایگزین سنتی می‌گردد. به جز این مشکلات فنی، بحث فیلترینگ که اول قرار بود فقط مربوط به تلگرام باشد اکنون کل اینترنت کشور را فرا گرفته و باعث شده از نظر بعد روانی نگاه مردم به کسب‌وکارهایی که سال‌ها برای کسب اعتماد مشتری تلاش کرده بودند، منفی باشد. خود کسب‌وکارها نیز از برخی نهادها دلخور هستند و انتظار دارند آنها را محرم خودشان بدانند.» او با هشدار درباره ادامه اختلالات تأکید دارد اگر این وضع ادامه داشته باشد، کسب‌وکارهای اینترنتی میل و رغبتی به ادامه فعالیت نخواهند داشت. وی می‌گوید: ما مطالبه بزرگی نداریم. فقط می‌خواهیم وضع ما را به گذشته بازگردانند.



مکث

ادعای برطرف‌شدن بسیاری از اختلالات



حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با همشهری تأکید دارد در روزهای اخیر بسیاری از اختلال‌های فنی برطرف‌شده است. او در این‌باره می‌گوید: در روزهای اخیر بسیاری از اختلال‌های فنی را برطرف کرده‌ایم. اینکه یک سرویس‌دهنده خاص مشکل داشته، حرف درستی نیست. مشکلی در کلیت شبکه وجود داشته که اقداماتی برای رفع آن انجام شده است. ازجمله اقدامات، اتصال کل ترافیک داخلی ایران به هم و تسهیل بسیاری از مسیرها بوده است.

او با اشاره به اینکه مشکل اختلال در حوزه سایت‌های داخلی کاملا برطرف شده و کیفیت لازم ارتباطی وجود دارد تأکید دارد: شکایت‌های سامانه 195و شکایت‌های مردمی در روزهای شنبه و یکشنبه نسبت به روزهای قبل 90درصد کمتر شد. در این‌باره گزارش کاملی را ظرف 2روز آینده ارائه خواهیم داد.

معاون وزیر ارتباطات درپاسخ به اعلام نظر مدیرعامل یکی از شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت می‌گوید: گفته‌های مزبور اشتباه است، ظاهرا ایشان در جریان اقدامات انجام شده در روزهای اخیر، نبوده و شرکت تحت مدیریت‌شان در کمیته‌ای که هفته گذشته برای بررسی مشکل اینترنت برپا شد، مشارکت خاصی نداشته است. ایشان بعدا به کمیته ملحق شدند و در جریان برخی اقدامات نبودند. روند پیشرفت کمیته‌ای را که برای بررسی وضعیت اینترنت برگزار شده بود، ‌شخص وزیر ارتباطات به‌طور مرتب پیگیری می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :