• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17195
+
-

همکاری اتحادیه اروپا با ایران برای رفع چالش‌های محیط‌زیستی


 کمیسیونر تغییرات اقلیم و انرژی اتحادیه اروپا بارئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دیدار و درباره همکاری‌های دوجانبه محیط‌زیستی و توسعه آن گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، عیسی کلانتری در دیدار با میگوئل کانتیه درباره شرایط کنونی توافقنامه پاریس (تغییرات آب و هوا) در ایران گفت: مراحل قانونی تصویب پیوستن ایران به این توافقنامه در حال پیگیری است.

او افزود: توافقنامه پاریس پس از تصویب اولیه دولت و مجلس، در شورای نگهبان با اشکالاتی مواجه شد که اکنون در حال اصلاح این اشکالات برای تصویب نهایی است.

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه موضع دولت دوازدهم نیز همچون دولت یازدهم، دولتی محیط‌زیستی است، تأکید کرد: به‌رغم شرایط بسیار پیچیده و دشوار زیست‌محیطی کشور ازجمله کاهش معنادار بارندگی، افزایش دما، خشک شدن تعداد قابل ملاحظه‌ای از تالاب‌ها و نیز اعمال شرایط ناعادلانه تحریم‌ها، همچنان دولت سهم قابل ملاحظه‌ای از اعتبارات خود را برای حفظ و ارتقای شرایط محیط‌زیست کشور هزینه می‌کند. برای نمونه موفق شدیم روند خشک شدن دریاچه ارومیه را کنترل و حتی وضعیت آن را تثبیت کنیم.


4 اولویت محیط‌زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اشاره‌ای هم به 4اولویت ابلاغی رئیس دولت دوازدهم در حوزه محیط‌زیست کرد و افزود: مقابله با طوفان‌های گردوغبار، احیای تالاب‌ها، اصلاح و بهبود هوای کلانشهرها و مدیریت پسماند، 4اولویت ابلاغی است که اتحادیه اروپا نیز می‌تواند از طریق انتقال تجارب و دانش و فناوری‌های نوین و تأمین منابع مالی با ایران همکاری کند.
او توسعه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، جلوگیری و کنترل آلودگی‌های سواحل در خلیج‌فارس، بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی، توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی و تولیدات خودرو و مدیریت صحیح پسماند را از دیگر زمینه‌های مشترک برای همکاری میان ایران و اتحادیه اروپا دانست.
 


 اتحادیه اروپا به تمامی تعهدات خود به ایران پایبند است

کمیسیونر تغییرات اقلیم و انرژی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار گفت: در کنفرانس آینده اعضای متعهد توافقنامه پاریس که‌ ماه دسامبر در لهستان برگزار می‌شود، قوانین و مقررات مرتبط با اجرای این توافقنامه تدوین و تصویب می‌شود.

کانتیه، ضمن تأکید بر اهمیت تأمین منابع مالی برای اجرایی شدن تعهدات کشورهای عضو توافقنامه، همچنین قوانین و مقررات مرتبط با اجرایی شدن توافق پاریس، تأکید کرد: خروج آمریکا از توافق پاریس پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده آمریکا و استنکاف این کشور از پرداخت سهم 2میلیارد دلاری برای اجرایی شدن تعهدات کشورهای عضو توافقنامه، سبب دشواری‌هایی در مسیر اجرای آن شده است و کشورهای اروپایی در تلاش هستند این مشکلات را برطرف کنند.

کمیسیونر تغییرات اقلیم و انرژی اتحادیه اروپا گفت: پیش از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، 15وزارتخانه این کشور در موضوع تغییرات اقلیم همکاری داشتند و نقش مؤثری در پیشبرد اهداف کنوانسیون ایفا می‌کردند که با انحلال تمامی این ساختارها توسط دولت جدید آمریکا، انجام تعهدات توافقنامه به‌ویژه در زمینه مالی با چالشی جدی روبه‌رو شده است.

کانتیه گفت: اتحادیه اروپا به تمامی تعهدات خود به جمهوری اسلامی ایران پایبند است.

این خبر را به اشتراک بگذارید