• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 18 خرداد 1402
کد مطلب : 193833
+
-

نفت برای فوتبال فوتبال برای سیاست!

از کره و ژاپن در شرق آسیا گرفته تا قطر و امارات در غرب، به‌دنبال جذب ستاره‌های بین‌المللی بودند اما کاری که عربستان مشغول انجام آن است، با اختلاف فاحش جاه‌طلبانه‌ترین طرح فوتبالی در این قاره به شمار می‌رود. آیا عربستانی‌ها تنها به‌دنبال تقویت لیگ فوتبال‌شان با ستاره‌های بزرگ هستند؟ آیا این طرح در حد فوتبال باشگاهی باقی خواهد ماند؟ هدف نهایی آنها از چنین هزینه‌های سنگینی چیست؟ آیا قرار است فوتبال در عربستان، پلی به‌سوی طرح‌های اقتصادی و سیاسی در این کشور باشد؟

   این «شروع» است!
امضای قرارداد با ستاره‌ای مثل رونالدو، زمانی سقف آرزوهای کشورهای آسیایی بود اما جذب کریس، فقط تنور را داغ کرد تا خریدهای بعدی از راه برسند. فوتبال عربستان، برنده دیگری از توپ طلا را نیز هدف گرفت و توانست در یک بازه زمانی بسیار کوتاه، کریم بنزما را به حضور در باشگاه الاتحاد راضی کند. این باشگاه که در همین فصل قهرمان لیگ عربستان شده، با انگولو کانته نیز به توافق نهایی رسیده است. لیگ عربستان حالا از منچستریونایتد، رئال‌مادرید و چلسی بازیکن می‌خرد. حتی اگر مسی هم حاضر نشود به این لیگ بیاید، سفرهای او به‌عنوان سفیر تجاری عربستان ادامه خواهد داشت. به‌نظر می‌رسد این فقط شروع ماجرا باشد. هنوز باشگاهی مثل الهلال که پرافتخارترین تیم فوتبال عربستان محسوب می‌شود، وارد این گود نشده و به‌زودی نام‌های بزرگ‌تری نیز در این لیگ حاضر خواهند شد.

   میزبانی برای جام‌جهانی؟
همان راهی که قطر را به میزبانی جام‌جهانی فوتبال رساند، حالا برای عربستانی‌ها نیز طی می‌شود. آنها با همه خریدهای جدیدشان به‌عنوان سفرای جام‌جهانی عربستان نیز قرارداد جداگانه امضا کرده‌اند. گفته می‌شود در مجموع 20میلیارد دلار برای جذب بازیکن‌های بزرگ در این لیگ کنار گذاشته شده و این افراد می‌توانند چهره‌های تبلیغاتی در مسیر تبدیل شدن عربستان به دومین میزبان مسلمان تاریخ جام‌جهانی باشند. عربستان مثل قطر، در زمینه خرید باشگاه‌های درجه یک هم قدم‌های خوبی برداشته و بعد از نیوکاسل، به‌دنبال خرید منچستریونایتد نیز هست. به‌نظر می‌رسد در عربستان، قرار است فوتبال فضا را برای طرح‌های جاه‌طلبانه اقتصادی و سیاسی فراهم کند. انتظار می‌رود این جابه‌جایی‌ها روی صنعت توریسم در این کشور نیز تأثیر قابل توجهی داشته باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید