• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14625
+
-

وزیر خارجه مراکش سفیر را از ایران برد

گزارش
وزیر خارجه مراکش سفیر را از ایران برد

وزیر خارجه مغرب با طرح اتهامی به ایران درباره حمایت از جبهه معارضان این کشور موسوم به پلیساریو در سفری اعلام‌نشده به تهران آمد و بعد از دیدار با وزیر خارجه ایران سفیر کشورش را با خود از تهران برد!
وزیر امور خارجه مراکش به خبرنگاران اعلام کرد که این کشور قصد دارد سفارت خود در ایران را تعطیل کرده و سفیر ایران در مراکش را اخراج کند. او مدعی شده بود که ایران و حزب‌الله از جبهه پلیساریو حمایت می‌کنند. این اتهام با واکنش ایران و حزب‌الله لبنان مواجه شد و هر دو در بیانیه‌هایی جداگانه این موضوع را تکذیب کردند.
موضوع اخراج سفیر ایران از رباط در حالی مطرح شده که سفیر ایران در مراکش به‌علت پایان مدت ماموریتش در این کشور چند هفته‌ای است به کشور برگشته است. در همین رابطه یک منبع آگاه در وزارت خارجه با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه مراکش روز سه‌شنبه برای دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود به تهران سفر کرد، اظهار کرد: در این ملاقات آقای ظریف اتهامات مطرح شده از سوی کشور مراکش مبنی بر حمایت ایران از جبهه پولیساریو را تکذیب کرد.
به گزارش ایسنا، این منبع با بیان اینکه وزیر امور خارجه ضمن تکذیب چنین ادعاهایی، بر احترام ایران بر حاکمیت ملت‌ها و سیاست ایران در عدم‌مداخله در امور داخلی کشورها تأکید کرد، ادامه داد: پس از این دیدار سفیر مراکش در تهران به همراه وزیر خارجه این کشور، تهران را به مقصد مراکش ترک کردند.
محمدتقی موید از سال1393 و بعد از برقراری روابط مجدد بین ایران و مراکش به‌عنوان سفیر ایران در این کشور شمال آفریقا ماموریتش را آغاز کرد.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران هم با خلاف واقع خواندن اتهامات مغرب تأکید کرد: همانگونه که در روزهای اخیر و در تماس‌های مقامات دو کشور مطرح شد و مقامات ایرانی این موضوع را کاملاً بی‌اساس و عاری از حقیقت و مردود دانستند، لازم می‌دانیم با صراحت تمام بار دیگر تأکید نماییم که یکی از مهم‌ترین پایه‌های اساسی و اصولی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مناسبات خود با سایر دولت‌ها و کشور‌های جهان احترام عمیق به حق حاکمیت و امنیت آنان و عدم‌مداخله در امور داخلی دیگر کشورها بوده و خواهد بود.
عربستان، امارات و قطر بلافاصله از این اقدام مغرب علیه ایران حمایت کردند. «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان مدعی شد که این اقدام مغرب، نمونه‌ای از دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی است.
در سال1387 نیز مراکش به‌صورت یکجانبه و با طرح این ادعا که کارکنان سفارت ایران در مراکش اقدام به تبلیغ تشیع در این کشور کرده‌اند، روابط خود را با ایران قطع کرد. علی‌اکبر صالحی وزیرخارجه وقت ایران در خاطرات خود که اخیرا منتشر کرده است نوشته که مراکشی‌ها بعد از سخنرانی علی‌اکبر ناطق‌نوری در سال1387 و طرح این موضوع که بحرین استان چهاردهم ایران بود، روابط خود را با ایران قطع کردند. این موضوع از نفوذ سعودی‌ها در مراکش حکایت دارد.
مراکش سفیر خود را بعد از 8 سال قطعی روابط با ایران در سال95 به کشورمان فرستاد اما حضور حسن حامی در ایران 3سال بیشتر طول نکشید و مراکش دوباره رابطه خود را قطع کرد.
سازمان «جبهه پولیساریو» ادعای مغرب مبنی بر حمایت ایران از این جبهه را رد کرد و گفت این جبهه در اوج مبارزه با استعمار یا نیروهای مغرب از کسی کمک نگرفته و مغرب برای ادعایش سند ارائه کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید