• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14544
+
-

استقلال طاقت قهرمانی پرسپولیس را ندارد

اگرچه کسب عنوان سومی لیگ‌برتر برای استقلال درخشان وینفرد شفر کم بود، اما آبی‌ها امروز فرصت دارند فصل خوب‌شان در مسابقات داخلی را با فتح یک جام به‌پایان برسانند. فینال جام‌حذفی در حالی در خرمشهر برگزار می‌شود که از قبل هم می‌شد استقلال تهران را گزینه اصلی پیروزی در آن تلقی کرد، اما حالا هفته عجیب و بدی که خونه‌به‌خونه بابل پشت‌سر گذاشته، این فرضیه را بیش از پیش تقویت کرده است. تیم بابلی که ابتدای هفته به شکل دراماتیکی از راهیابی به لیگ‌برتر بازماند، تصمیم گرفت به نشانه اعتراض به ناپاکی‌های فوتبال در بازی فینال جام‌حذفی شرکت نکند. آنها حتی نامه انصراف‌شان را نیز نوشتند و بلیت هواپیما و رزرو هتل را هم باطل کردند، اما سرانجام متقاعد شدند که در خرمشهر به‌میدان بروند. با این شرایط کار خونه‌به‌خونه برای شگفتی‌سازی مقابل استقلال سخت‌تر از قبل شده است و حداقل روی کاغذ می‌توان آبی‌ها را فاتح بی‌دردسر جام‌حذفی دانست.
اگر استقلال فینال را ببرد، با 7عنوان قهرمانی جایگاهش را در صدر جدول پرافتخارترین تیم‌های جام‌حذفی باشگاه‌های کشور مستحکم‌تر از قبل خواهد کرد. در این میان نکته جالب آن است که استقلال 4عنوان قهرمانی‌اش را در سال‌هایی به‌دست آورده که پرسپولیس قهرمان لیگ سراسری شده است! وضع طوری است که به‌نظر می‌رسد آبی‌ها طاقت تماشای جشن قهرمانی پرسپولیس را ندارند و در فصولی که رقیب سنتی فاتح لیگ می‌شود، آنها همه تلاش‌شان را برای بردن جام‌حذفی به کار می‌گیرند. اولین‌بار این اتفاق در سال75 رخ داد. آن فصل پرسپولیس قهرمانی‌اش در لیگ آزادگان را از چند هفته قبل‌تر قطعی کرده بود. این دومین قهرمانی متوالی پرسپولیس در لیگ آزادگان بود که با اقتدار کامل به‌دست آمد. همان فصل استقلال هم دست به کار شد و با پیروزی برابر برق شیراز جام‌حذفی را برد تا دست خالی فصل را تمام نکرده باشد. شرایط آن فصل سرخابی‌ها شباهت زیادی به فصل جاری دارد؛ دفاع پرسپولیس از قهرمانی لیگ به شکلی قاطعانه و فتح جام حذفی توسط استقلال.
این اتفاق بعدا دو بار دیگر هم با شروع لیگ‌برتر رخ داد. اولین دوره لیگ حرفه‌ای ایران را در بهار81 پرسپولیس برد و همزمان استقلال با برتری برابر فجر سپاسی فاتح جام‌حذفی شد. حتی در فصل 87-86 هم که فاصله کیفی زیادی بین سرخابی‌ها وجود داشت، در پایان فصل هر دو تیم جشن قهرمانی گرفتند؛ پرسپولیس لیگ هفتم را با فاصله میلی‌متری از سپاهان برد و استقلال هم که لیگ را در رتبه عجیب سیزدهم به‌پایان برده بود، با حضور امیر قلعه‌نویی با برتری برابر پگاه گیلان در فینال جام‌حذفی به‌عنوان قهرمانی دست یافت. حالا اگر استقلال خونه‌به‌خونه را شکست بدهد، این اتفاق عجیب برای چهارمین‌بار رخ می‌دهد و یک مرتبه دیگر در فصلی که پرسپولیس لیگ را برده، استقلال قهرمان جام‌حذفی می‌شود. به‌نظر می‌رسد موفقیت پرسپولیس به شکل غریبی عامل تحریک استقلال است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید