• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14189
+
-

اردیبهشت در کومله

شهردار: برگزاری جشنواره بهارنارنج سکوی پرتابی برای جذب گردشگر و ارتقای گردشگری این شهر است

گردشگری
اردیبهشت در کومله




مهدیه رزاقی لنگرودی | لنگرود- خبرنگار:‌

کومله از توابع لنگرود از خوش آب و هوا‌ترین شهرهای گیلان است که رایحه بهارنارنج و چای آن هوش از سر هر جنبنده‌ای می‌برد. 
فراوانی روستاها با نهالستان‌های نارنج درکومله موجب شده تا مسئولان خوش‌ذوق اقدام به برگزاری جشنواره بهارنارنج در این منطقه کنند؛ جشنواره‌ای که امسال برای ششمین باردر 12 اردیبهشت با اجرای مراسم و بازی‌های محلی در این منطقه برگزار می‌شود.


برپایی جشنواره، فرصتی برای جذب گردشگر

یکی از شهروندان کومله‌ای در این باره گفت: برگزاری این دست جشنواره‌ها، فرصت مناسبی را برای جذب گردشگر و معرفی آیین و فرهنگ منطقه به وجود می‌آورد. این فرصت بی‌شک از نظر اقتصادی به نفع شهر است، زیرا اغلب گردشگرانی که به کومله می‌آیند اقدام به خرید تولیدات کشاورزان این منطقه می‌کنند.
«رضا کاظمی» درباره پیشنهاد ثبت اسم کومله به عنوان شهر ملی بهارنارنج اظهارکرد: نزدیکی به کوه‌های نارنج‌خیز پرشکوه و مناظر زیبای باغ‌های چای، می‌تواند تنها یکی از دلایل ثبت این شهر به عنوان شهر ملی بهارنارنج باشد. 
شهروند دیگری هم گفت: جشنواره بهارنارنج تنها در یک روز و برای چند ساعت برگزار می‌شود و لازم است که برای ثبت کومله به عنوان شهر ملی بهارنارنج اقدامات بیشتری شود. «زینب قوامی‌پور» اضافه کرد: بهتر است در طول برگزاری این جشنواره، از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در مواردی همچون تجارت بهارنارنج یا سرمایه‌گذاری در استخر که از جاذبه‌های طبیعی این شهر است دعوت به عمل آید.


شهری غرق در عطر چای و بهارنارنج

شهروند دیگری اردیبهشت کومله را غیرقابل وصف خواند و گفت:در این ماه فقط باید در کومله ماند و از عطر بهارنارنج و چای که تمامی شهر را به تصرف در آورده، لذت برد. 
«عبدالله محمدی» ادامه داد: به پاس چنین‌ نعمتی و با هدف معرفی خواص این میوه، معرفی منطقه و آیین‌های بومی و محلی، هرساله جشنواره بهارنارنج در کومله برگزار می‌شود.
وی با تاکید بر اهمیت برگزاری این مراسم اظهار کرد: مسئولیت برگزاری جشن بهارنارنج میان بخش خصوصی و شهرداری کومله در حال چرخش است. در سال گذشته این جشنواره با هزینه بالای ۳۰ میلیون تومان از سوی شهرداری کومله برگزار شد که تامین این مبلغ با توجه به اوضاع نامساعد شهرداری‌ها، دشوار است.


 فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت‌های شهر

شهردار نیز با اشاره به برگزاری ششمین جشنواره بهارنارنج در کومله اظهار کرد: این‌ جشنواره در دوره‌ای به دلیل اختلاف میان شهرداری و بخش خصوصی بر سر محل اجرای مراسم، در لنگرود برگزار شد. در حالی که خاستگاه اصلی درخت نارنج منطقه کومله است. 
«ولی فخری» با اشاره به برخی مشکلات موجود بر سر راه برگزاری این‌ جشنواره توسط شهرداری کومله گفت: پس از پایان تعطیلات نوروزی، شهرداری کومله برای برگزاری ششمین جشنواره بهار نارنج، اقدام به تشکیل کارگروه کرد، اما از سوی فرمانداری لنگرود مجوز لازم به شهرداری کومله داده نشد. 

وی با بیان‌ اینکه مجوز‌های لازم به بخش خصوصی واگذار شد، تصریح کرد: امسال شهرداری کومله به جز کمک‌هایی در زمینه ارائه تجهیزات و نیروی خدماتی به بخش خصوصی، هیچ نقش دیگری در برگزاری جشنواره ندارد. شهردار جشنواره‌های بومی و محلی را فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های شهرستانی و استانی دانست و تصریح کرد: این جشنواره‌ها موجب آشکار شدن آداب و رسوم نهفته در بطن جامعه می‌شود. 
فخری همچنین با اشاره به خاستگاه بهارنارنج در کومله و روستاهای اطراف آن، برلزوم ثبت این شهر به عنوان شهر ملی بهارنارنج تاکید کرد و گفت: امید است تا دولت ردیف بودجه به این امر اختصاص دهد تا با این اقدام، زمینه‌های رشد و توسعه بیشتر در کومله فراهم شود.‌

وی کاشت نهال‌های نارنج در شهر را از اقدامات شهرداری برای افزایش بوستان‌های بهارنارنج اعلام کرد و افزود: تمام مسئولان بر این مساله که کومله خاستگاه اصلی بهار نارنج است واقف هستند و نباید به سهم خود از هیچ کمکی برای این ‌‌مهم دریغ کنند، بلکه باید بدون هیچ گونه سنگ‌اندازی به ثبت این شهر اقدام کنند.

شهردار برگزاری جشنواره بهارنارنج در کومله را برای ثبت ملی به عنوان شهر بهارنارنج، کافی ندانست و گفت: هر چند با برگزاری چندین جشنواره تجربیات خوبی در این زمینه حاصل شده است، اما برای ثبت کومله به عنوان شهر ملی بهارنارنج راه درازی پیش‌بینی می‌شود. 
شهردار کومله افزود: بی‌شک برگزاری جشنواره بهار نارنج سکوی پرتابی برای ثبت کومله به عنوان شهر ملی بهارنارنج خواهد بود. 


مشکلات ثبت ملی شهر بهارنارنج

رئیس شورای شهر کومله بر لزوم پذیرش طرح شهر ملی بهارنارنج توسط ادارات مرتبط تاکید و اظهار کرد: هرچند ثبت این رویداد بزرگ برای منطقه کومله، موجب جذب گردشگر، رونق اقتصاد و افزایش سطح اشتغال در شهر می‌شود، اما تا زمانی که ضرورت این کار بر مردم، ادارات و نهادهای مرتبط آشکار نشود، این طرح سرانجامی نخواهد داشت.

«مسلم نیکنام» با اعلام‌ موافقت و استقبال از این طرح گفت: بی‌شک هر شهروندی از توسعه شهر خود خرسند می‌شود و خرسند کردن شهروند توسط مجموعه مدیریت شهری مستلزم فراهم شدن برخی زیرساخت‌های عمرانی و اداری است. وی افزود: تا زمانی که بسترهای لازم برای پذیرش یک رویداد ملی فراهم‌ نشود، نمی‌توان وقوع آن را انتظار کشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :