• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13724
+
-

شیراز جهانی

مسئولان برند‌سازی شهری را مهم‌ترین راهبرد برای جهانی‌کردن شیراز می‌دانند

گزارش
شیراز جهانی




زینب شهریاری| شیراز - خبرنگار

بدون تردید تخمین دگرگونی‌های شهرها، فردای بهتری را برای شهروندان ممکن می‌سازد. پدیده جهانی شدن شهرها دارای اثراتی مانند نابرابری اجتماعی، عدم توافق و انطباق سنت و مدرنیته، نرخ بالای رشد جمعیت و هجوم برای شهرنشینی، همچنین شتاب در روند تخریب محیط زیست و نادیده گرفتن تناسب و تراکم آمایش سرزمین است.
شیراز به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران از نظر طبیعت گردی، ابعاد فرهنگی، آثار باستانی و اماکن زیارتی ظرفیت‌های فوق العاده‌ای برای جهانی شدن دارد. اگرچه این شهر دارای ویژگی‌هایی با برندهای جهانی است اما آنگونه که باید برای معرفی آن به جهانیان اقدامی صورت نگرفته است. در گفت و گو با تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به ویژگی‌های جهانی شدن این کلانشهر پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


رسیدن به جایگاه بین المللی

نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه این کلانشهر از گذشته در ابعاد فرهنگی جایگاه ویژه‌ای در جهان داشته است، می‌گوید: در آینده باید 4 یا 5 پروژه فرهنگی در این کلانشهر اجرایی شود که در حد بین المللی باشد تا بتوانیم جایگاه شیراز را در میان کلانشهرهای ایران به رتبه اول در سطح بین المللی برسانیم.
«ابراهیم صبوری» می‌افزاید: شیراز با توجه به اینکه صنعتی نیست باید در زمینه گردشگری به جایگاه بین المللی و در خور نامش برسد.
وی با تاکید بر اینکه در زمینه گردشگری موقعیت برای سرمایه گذاری در شیراز بسیار زیاد است، اضافه می‌کند: باید اقدامات ویژه‌ای برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در دستور کار قرار گیرد.


برندسازی شهری

دیگر عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز معتقد است: در دهه‌های اخیر با توسعه و رشد فضایی و کالبدی شهرها و همچنین افزایش جمعیت آنها به ویژه در کشورهای در حال توسعه در کنار گسترش مفهوم شهرنشینی و امکانات حاصل از آن، مشکلات و مسائل عدیده‌ای گریبانگیر شهر، شهروندان و مدیران شهری شده است که می‌توان با استفاده از توان بالقوه شهر و عناصر مختلف آن، راهی برای غلبه بر چالش‌های پیش رو در نظر گرفت.
«سیروس پاک فطرت» که اعتقاد دارد شیراز نیز از چالش‌های مختلف حاصل از شرایط اقتصادی و سیاسی جهانی و ملی متأثر است، ادامه می‌دهد: امروزه هریک از شهرهای جهان به فراخور ظرفیت، امکانات و فعالیت‌های خود از نوعی شهرت و آوازه برخوردارند که از آن به عنوان برند شهری یاد می‌شود.
وی اضافه می‌کند: برندسازی یکی از ابزارهای بازاریابی است اما برندسازی مکان، اصطلاحی جدید است که برندسازی شهرها، مناطق، ملت‌ها و... را دربرمی‌گیرد.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز می‌افزاید: برندسازی شهری راهبرد مدیریت شهری است که در این راهبرد هدف، ارائه تصویر از یک شهر به جامعه جهانی است. به گفته پاک فطرت، برندسازی شهری به عنوان مفهومی جدید، نوعی سیاستگذاری، خط مشی و استراتژی یا راهبرد برای تحقق اهداف چندگانه است.
وی اضافه می‌کند: در این خصوص هم بحث بازاریابی شهر مطرح است و هم بحث هویت دادن و شکل دادن به شخصیت شهر، البته شهرهایی همچون شیراز که دارای هویتی قوی و شناخته شده هستند، می‌توانند در زمینه برندسازی شهری بسیار موفق عمل کنند.
پاک فطرت ابراز امیدواری می‌کند که با استفاده از امکانات موجود هویتی، کالبدی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی شیراز و مسئولیت پذیری شهروندان، همچنین همدلی مدیران بتوانیم این شیراز را به جایگاه واقعی برسانیم.


شیراز در مسیر جهانی شدن

رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این خصوص می‌گوید: اجرای قوانین و مقررات از جمله مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی در ارتباط با ارتقای کیفی و فضای بصری شهر شیراز کمک می‌کند تا این کلانشهر به جایگاه واقعی خود برسد.
«احمد تنوری» با بیان اینکه نیازمند فعالیت کمیته ارتقای کیفی سیما و منظر شهری هستیم، می‌افزاید: طراحی‌ها و اجرای بناهای واقع در بافت تاریخی و فرهنگی شیراز باید واجد دانه بندی و ریخت شناسی مشابه با این بافت تاریخی ارزشمند باشند. وی تاکید می‌کند: باید برای بهسازی نمای بافت تاریخی شهر، رنگ و نوع مصالح نمای ساختمان‌ها با هویت تاریخی شیراز همخوانی داشته باشد، اما چیزی که اکنون مشاهده می‌شود خلاف این را نشان می‌دهد.این عضو شورای اسلامی شهر شیراز، اجرای مبحث بیستم مقررات ملی ساختمان را که در ارتباط با وضعیت ظاهری و سیما و منظر شهری است از دیگر موضوعاتی برمی شمارد که اجرایی شدن آن موجب برند شدن شیراز در جهان می‌شود.

تنوری با تاکید بر اینکه باید تحولی در عرصه مدیریت سازمان جهاد کشاورزی و ادارات زیرمجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطح استان ایجاد شود، می‌گوید: در بخش‌هایی ضعف‌های مدیریتی را شاهد هستیم و حتی نیروهای به کار گرفته شده در نهادهای اقتصادی فارس و شیراز در حد و اندازه توقعات نیست.وی با اشاره به اینکه در وهله اول باید تغییراتی در سمت‌های مدیریتی استان ایجاد شود، می‌افزاید: شهرداری نیز به سهم خود باید در حوزه‌های ورزشی و فرهنگی جدی‌تر از گذشته ورود کند.

تنوری با بیان اینکه وزارت کشور باید نگاه ویژه‌ای به ورزش حرفه‌ای و تأمین بودجه آن از طریق نهادهای شهری مانند شهرداری داشته باشد، ادامه می‌دهد: امروز حمایت شهرداری از ورزش‌های حرفه‌ای به ویژه فوتبال موانعی را ایجاد کرده است. به گفته وی، به دلیل اینکه شهر شیراز نسبت به سایر کلانشهرهای ایران همچون اصفهان، تبریز و اهواز صنایع قدرتمند و ثروتمندی ندارد، بنابراین به نظر می‌رسد که شهرداری تنها نهادی است که می‌تواند با یک برنامه ریزی جامع و مدون در حوزه ورزش حرفه‌ای، سرمایه گذاری کند.
تنوری معتقد است: در ورزش حرفه‌ای تا زمانی که تیمی قهرمان نشود و در مسابقات بین المللی شرکت نکند به لحاظ فرهنگی و تبلیغی، معرفی شهر و کمک به جذب گردشگری اثری ندارد.

این مسئول با بیان اینکه امروز سرانه فضاهای فرهنگی نسبت به جمعیت این کلانشهر و سایر شهرها وضعیت مطلوبی دارد، اضافه می‌کند: اما در مدیریت آن باید تمهیداتی اندیشیده شود؛ متاسفانه به دلیل سوء مدیریت در بخش‌هایی از شهرداری تعدادی از فرهنگسراها مانند فرهنگسرای پارک نمازی منطقه 6 شهرداری برای فعالیت یکی از واحدهای دانشگاه جامع علمی کاربردی اجاره داده شده است.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به بروز اعتراضات و درخواست‌هایی مبنی بر واگذاری فرهنگسرا برای استفاده عمومی، می‌گوید: اعتراض عمومی باید توسط رسانه‌ها منعکس شود و مسئولان متولی در مقام پاسخ برآیند.

این خبر را به اشتراک بگذارید