• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13531
+
-

همیشه پای یک «کفش بودار» در میان است

یکی از روی اعصاب‌ترین وسایل زندگی آپارتمانی جاکفشی‌ها هستند ولی می‌دانید برای نگهداری بهتر کفش‌ها و بهداشت جاکفشی‌ها چه کار باید بکنید؟

همیشه پای یک «کفش بودار» در میان است

زینب رئوفی/ خبرنگار
امروزه بیشتر مردم در آپارتمان زندگی می‌کنند و به‌خاطر کمبود فضا، شرایط نگهداری از کفش‌ها کمی سخت‌تر شده است. در بعضی از آپارتمان‌ها گذاشتن کفش بیرون در آپارتمان ممنوع است به همین دلیل خیلی از افرادی که در آپارتمان زندگی می‌کنند مجبورند کفش‌‌ها را داخل خانه ببرند. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که با کفش وارد آپارتمان می‌شوید توجه داشته باشید که کفش‌ها انواع آلودگی‌ها را با خود حمل می‌کنند. بنابراین برای رعایت بهداشت بیشتر بهتر است کفش‌‌هایتان را جلوی در ورودی دربیاورید و برای راه رفتن در منزل و اتاق‌ها از کفش روفرشی استفاده کنید، چون کفش‌هایی که بیرون از خانه پوشیده می‌شوند خیلی آلوده‌اند و راه رفتن با آنها در منزل انواع میکروب‌ها، مواد آلرژی‌زا و آلاینده‌ها را به داخل خانه و مکان خواب و خورد و خوراک شما منتقل می‌کند. بهتر است در همان محیط ورودی خانه جایی را برای گذاشتن کفش‌ها درنظر بگیرید تا موقع استفاده دوباره از کفش‌ها برای بیرون رفتن از خانه هم راحت باشید.



ضروری اما...

کفش‌‌ها به‌خصوص در فصول سرد سال که بارندگی بیشتر است گل و خاک زیادی را با خود به همه جا منتقل می‌کنند به همین‌خاطر داشتن یک جاکفشی مناسب هم از انتقال آلودگی و پراکنده شدن بوی بد ناشی از کفش‌ها در فضای خانه جلوگیری می‌کند و هم سبب می‌شود نمای فضای ورودی منزل‌تان زیباتر و شکیل‌تر به‌نظر برسد. اگر هم بچه کوچک در منزل دارید خیال‌تان راحت است که کفش‌‌های آلوده از دسترس آنها دور است.

البته اگر به بهداشت و تمیزی آن رسیدگی و توجه نکنید فضای داخل جاکفشی می‌تواند مکان مناسبی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها شود. مثلا اگر می‌خواهید وقتی در جاکفشی‌تان را باز می‌کنید بوی بدی از آن بیرون نزند:

1-باید هر 2هفته یک‌بار و درصورت لزوم هر هفته جاکفشی را تمیز و ترجیحا ضدعفونی کنید.

2-کفش‌هایی که هنگام راه رفتن با آنها خاکی و گِلی شده‌اند را قبل از گذاشتن در جاکفشی تمیز کنید.

3-هر چند وقت یک‌بار جاکفشی را با درهای باز در فضای باز و آزاد مثل تراس، حیاط یا پشت‌بام قرار دهید تا باکتری‌هایی که مولد بوی بد و نامطبوع هستند از بین بروند.



کفش‌‌ها به‌خصوص در فصول سرد سال که بارندگی بیشتر است گل و خاک زیادی را با خود به همه جا منتقل می‌کنند به همین‌خاطر داشتن یک جاکفشی مناسب هم از انتقال آلودگی و پراکنده شدن بوی بد ناشی از کفش‌ها در فضای خانه جلوگیری می‌کند




نکته‌هایی برای نگهداری بهتر کفش‌ها


    برای دوام بیشتر کفش‌ها بهتر است آنها را در دمایی هم‌درجه با دمای اتاق و در محیطی تاریک و خشک نگهداری کنید. دمای خیلی بالا، سبب خشک و بدشکل‌شدن کفش‌ها و رطوبت زیاد سبب خراب‌شدن آنها به‌خصوص کفش‌های چرمی می‌شود.

    اگر بعضی از کفش‌هایتان را مدت طولانی‌ای استفاده نمی‌کنید درصورت امکان بهتر است آنها را در جعبه کفش گذاشته و سپس در کمد یا جاکفشی قرار دهید.

    دقت کنید کفش‌ها را با فشار در کنار هم در جاکفشی قرار ندهید چون ممکن است کفش‌هایی که جنس و رنگشان با همدیگر متفاوت است به یکدیگر رنگ پس بدهند. بهترین روش این است که آنها را با فاصله کنار هم در طبقات جاکفشی بچینید.

    پاشنه کفش زودتر از بقیه قسمت‌ها فرسوده شده و از بین می‌رود. حواستان باشد هر چند وقت یک‌بار پاشنه کفش‌‌ها را وارسی کنید و اگر دیدید ته‌پاشنه کفش ساییده شده، ته‌پاشنه جدیدی را جایگزین آن کنید. اگر ساییدگی به پاشنه کفش برسد از طول عمر کفش‌تان کم می‌شود.

    اگر براثر بارش برف و باران کفش‌تان خیس شده به محض رسیدن به منزل قبل از اینکه کفش‌ها خشک شود داخل آن را با روزنامه پر کنید تا کفش‌ها بدشکل نشود. قبل از خشک‌شدن کامل کفش‌ها آنها را در جاکفشی نگذارید چون باعث می‌شود هم کفش‌ها و هم جاکفشی بوی بد و نامطبوعی بگیرد و مکان مناسبی برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها شود.

    کفش‌ها و صندل‌ها را در کمد کنار لباس‌‌هایتان قرار ندهید. اگر به‌علت کمبود فضا ناچارید آنها را در کمد بگذارید حتما آنها را قبل از گذاشتن در کمد به خوبی تمیز کنید، در جعبه یا کاور مخصوص کفش قرار داده و سپس در کمد بگذارید. اگر تعداد کفش‌هایتان زیاد است و همه آنها در جاکفشی جا نمی‌شود کفش‌هایی که زیادتر استفاده می‌کنید را در جاکفشی قرار دهید و آنهایی که کمتر استفاده می‌کنید را در کمد یا انباری بگذارید.



شست‌وشو و نظافت کفش‌ها

علاوه بر واکس زدن و نظافت سطح بیرونی کفش‌ها باید داخل آنها را هم تمیز کرد چون پا داخل کفش عرق می‌کند و همین عامل اصلی بوی بد و نامطبوع پاها تولید قارچ، میکروب و ... است. اگر به نظافت و بهداشت داخل کفش‌هایتان اهمیت ندهید وقتی کفش‌‌هایتان را درمی‌آورید فضا را مملو از بویی ناخوشایند و زننده می‌کنید و این نشانه نبود بهداشت و نظافت فردی است. بنابراین برای کاهش و از بین بردن بوی بد پاها:

1- بعد از درآوردن کفش‌ها حتما پاها و جوراب‌هایتان را بشویید.

2- با توجه به اینکه چه مدت‌زمانی پاهایتان در کفش است باید کفش‌هایتان را تمیز کنید؛ مثلا هر دو هفته یا هفته‌ای یک بار. کفش‌های پلاستیکی و ورنی معمولا با یک پارچه مرطوب به راحتی تمیز می‌شوند اما کفش‌های کتانی، ورزشی و پارچه‌ای را بهتر است بشویید چون پا در آنها عرق بیشتری می‌کند. کفش‌های چرمی چون منافذی دارد که هوا به‌راحتی داخل آن جریان پیدا می‌کند و پاها در آن کمتر عرق می‌کند مناسب‌ترین نوع کفش به‌خصوص برای افرادی که روزانه ساعات زیادی باید کفش به پا داشته باشند هستند.

برای نظافت روی کفش‌های چرمی حداقل هفته‌ای یک‌بار آنها را با واکس مخصوص چرم واکس بزنید و برای رفع بوی نامطبوع داخل‌‌شان هر چند وقت یک‌بار آنها را در هوای آزاد بگذارید.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :