• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12993
+
-

کوچ زودهنگام عشایر به نهاوند

هر سال با فرارسیدن فصل بهار دامداران و عشایر از مناطق قشلاق به ییلاق کوچ می‎کنند. شهرستان نهاوند نیز به دلیل وجود رشته‌کوه‌های زاگرس و مراتع غنی و دره‌های پرآب میزبان کوچ عشایر است، اما کوچ زودهنگام می‌تواند تهدیدی برای محیط زیست باشد و خسارت زیادی به خاک و پوشش گیاهی این مناطق وارد کند.

رئیس اداره امور عشایری نهاوند به همشهری می‌گوید: عشایری که در این زمان از سال به شهرستان نهاوند کوچ می‌کنند، گذرا هستند و مجاز به حضور بیش از ۲۴ ساعت در این مکان‌ها نیستند. ۷ اکیپ ثابت و سیار در مناطق گردنه گاماسیاب، بره فراخ، سوله، گردنه تازناب و ورازانه فعالند و ورود و خروج دام‌ها به مراتع شهرستان و میزان بهره‌برداری از آن‌ها را کنترل می‌کنند.

سید ابوالقاسم بنی‌هاشمی می‌افزاید: این عشایر در 19 منطقه عشایری شهرستان مستقر می‌شوند و تا اواخر آبان ییلاق را در مناطق مختلف نهاوند سپری می‌کنند و از آذر قشلاق را در استان‌های جنوبی کشور و در شهرهای فکه، عین خشک، پلدختر، اندیمشک و دزفول می‌گذرانند. 

رئیس اداره امور عشایری نهاوند اظهار می‌کند: براساس مصوبه‌ها، زمان ورود مجاز عشایر نیمه دوم اردیبهشت‌ است. بنابراین برای نظم‌دهی به رفت و آمد عشایر با هماهنگی مدیران کل اداره‌های منابع طبیعی و آبخیزداری همدان و لرستان این ورود ۴ روز زودتر انجام ‌می‌شود. به گفته وی، حدود 500 خانوار نیمه‌کوچنده در نهاوند وجود دارد که در فصل سرما در مناطق روستایی شهرستان ساکن می‌شوند و با شروع فصل گرم مجددا به کوهستان برمی‌گردند. عشایر نهاوند بیشتر در مناطق کوهستانی تازناب، خوشکاخوره، گنبد کبود، ورازانه، تاریک‌دره و منطقه گاماسیاب مستقر می‌شوند. 

لرستانی ها جزئیات بیشتر را در روزنامه استانی بخوانند

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :