• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12571
+
-

نگاهی به کاستی‌های حمل‌ونقل عمومی منطقه 22

اینجا چرخ نقلیه عمومی می‌لنگد

الهه بصیر| خبرنگار:

منطقه 22


ضعف کیفی و کمی سیستم حمل‌ونقل عمومی یکی از مشکلات اساسی منطقه جوان 22 است. این مشکل‌، ترددهای درون منطقه را برای اهالی به ویژه ساکنان شهرک‌ها دشوار کرده است. واضح است در اوضاعی که امکان‌ تردد بین محله‌های منطقه به آسانی میسر نباشد، دسترسی به سایر مناطق پایتخت هم به معضلی جدی تبدیل می‌شود. با تغییر مدیریت شهری اهالی در انتظار تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستند تا بتوانند با صرف وقت و هزینه کمتر و امنیت بیشتر به محل کار یا تحصیل‌شان برسند. در این گزارش عوامل منجر به ضعف سیستم حمل‌ونقل عمومی منطقه را بررسی کرده و در گفت‌و‌گو با مسئولان، راهکارهای رفع آن را جویا شده‌ایم. 


حمل‌ونقل عمومی کارآمد نداریم

سیستم حمل‌ونقل عمومی کارآمد یکی از نیازهای اساسی ساکنان کلانشهرهاست. متأسفانه این مهم در منطقه ما مغفول مانده است؛ درحالی‌که منطقه22 در حاشیه غربی تهران قرار دارد و به خودی خود برای دسترسی به مناطق مرکزی پایتخت، مشکلات عدیده‌ای دارد. «اصغر قدیمی» دبیر دبیران شورایاری منطقه22 با تأکید بر اینکه سیستم حمل‌ونقل عمومی کارآمد نداریم می‌گوید: «در نمونه عینی مشکلات اهالی می‌توان به خط اتوبوس بلوار هاشم‌زاده به خیابان قائم هشتم اشاره کرد.

در این خط اغلب هر ساعت یکبار اتوبوس‌‌‌‌‌ تردد می‌کند و گاهی زمان انتظار تا 2 ساعت هم می‌رسد. دسترسی از شهرک شریف به شهرک راه‌آهن هم بسیار سخت است و سیستم حمل‌ونقل عمومی این مسافت را پوشش نمی‌دهد. موارد بی‌شماری را هم می‌توان عنوان کرد که گویای ضعف سیستم حمل‌ونقل منطقه است. »


طولانی بودن مسیر اتوبوس‌ها

ایستگاه‌های اتوبوس اغلب از معابر پر تردد عبور و در مقابل مراکز عمومی هم توقف می‌کنند. در منطقه 22 به دلیل وسعت آن، پراکندگی بافت مسکونی و مراکز عمومی و تعدد شهرک‌ها طول مسیر اتوبوس‌ها بسیار زیاد است. اتوبوس‌ها در برخی از خطوط برای رسیدن به مقصد چند محله را به‌طور کامل دور می‌زنند. این امر منجر به طولانی شدن مسیر و به تبع آن کش آمدن زمان سفر می‌شود. از این‌رو، در مواقعی که مسافران فرصت کافی نداشته باشند نمی‌توانند برای‌ ترددهای درون منطقه از خطوط اتوبوسرانی استفاده کنند.

معاون حمل‌ونقل عمومی شهردار منطقه در این‌باره می‌گوید: «متأسفانه مسیر اتوبوس‌ها در این منطقه خیلی طولانی است. به همین دلیل طول خطوط و فاصله بین ایستگاه‌ها بازنگری خواهد شد و در این زمینه به‌زودی شاهد ایجاد تغییر در خط اتوبوس ایستگاه دریاچه چیتگر به مترو صادقیه خواهیم بود که طولانی‌ترین خط اتوبوس منطقه است. طول این خط بیش از 30 کیلومتر و زمان سفر بسیار طولانی است. مسافران این خط اغلب برای دسترسی به ایستگاه مترو تهران مشکلات ناشی از طولانی بودن مسیر را تحمل می‌کنند. این در حالی است که با تغییر ایستگاه مقصد از مترو صادقیه به مترو ارم سبز حدود 5 کیلومتر از طول مسیر کم خواهد شد. در این صورت شهروندان راحت‌تر به ایستگاه مترو دسترسی خواهند داشت. بنابراین امیدواریم تا حدودی ضعف سیستم برطرف شود.»


تردد اجباری خودروهای تک‌سرنشین 

علاوه بر طولانی بودن مسیر اتوبوس‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس به گونه‌ای جانمایی شده‌اند که همه معابر منطقه به ویژه شهرک‌ها را پوشش نمی‌دهند. «مریم نخعی‌پور» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 22 با اشاره به اینکه در چنین شرایطی استفاده از وسایل نقلیه شخصی گریزناپذیر است می‌افزاید: «درحال حاضر فقط 9 خط تاکسی در منطقه فعالیت می‌کند.

جانمایی خطوط باتوجه به مساحت و تعداد جمعیت ساکن در منطقه کافی نیست و این موضوع باعث استفاده از وسایل نقلیه شخصی و مسافربرهای شخصی می‌شود که برخی از آنها امنیت ندارند. علاوه بر این بانوان برای‌ ترددهای روزانه در منطقه مشکلات جدی دارند. از این‌رو قصد داریم با سازمان تاکسیرانی جلسات مداومی با هدف اضافه کردن خطوطی با توجه به میزان تقاضای اهالی داشته باشیم. همچنین، قرار است به محض آغاز به کار خط 6 مترو در ایستگاه کوهسار، 2 خط تاکسی از بزرگراه شهید همت به المپیک و از شهید همت به شهرک راه‌آهن راه‌اندازی شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :