• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 1 دی 1399
کد مطلب : 119354
+
-

در جدال با خاموشی

مجادله‎‌‎ قلمی شاملو و محمدرضا لطفی

موسیقی
در جدال با خاموشی


  حسین عصاران   

قریب به یک‌دهه از یکه‎‌‎تازی موسیقی کلاسیک ایرانی و آوازخوانی معطوف به آن در آوردگاه موسیقی داخل می‎‌‎گذشت. از آن روزها انتقادهایی در مجلات روشنفکری تک‌شمار، کم‌خوان اما پرباری چون «آدینه» به یادگار مانده که بیشتر آنها در حد دل‎‌‎نگرانی از حذف دیگر خوانش‎‌‎های موسیقی ایرانی باقی‌مانده‎‌‎اند. هر آنچه بود این گونه از موسیقی، موردپسند نهادهای رسمی قرار‌داشت و از این روی نقد هنری آن هم می‎‌‌توانست معانی دیگری را به ذهن نهادهای بالادستی متبادر کند.
از شواهد و روایات برمی‎‌‎آید که در چنین فضایی، صدای اعتراض احمد شاملو در یک جلسه پرسش و پاسخ نیمه‎‌‎خصوصی در دانشگاهUCLA بر سر «موسیقی کلاسیک ایرانی»، کلیت فضای بسته موسیقی آن روزها را در‌برگرفته بوده‌است. آنجا که با زبانی گزنده و لحنی تند بر این گونه موسیقی تاخته و از فرهنگ غم‎‌‎پروری، فضای بسته و امکانات محدود آن انتقاد کرده‌بود. انتشارهمزمان پاسخ تند محمدرضا لطفی به آن نظرات شاملو در کنار پاسخ تندتر احمد شاملو به آن در شماره52 مجله «آدینه» در زمان خود تکانه‎‌‎ای بر رخوت فضای موسیقی بود و آغازگر سلسله قلم‎‌‎پردازی و سخنرانی‎‌‎هایی شد که نتیجه آنها تاکنون در بیشتر موارد در تراز رونمایی از اصل اتفاق باقی‎‌‎مانده است.
اما چه‌بسا که در بستری از مطالعه فرهنگی، بررسی تلاقی این دو نگرش بتواند بحثی را درباره 2نحله‎‌‎ فکری موازی و خلاف جهت هم بازگشاید؛ نخست نگرش محمدرضا لطفی به‎‌‎عنوان اندیشمندی هواخواه بازگشت به گذشته و معتقد به اصالت سنت که در دوران سرخوردگی‎‌‎اش از سیاست و دلدادگی به عرفان، در پاسخ شاملو شعر سپید را با معیار خود ارزیابی و سپس رد می‎‌‎کند؛ «نگارنده بارها و بارها برای استفاده از شعر ایشان کوشیده‎‌‎ام، اما موسیقی کلام آن، چنان از پستی و بلندی زبان فارسی و موسیقی نهفته در آن به دور افتاده که یافتن ضرب مناسب موسیقی در آن غیرممکن است.» 
و در سوی دیگر شاملو به‎‌‎عنوان شاخص جریان نوگرای معترض مستقل که همین ارزیابی لطفی را چنین پاسخ می‎‌‎دهد: «اشکال قضیه این است که می‎‌‎خواهید مرا هفت‎‌‎صد تا هزار‌و‌صدسال به عقب ببرید و مطلقاً هم حالی‎‌‎تان نیست که طرف به آینده نگاه می‎‌‎کند و واپس‎‌‎گرایی شما به هیچ‎‌‎وجه مشکل او نیست». از این روی این دو نامه‎‌‎نگاری به ظاهر مجادله‎‌‎آمیز می‎‌‎تواند برون‎‌‎ریز سال‎‌‎ها بی‎‌‎گفت‎‌‎وگویی و بی‎‌‎انتقادی و نبود فضای نقد در موسیقی ایران قلمداد شود که همچنان جای بحث، واکاوی و نظریه‎‌‎پردازی بیشتر رادارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید