• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 1 شهریور 1399
کد مطلب : 108256
+
-

سرعت اینترنت رکورد زد ۱۷۸ ترابیت بر ثانیه

اینترنت
سرعت اینترنت رکورد زد ۱۷۸ ترابیت بر ثانیه

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

بیشترین سرعت اینترنت در جهان با 178ترابیت بر ثانیه(Tb/s) به شکلی باورنکردنی ثبت شد. این سرعت برای دانلود کل محتوای پلتفرم نتفلیکس در کمتر از یک ثانیه کفایت می‌کند. مهندسان انگلستان و ژاپن روش‌های جدیدی را برای تنظیم نور، قبل از آنکه نور به فیبرهای نوری تابانده شود، خلق کرده‌اند تا پهن باندهای وسیع‌تری را نسبت به شرایط فعلی فراهم آورند.
نیواطلس در گزارش خود نوشته است: این سرعت جدید یک شاهکار خارج از تصور محسوب می‌شود. این سرعت 17هزار و 800برابر سریع‌تر از پرسرعت‌ترین اینترنت موجود برای مصرف‌کنندگان است. اکنون سرعت اینترنت در مناطقی مانند ژاپن، ایالات متحده و نیوزلند چیزی حدود 10گیگابیت بر ثانیه است. حتی ناسا نمی‌تواند با سرعت 400گیگابیت در ثانیه خود، با این عدد رقابت کند.
این میزان سرعت، همچنین سایر دستگاه‌های آزمایشگاهی موجود، ازجمله تراشه فوتونیک ساخته شده در استرالیا را پشت سر گذاشته است. این تراشه چند‌ماه پیش سرعتی معادل 44ترابیت برثانیه را که هنوز هم شگفت انگیز به‌نظر می‌رسد، تجربه کرد. رکورددار سرعت اینترنت یک گروه ژاپنی با 150ترابیت بر ثانیه بوده است که تقریبا 20درصد کمتر از رکورد فعلی است.
لیدیا گالدینو، سرپرست این پروژه می‌گوید: درحالی‌که اکنون پیشرفته‌ترین اتصالات دیتاسنتر ابری توانایی انتقال حداکثر 35ترابیت بر ثانیه را دارند، ما در حال کار با فناوری‌های جدیدی هستیم که از زیرساخت‌های موجود با بهره‌وری بیشتری استفاده می‌کنند و بهترین استفاده را از پهن باند فیبر نوری می‌برند. نتیجه این کار، ثبت رکورد جهانی نرخ انتقال 178ترابیت بر ثانیه است.
مهندسان دانشگاه یوسی ال و 2مرکز تحقیقاتی KDDI و Xtera برای دستیابی به این سرعت‌ها، فناوری‌های جدیدی را توسعه داده‌اند تا در اصل اطلاعات بیشتری را از طریق زیرساخت‌های موجود فیبر نوری به‌طور فشرده منتقل کنند. اکنون بیشتر این فناوری‌ها از پهن باند حداکثر 5/4تراهرتز برخوردار هستند و برخی از فناوری‌های جدید به 9تراهرتز رسیده‌اند. با این حال، سیستم جدید این گروه پژوهشی این میزان را تا 8/16تراهرتز افزایش داده است.
پژوهشگران برای دستیابی به این «فضای» فوق العاده، صورت‌های فلکی جدید هندسی شکل(GS) را توسعه داده‌اند. این صورت‌های فلکی در اصل، الگوهایی از سیگنال‌های ترکیبی هستند که بدون اینکه طول موج‌ها با یکدیگر تداخل کنند، مرحله، روشنایی و پولاریزاسیون طول موج‌ها را تغییر می‌دهند تا بتوانند اطلاعات بیشتری را در نور قرار دهند. این کار با ترکیب فناوری‌های تقویت‌کننده موجود در یک سیستم ترکیبی انجام می‌شود.
شاید بهترین خبر این باشد که به‌دلیل استفاده از کابل‌های فیبر نوری که در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد، این فناوری می‌تواند به راحتی در زیرساخت‌های موجود ادغام شود. به جای تعویض کیلومترها کابل، فقط باید آمپلی‌فایرها که هر 40تا 100کیلومتر یا بیشتر وجود دارند، ارتقا یابند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید