• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 28 اسفند 1396
کد مطلب : 10362
+
-

ویژه برنامه‌های عید برای مهمانان نوروزی

کاروان گل درتهران

شهر
کاروان گل درتهران

محمود مولایی|خبرنگار:

قرار است نوروز 97 تهران دیدنی‌تر شود. قرار است عید امسال تهران عیدانه‌ای ویژه برای تهرانی‌ها و گردشگران پایتخت داشته باشد. از کاروان گلی که دیروز در شهر راه افتاد، چنین بر‌می‌آید که تهران در روزهای آینده برنامه‌های جذابی پیش رو داشته باشد.
با نزدیک‌شدن به ایام عید نوروز شهرداری تهران برخی از برنامه‌های خود را برای شهروندان و گردشگران اعلام کرد. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری از برپایی 12ایستگاه در مبادی ورودی پایتخت و 100ایستگاه گردشگری در شهر تهران خبر می‌دهد. قرار است این ایستگاه‌ها برای اطلاع‌رسانی نقاط دیدنی پایتخت و همچنین ارائه بسته‌های فرهنگی و گردشگری و تخفیف‌های پیش‌بینی شده، مقاصد و اماکن دیدنی تاریخی و گردشگری به شهروندان و هموطنان معرفی شود. البته این معاونت برنامه‌های متنوع و متعددی برای شهروندان و گردشگران درنظر گرفته و چنان‌که ولی‌الله شجاع‌پوریان به شهرنوشت می‌گوید: «شهرداری تهران امکانات وسیعی را برای گردشگرانی که از سایر نقاط کشور به پایتخت می‌آیند پیش‌بینی کرده و برای شهروندان عزیز تهرانی که ایام نوروز در تهران می‌مانند خدماتی را درنظر گرفته تا از نقاط دیدنی شهر بازدید کنند.» با این پیش‌فرض، در ایام نوروز برنامه‌های هنری و فرهنگی مفرحی پیش‌بینی شده که با پیش‌زمینه موسیقی محلی با رعایت شئونات اجرا می‌شود. برآورد معاونت امور اجتماعی و فرهنگی این است که 200عنوان برنامه را اجرا خواهند کرد و با توجه به تقارن ایام نوروز با‌ ماه رجب برنامه‌های فصل نیایش نیز از میلاد پر سرور امیرالمومنین حضرت علی(ع) اجرا می‌شود.
شجاع پوریان از ایجاد نوروزگاه در 16نقطه پایتخت به‌عنوان دیگر ویژه برنامه‌های این ایام اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در این نوروزگاه‌ها به شکل ویژه برنامه‌های مفرحی در برج میلاد و بلوار کشاورز اجرا می‌شود.» همچنین 13نوروزگاه دیگر هم به‌صورت عمومی در مناطق پرجمعیت پایتخت برنامه‌های مختلفی را برای شهروندان اجرا می‌کنند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز از اکران بیش از 600طرح نوروزی در تهران خبر می‌دهد. برزین ضرغامی می‌گوید: «8500طرح برای اکران نوروزی از سوی هنرمندان ارسال شده ولی در مجموع 646طرح داوری و برای اجرا در سطح شهر انتخاب شدند. در میان این آثار، 101طرح در حوزه هنرهای محیطی است. 45اثر حجمی هم نصب شده‌اند. همچنین 79طرح تخم‌مرغ‌های نوروزی برگزیده و با همکاری مناطق اجرا شدند.» به گفته او، خیابان ولیعصر به‌عنوان یکی از معابر مهم شهر برای پیاده‌سازی آثار هنری روی درختان خشکیده انتخاب شد که طی آن 40 اثر برای ایجاد آثار حجمی روی درختان خشکیده اجرا شد.

برنامه برای مسافران زیرزمینی

متروی تهران برای حمل‌ونقل شهری قرار است با نغمه‌های نوروزی به استقبال سال نو برود. بدین‌ترتیب، شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه برنامه‌های فرهنگی ویژه‌ای را برای مسافران شهر زیر‌زمینی درنظر گرفته است. برای مثال، گروه‌های ساز و دهل از استان‌های کردستان، آذربایجان، لرستان و مازندران به‌صورت سیار در خطوط مختلف مترو آمدن بهار را به مسافران شهر زیرزمینی نوید می‌دهند.
در عین حال، مسافران مترو می‌توانند به‌منظور تأمین پوشاک و اقلام مورد نیاز ایتام در شب عید و با همکاری بنیاد خیریه وفاق سبز علوی در ایستگاه‌های دروازه دولت، امام خمینی (ره)، میدان انقلاب اسلامی، شادمان و تئاتر شهر و همچنین با مشارکت سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران و با هدف حمایت از نیازمندان و جمع‌آوری هدایای شهروندان در ایستگاه‌های تجریش، تهران(صادقیه)، شهدای هفتم تیر، میدان آزادی و نبرد هدایای خود را تحویل دهند.

کمپ اسکان موقت مسافران

تمهیدات برخی مناطق تهران نیز می‌تواند میهمانان تهرانی را آسوده‌خاطر کند. شهردار منطقه13 تهران از کمپ اسکان موقت برای مسافران نوروزی در بوستان جنگلی سرخه‌حصار خبر می‌دهد. طبق گفته مرتضی رحمان‌زاده، امکانات این بوستان از فردا تا پایان ایام نوروز در اختیار مهمانان پایتخت قرار خواهد گرفت. شهردار منطقه 13 همچنین یادآور می‌شود: «2ایستگاه اطلاع‌رسانی در پایانه شرق و بوستان پیروزی استقرار می‌یابد که با توزیع بسته‌های اماکن تفریحی و گردشگری تهران و بروشورهای معرفی بوستان جنگلی سرخه حصار جهت راهنمای گردشگران نوروزی فعالیت می‌کند.» مسافران نوروزی نیز با مراجعه به این ایستگاه‌ها می‌توانند بسته‌های تخفیف اماکن گردشگری را دریافت کنند.
شهردار منطقه 11 نیز با معرفی 28مکان تاریخی حصار ناصری در 5مسیر گردشگری طهران قدیم از برنامه‌های نوروزی این منطقه پرده برداشت. نصرالله آبادیان با اشاره به اینکه 4کیلومتر از حصار ناصری در محدوده این منطقه قرار گرفته است، به شهرنوشت می‌گوید: «بسیاری از جاذبه‌های دیدنی پایتخت که با معماری بی‌نظیر در بافت تاریخی شهر تهران قرار دارند، برای نوروز آماده بازدید علاقه‌مندان است. هم‌اکنون تعداد مسیرهای گردشگری تعریف شده در نقشه جدید منطقه به 5مسیر رسیده است.» بدین‌ترتیب، محور ویژه ولی‌عصر از میدان راه‌آهن تا چهارراه ولی‌عصر و میدان امام خمینی تا میدان حر و خانه تیمورتاش 2مسیر جدید گردشگری محله‌های مرکزی شهر تهران است که در نوروز‌97 رونمایی می‌شود.
برنامه‌های ویژه نوروزی شهرداری تهران تا 12فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید