• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 31 خرداد 1399
کد مطلب : 102908
+
-

لیگ بیستم، لیگ ضد‌تهرانی؟

اتفاق مهم هفته‌های پایانی؛ پرسپولیس و استقلال، هوادار پیکان و سایپا!

شاید در نگاه اول اینطور به‌نظر برسد که کم‌اهمیت‌ترین موضوع برای پرسپولیسی‌ها و استقلالی‌ها،  تعقیب‌کردن سرنوشت تیم‌های فانوس به‌دست است. به هرحال آنها بالای جدول هستند و شاید دلیلی نداشته باشد معادلات پایین جدول را زیرنظر بگیرند، اما امسال ممکن است اتفاقاتی بیفتد که کاملا به ضرر سرخابی‌ها باشد. در پایان لیگ نوزدهم 2تیم به دسته پایین‌تر سقوط می‌کنند و هم‌اکنون 2تیم تهرانی در جمع 3تیم پایین جدول قرار دارند. پایتخت در لیگ نوزدهم کلا 4تیم داشت. بر این اساس غیراز سرخابی‌ها،  پیکان و سایپا هم به‌عنوان نماینده تهران در مسابقات حاضر بودند. حالا همین 2تیم در کنار شاهین بوشهر،  3تیم انتهای جدول را تشکیل داده‌اند. البته گل‌گهر سیرجان و پارس‌جنوبی جم هم روی پله‌های دوازدهم و سیزدهم قرار گرفته‌اند و خطر را احساس می‌کنند،  اما در مجموع شرایط پیکان و سایپا بسیار خطرناک است و این احتمال به‌طور جدی وجود دارد که یکی از آنها یا حتی هر دو تیم به دسته پایین‌تر سقوط کنند؛ اتفاقی که اگر رخ بدهد مستقیما به ضرر پرسپولیس و استقلال تمام خواهد شد.

  وقتی 37درصد لیگ تهرانی بود!
طی همه سال‌های گذشته،  یکی از آپشن‌های نامرئی پرسپولیس و استقلال برای کسب امتیازات بیشتر و خیز برای قهرمانی،  حضور تیم‌های پرشمار و متعدد تهرانی بوده است. غیراز همین پیکان و سایپا که معمولا در لیگ برتر حاضر بوده‌اند،  به تناوب شاهد شرکت تیم‌هایی همچون نفت تهران،  راه‌آهن،  استیل‌آذین،  صباباطری و پاس در این رده بوده‌ایم. حضور این تیم‌ها در هر فصل لیگ برتر باعث می‌شد پرسپولیس و استقلال از یک مسافرت برون‌شهری معاف شوند و بعضا اصلا هر دو، بازی رفت و برگشت را در استادیوم آزادی برگزار کنند. اگر هم تیم‌های مقابل به بازی در زمین خودشان(مثلا ورزشگاه تختی یا شهر قدس) اصرار می‌کردند،  باز پرسپولیس و استقلال به‌راحتی از موهبت حضور هواداران خودی برخوردار می‌شدند. جالب است بدانید در لیگ‌های اول و دوم،  5تیم از 14تیم حاضر در لیگ برتر را تهرانی‌ها تشکیل می‌دادند و در لیگ پنجم،  4تیم تهرانی به این ترتیب روی پله‌های اول تا چهارم قرار گرفتند؛ استقلال،  پاس،  سایپا و صبا! در لیگ پنجم که با حضور 16تیم برگزار می‌شد،  تهران 6 نماینده داشت؛ یعنی بیش از 37درصد کل لیگ،  پایتخت‌نشین بودند!

 برای نخستین‌بار سرخابی‌ها تنها می‌مانند؟
تا به حال در تاریخ لیگ برتر سابقه نداشته پرسپولیس و استقلال تنها تیم‌های تهرانی جدول باشند، اما ممکن است این اتفاق در لیگ بیستم رخ دهد. هم‌اکنون پیکان با 15امتیاز قعرنشین و سایپا با 19امتیاز 2پله بالاتر از این تیم ایستاده است. اگر هر دوتیم سقوط کنند، لیگ بیستم یک لیگ ضد‌تهرانی خواهد شد چرا که هم‌اکنون چیدمان تیم‌های بالای جدول لیگ طوری است که نمایندگان استان‌های دیگر شانس بیشتری برای صعود دارند. در این دسته مس رفسنجان با 53امتیاز خود را از بقیه کنده و مس کرمان،  خوشه طلایی ساوه و آلومینیوم اراک در تعقیب این تیم هستند. بین تهرانی‌ها بادران بهترین وضعیت را دارد؛ این تیم، ششم جدول است و 5امتیاز از تیم دوم یعنی مس کرمان کمتر دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید