• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10156
+
-

میانجی در ایران دنبال چیست

قاسمی: سفر بن علوی به تهران بی ارتباط با سفر وزیر دفاع آمریکا به مسقط است

دیپلماسی
میانجی در ایران دنبال چیست

بن علوی برای دومین بار در 8‌ماه اخیر به تهران سفر کرد.هر بار نام عمان به گوش می‌رسد با خود وساطت و میانجیگری بین ایران و آمریکا را همراه دارد و همین کافی بود که سخنگوی وزارت خارجه ساعتی بعد از اعلام سفر یوسف بن علوی به تهران گمانه‌های احتمالی را در این رابطه رد کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه سفر بن علوی به تهران را بی ارتباط با سفری که وزیر دفاع آمریکا هفته قبل به عمان داشت دانست و گفت: سفر آقای یوسف بن علوی به تهران طبق زمانبندی قبلی و در راستای توسعه و تعمیق مناسبات دوجانبه انجام می‌شود. جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه برای یک دیدار رسمی به این کشور سفر کرده بود. بنا بر تحلیل‌ها، متیس در عمان، درباره نقش و نفوذ ایران در منطقه به‌ویژه در یمن صحبت کرده بود. اکنون این احتمال وجود دارد که یوسف بن علوی حامل پیامی از سوی آمریکا برای ایران باشد.
بهرام قاسمی با اشاره به روابط سازنده تهران و مسقط اظهار کرد: 2 کشور در طول سالیان گذشته در مسائل مختلف رایزنی‌هایی داشته‌اند و برای ارتقای روابط فیمابین تلاش‌های لازم را به عمل آورده‌اند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به نقش مثبت عمان در صلح و ثبات منطقه افزود: سفر ایشان به تهران با محوریت مسائل دو جانبه به‌ویژه اقتصادی تنظیم شده است؛ به‌طوری که در جریان این سفر علاوه بر دیدار با مقامات سیاسی و پارلمانی کشورمان با رئیس‌کل بانک مرکزی و مدیران و مسئولان بنگاه‌ها و شرکت‌های بخش دولتی و خصوصی هم دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
 یوسف بن علوی، وزیرمشاور در امور خارجی سلطنت عمان عصر شنبه با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون تحولات منطقه و گسترش همکاری‌های 2 کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفت‌وگو کرد.

هیچ تفسیری را نمی‌پذیریم

به گزارش ایرنا، نماینده مقام معظم رهبری بدعهدی و رفتارغیر قانونی ایالات متحده آمریکا در قبال توافقنامه بین‌المللی برجام و انفعال اروپا در برابر واشنگتن را نماد روشنی از ضرورت تمرکز کشورهای منطقه بر اتخاذ راه‌حل‌های بومی برای حل و رفع مشکلات و بحران‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به نقض عهدهای مکرر آمریکا در قبال برجام پاسخ شایسته و به موقع خواهد داد و هیچ‌گونه تغییر، تفسیر و یا اقدام جدیدی را که محدود‌کننده برجام باشد نخواهد پذیرفت. شمخانی با ابرازنگرانی نسبت به تداوم کشتار زنان و کودکان یمنی در بمباران هواپیماهای متجاوز عربستان سعودی و امارات متحده عربی و وضعیت فاجعه‌بار مردم ستمدیده و مظلوم این کشور خاطرنشان کرد: مواضع و دیدگاه‌های مشترک ایران و عمان در بحران یمن، مبتنی بر توقف سریع جنگ و استقرار آتش بس، رفع محاصره و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و انجام گفت‌وگوهای یمنی- یمنی برای شکل‌گیری ساختارهای سیاسی جدید براساس رأی و خواست مردم یمن است.
وی افزود: بحران یمن راه‌حل نظامی نداشته و تنها مسیر بازگشت آرامش و امنیت به این کشور، بهره‌گیری از ابتکارهای سیاسی برای مشارکت دادن مجموعه گروه‌های سیاسی و قومی دارای پایگاه مردمی در ساختار سیاسی آینده است. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با تقبیح تلاش مستمر برخی کشورها برای ایجاد فضای دو قطبی و افزایش شکاف‌های سیاسی و امنیتی در منطقه افزود: امنیت خلیج‌فارس و منطقه تنها با چند جانبه‌گرایی و فاصله گرفتن از هر نوع تنش‌آفرینی با تمرکز بر طراحی و اجرای الگوهای مبتنی بر مشارکت منطقه‌ای مسئولانه، محقق می‌شود. یوسف بن علوی، وزیرمشاور در امور خارجی سلطنت عمان نیز در این دیدار اظهار داشت: ما همواره جمهوری اسلامی ایران را دوست، شریک و همسایه قابل اعتماد خود دانسته و نقش این کشور را در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه ستایش می‌کنیم. بن علوی تیر‌ماه امسال هم سفری به تهران انجام داده و با رئیس‌جمهور ایران دیدار کرده بود.
یک‌ماه قبل بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس به عمان رفت و با پادشاه این کشور دیدار کرد، برخی رسانه‌ها مدعی شدند که جانسون از سلطان قابوس خواسته است برای متقاعد کردن ایران به اصلاح برجام وساطت کند اما سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه این خبر را تکذیب کرد و به خبرنگار همشهری گفت: برجام قابل مذاکره و اصلاح نیست.
مهر‌ماه امسال هم یک‌بار دیگر رسانه‌ها از احتمال میانجیگری عمان بین ایران و آمریکا خبر دادند، علت طرح این گمانه به سوابق کشور عمان در برخی پرونده‌های موجود بین ایران و آمریکا به‌خصوص زمینه‌سازی‌ آزادی اتباع دو کشور و نیز بازیگری در نقش نامه‌رسانی آمریکا به ایران بوده است.

معمای منابع بلوکه شده ایران در عمان

برخی منابع خبری سفر بن علوی به تهران را مرتبط با طلب ایران از این کشور دانسته اند. با توجه به دیدار وزیر خارجه عمان با ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران این گمانه بیشتر تقویت شد که یکی از محورهای گفت وگوی علوی در تهران همین پول های بلوکه شده است. درباره رقم طلب ایران از عمان ارقامی از 5 میلیارد دلار تا 8 میلیارد دلار بر سر زبان‌ها بود. سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه تیرماه سال 95 گفته بود 6 میلیارد دلار از عمان طلب داریم. سه ماه بعد بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت وگویی درباره 5 میلیارد دلار پولی که در جریان مذاکرات هسته ای به صورت ماهانه آزاد شده و به عمان انتقال داده شده بود و عمانی ها گفته اند توان بازپس دادن آن پول را ندارند گفته بود: روابط ما با عمان روابط دوستانه‌ای است و هیچ عناد و کینه‌ای نسبت به هم نداریم، اگر هم مسئله‌ای وجود داشته باشد، در چارچوب مذاکرات و رفت و آمدها، آنها را حل و فصل می‌کنیم. بعدها رستم قاسمی وزیر نفت دولت احمدی نژاد هم فروردین ماه امسال مدعی شده بود که این پول هنوز بازگردانده نشده است. رستم قاسمی در حالی این ادعا را مطرح کرده بود که 2 ماه قبل از آن یعنی در بهمن سال 95، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی گفته بود: ما منابع بلوکه شده در عمان نداریم. بانک مرکزی عمان در زمانی که مشکل جابه‌جایی منابع آزاد شده، قبل از اجرای برجام را داشتیم با ما همکاری کرد و از طریق آنها توانستیم مشکل را بر طرف کنیم. بخشی از آن منابع به صورت سپرده نزد بانک مرکزی عمان بود که امکان استفاده به هرصورتی که لازم باشد را داشته ایم. تا کنون نیز به تدریج مبالغی از آن مورد استفاده قرار گرفته و ترتیبی اتخاذ شد که بتوانیم در مورد بقیه آن هم متناسب با نیازهایمان با سهولت بیشتری اقدام کنیم.

  تشکیل کمیته بانکی ایران و عمان

ولی الله سیف در دیدار وزیرامورخارجه و معاون رئیس شورای روسای کل بانک مرکزی عمان با اشاره به تشکیل کمیته مشترک بانکی ایران و عمان خواستار طرح مسائل پیش رو در این کمیته شد و گفت: این کمیته بانکی می‌تواند با شناسایی موانع و بررسی راهکارهای مناسب، گام بلندی در گسترش روابط بانکی و تعمیق هرچه بیشتر آن بردارد. رئیس بانک مرکزی از آمادگی اتصال سوئیچ‌ کارت‌های بانکی ایران به بانک‌های عمانی خبر داد و گفت: ایران آمادگی دارد با اتصال سوئیچ کارت‌های بانکی 2 کشور، زمینه خدمات‌رسانی به گردشگران طرفین را در فضای فناوری‌های نوین فراهم کند. یوسف بن علوی از سرمایه‌گذاری‌های مشترک استقبال کرد و گفت: از دیگر مزایای 2 کشور، حضور در بازارهای نفت، گاز و پتروشیمی است و همکاری در این زمینه‌ها با توجه به بنادر 2 کشور قطعا نیازمند ارتباطات بانکی است. بر این اساس موضوع روابط بانکی به‌عنوان یک اصل باید مورد توجه قرار گیرد. سیف در دیدار وزیرامورخارجه و معاون رئیس شورای روسای کل بانک مرکزی عمان با مروری بر روابط 2کشور خاطرنشان کرد: روابط سیاسی میان 2کشور تاریخی، بسیار عمیق و طولانی است و انتظار می‌رود روابط اقتصادی نیز هم‌پایه روابط سیاسی، گسترش و تعمیق یابد. به گزارش واحد مرکزی خبر، وی با اشاره به عزم و اراده مسئولان ارشد 2کشور برای توسعه روابط اقتصادی گفت: پیش‌نیاز روابط اقتصادی، ایجاد ارتباطات بانکی است و این موضوع باید در اولویت قرار گیرد، البته نباید صرفاً بر روابط اقتصادی مستقیم طرفین تمرکز کرد بلکه با توجه به ظرفیت‌های منطقه می‌توانیم با همکاری‌های گسترده نقش فعال تری در بازار‌های کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج‌فارس داشته باشیم. سیف به ظرفیت‌های اقتصادی در منطقه اشاره کرد و گفت: وجود بازار بیش از 400میلیون نفری فضای مناسبی ایجاد کرده است که می‌توان با نقش فعال‌تری از ظرفیت این بازار استفاده کرد، ضمن آنکه کشور عمان ظرفیت مناسبی برای تبدیل شدن به حوزه صادرات مجدد دارد و در این میان بانک‌ها می‌توانند با فعالیت دوجانبه، مؤثر واقع شوند. رئیس شورای پول و اعتبار از پذیرش ضمانتنامه‌های بانک‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاران ایران در عمان ابراز خرسندی کرد و گفت: اقدام اخیر بانک‌های عمان در پذیرش ضمانتنامه بانک‌های ایرانی آثار مثبتی در ایجاد روابط بانکی 2کشور داشته است و امیدواریم اینگونه همکاری‌ها که افق روشنی برای گسترش روابط بانکی است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. ضمن آنکه بانک مرکزی ایران نیز با تسهیل شرایط در مقررات و دستورالعمل‌های بانکی، زمینه سرمایه‌گذاری خارجی را در کشور فراهم آورده است و امیدواریم بانک مرکزی عمان نیز در این مسیر همراهی لازم را داشته باشد. رئیس‌کل بانک مرکزی به حمایت‌های بانک مرکزی عمان در گسترش روابط بانکی اشاره کرد و گفت: حمایت بانک مرکزی عمان در روابط بانکی با ایران مشهود و دستاوردهای کنونی نیز مرهون همکاری‌ها و پشتیبانی بانک مرکزی عمان است. البته برای توسعه روابط هم‌اکنون ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی‌های مدون و برگزاری جلسات مشترک است. سیف با اشاره به تشکیل کمیته مشترک بانکی ایران و عمان خواستار طرح مسائل پیش رو در این کمیته شد و گفت: این کمیته بانکی می‌تواند با شناسایی موانع و بررسی راهکارهای مناسب، گام بلندی در گسترش روابط بانکی و تعمیق هرچه بیشتر آن بردارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید