• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 16 اسفند 1402
کد مطلب : 220193
+
-

دلیل حوادث متروی تهران چیست؟

اصل ماجرا
دلیل حوادث متروی تهران چیست؟

زینب زینال‌زاده؛ روزنامه‌نگار

چند روزی است که شهروندان در ناوگان ریلی شاهد اتفاقاتی چون قطعی برق و خرابی پله برقی و... هستند. ناوگانی که روزانه بیش از میلیون‌ها نفر از آن استفاده می‌کنند و نقش بسیار مهمی در جابه‌جایی مسافران و کاهش بار ترافیک پایتخت دارد. ایجاد هر اختلال و مشکلی در این ناوگان قطعا عبور و مرور شهر را دچار چالش می‌کند و از این‌رو بهبود وضعیت ناوگان ریلی همواره مورد توجه مدیریت شهری بوده و هست. این موضوع آنچنان حائز اهمیت است که عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در نشست خبری به اتفاقات رخ داده در مترو اشاره و ضمن عذرخواهی برای آگاه‌سازی‌ اذهان عمومی توضیحاتی داد و گفت: «دغدغه مدیریت شهری از ابتدای این دوره، موضوع حمل‌ونقل بوده است که البته از وضعیت موجود شرمنده مردم هستیم اما در سال‌جاری اتفاقات بزرگی رخ داده است. برای مثال برای نخستین بار قطارهای DC (نسل اول قطارهای مترو) که از رده خارج شده بودند امروز به قطارهای DC پلاس تبدیل شده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در وضعیت فاجعه‌باری مترو را تحویل گرفتیم و چه بسا اگر کمک شورا نبود و خریدهای اولیه برای انبارها انجام نمی‌شد با اتفاقات فاجعه‌بارتری مواجه می‌شدیم. حوادثی چون قطعی برق و توقف قطار روی ریل به کرات تکرار می‌شود و شرمنده هستیم اما باید مطالبات از مسئولان وقت صورت بگیرد و باید از آنها پرسید که چرا قرارداد ساخت واگن ما ۷سال معطل ماند و از سال۹۵ تا ابتدای امسال این ساخت انجام نشد؟ و چرا به سادگی پشت گوش انداخته شد؟»

واکنش به عملکرد مدیریت شهری
سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران دیروز (15اسفند) در صحن پارلمان شهری به برخی اخبار مترو واکنش نشان داد و گفت: «از قفل شدن ترمز و عمل‌نکردنش در خط تست تا آتش‌سوزی در پست برق مترو نمونه‌هایی از اتفاق‌های رخ داده در روزهای اخیر هستند. هر وسیله نقلیه‌ای پس از مدتی دچار استهلاک می‌شود و باید به آن رسیدگی کرد. امسال مبلغ ۱۵۵۰میلیارد تومان برای بازسازی واگن‌ها تخصیص داده شد و رفع ایرادات تکلیفی است که باید بیش از هر موضوعی به آن توجه داشته باشیم، مجموعا 3رام قطار DC و ۱۶رام قطار AC و در مجموع ۱۳۳واگن اورهال شده‌اند. باید آستین بالا بزنید وکارخانه واگن‌سازی‌ را 3شیفت کنید. قطعات بخرید تا مشکلات مردم حل شود.»

اورهال 50 رام قطار
سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران هم در ادامه، تمام قد از عملکرد شهرداری در حوزه ناوگان ریلی دفاع کرد و با بیان اینکه یکی از مشکلات در ابتدای این دوره خالی بودن انبارهای تجهیزات مترو بود، گفت: «تجهیزات ثابت از ابتدای بهره‌برداری تا سال۹۹ به‌میزان ۵۳۹میلیارد تومان خریداری شده و شاهد کمبود انبار برای دپوی قطعات هستیم، به‌طوری که شرکت مترو به‌دنبال انبارهای جدید است. ۴۶رام قطار از ابتدای بهره‌برداری تا سال۹۹ اورهال شده و در این دوره بیش از ۵۰رام قطار مترو اورهال شده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید