• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 25 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100663
+
-

مولا علی‌ع امیر قافله موحدان

یادداشت
مولا علی‌ع امیر قافله موحدان

حجت الاسلام علی‌سرلک _  کارشناس مسائل مذهبی

ما همگی مسافر خدائیم نه فقط از این جهت که روزی یا شاید هم شبی خواهیم مرد و از دنیا سفر خواهیم کرد بلکه اتفاقا معنای دقیق مسافر خدابودن این است که در روزمرگی‌های زندگی بار سفرمان را براساس توجه به او ببندیم و خدا تنها انتخاب اصلی و همیشگی‌مان باشد- قل‌الله ثم ذرهم- بگو خدا و بقیه را رها کن. وقتی پای تمام اعمال و کارهای قلبی و قالبی‌مان مهر مالکیت خدا را زدیم و غیر او را در حد و قواره مقصد بودن ندیدیم یعنی به کلمه لااله الا‌الله که حصن و قلعه محکم خداست وارد شده‌ایم. (۱)
کسانی که برای غیرخدا کار می‌کنند سرمایه‌هایشان را به تباهی کشانده‌اند و خود را در دره هولناک پوچ‌زیستن پرتاب کرده‌اند اگرچه صورتی پرزرق و برق از زندگی را بگذرانند خلاصه اینکه انسان چاره‌ای ندارد الا اینکه خدایی شود والا تلف شده است و تباه گشته است. ماالذی وجد من فقدک (چه یافت آنکه تو را گم کرده است؟!) و این یعنی توحید، یکتاخواهی و یکتاپرستی. اما پرروشن است چنین قلمرو حساسی و مرز دقیقی دائم در معرض دستبرد شیطان است. شیطان با شبهات علمی و شهوات عملی یکسره در حال ایجاد غائله و به‌هم زدن این مرزهاست.
مرزهای توحید، مرزبان می‌خواهد هم در تعیین و نشان‌دادن حقیقت توحید و هم در نگهداشت و مبارزه با حرامیان و اهریمنان.
اینجاست که ماجرای ولایت و ولی خدا مطرح می‌شود و توحیدی که بدون ترسیم دقیق مرزهایش از سوی پیامبران و اوصیایشان شکل می‌گیرد یک شرک بزک‌شده بیشتر نخواهد بود و انسان را به ناکجاآباد افئدتهم هواء خواهد کشاند. اینکه قرآن کریم ساحت خدا را منزه از توصیف نااهل می‌داند دقیقا اشاره به همین حقیقت دارد «سبحان‌الله عما یصفون الاعبادالله المخلصین» از این روست که اگر حدیث قدسی کلمه لا اله الا‌الله حصنی را داریم حدیث قدسی ولایت علی ابن ابیطالب حصنی را هم داریم یعنی ولایت و توحید دو روی یک سکه‌اند و در حقیقت هر دو باهم معنی دارند و تردید نداریم که شمشیر شرک است که از غلاف تقدس‌مآبی خوارج بیرون می‌آید و فرق امام الموحدین را می‌شکافد. شرک حتی با صورت و ظاهر جعلی مسلمانی و دینداری هم زندگی می‌کند. نتیجه و خلاصه آنکه مرزهای توحیدی که ولی خدا آن را ترسیم نکرده باشد، می‌تواند با شعار «لاحکم الا لله» همان باطن باطلی باشد که درصورت حسن نمایان شده باشد و کلمه حق یراد بهاالباطل را تداعی کند.
اینجاست که سخن پیامبر عزیز اسلام روشن می‌شود که علی مع الحق و الحق مع علی. خدایا ما را از پیروان واقعی امام‌الموحدین حضرت علی ابن ابیطالب قرار ده.

پی‌نوشت:
۱- کلمه لا اله الا‌الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی

این خبر را به اشتراک بگذارید