• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 17 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100084
+
-

تا امروز چه کارهایی برای جبران خسارت تئاتر‌ها صورت گرفته است؟

انتظار عددی نامشخص در زمانی نامعلوم

گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای نمایشی درباره نحوه کمک به اهالی تئاتر

انتظار عددی نامشخص در زمانی نامعلوم

قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی درباره رسیدگی به وضعیت اهالی تئاتر می‌گوید که همه تلاش خود را انجام می‌دهد اما نمی‌تواند زمان مشخصی درباره پرداخت‌ها تعیین کند. او معتقد است باید همه موارد آسیب مشخص شود تا زمانی که پول از سوی دولت به گروه‌ها تزریق شد، حق کسی ضایع نشود. جواب او به هنرمندانی که در فشار مالی قرار دارند و منتظر مشخص‌شدن مقدار کمک و زمان تخصیص آن هستند، این است که هیچ زمان مشخصی درباره کمکی که مطمئن است از دولت دریافت خواهد شد وجود ندارد؛ تنها راه، پیگیری است. با او در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

 با توجه به شیوع کرونا و دستورالعمل دولت برای رسیدگی به امور مشاغل آسیب‌دیده، درخصوص تئاتر چه اقداماتی صورت گرفته است؟
دولت درباره مشاغل زیان‌دیده دستور احصاء، کارشناسی و برآورد خسارت صادر کرد تا تصمیماتی در این‌باره اتخاذ کند. از این‌رو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری این کار را انجام دادند و حجم خسارت‌ها را در تهران و دیگر شهرستان‌ها برآورد و تقدیم دولت کردند. هم‌اکنون منتظریم تا این بودجه از نظر میزان و زمان و چگونگی تخصیص آن معین شود. از این‌رو در اداره کل هنرهای نمایشی مسئول این کار، مشخص و دبیرخانه‌ای تاسیس شد تا پس از دریافت اطلاعات از کل کشور و دسته‌بندی و تکمیل آن، با توجه به میزان بودجه تخصیص‌یافته، این مبلغ بین گروه‌های خسارت‌دیده تقسیم شود.
 چه ماه‌هایی برای جبران خسارت در نظر گرفته شده‌اند؟
ما روی ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت‌ ارزیابی انجام داده‌ایم. مشخص نیست کرونا تا چه زمانی ادامه‌دار شود. پیگیر گرفتن بودجه مورد نظر هستیم اما مشخص نیست این رقم چه زمانی به ما داده شود.
 در گزارش یک اداره‌کل هنرهای نمایشی درخصوص تعطیلی فعالیت‌های نمایشی ناشی از شیوع کرونا آمده است که کلیه دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های سراسر کشور مجازند نسبت به امهال یا بخشودگی کامل اجاره‌بهای اماکن واگذارشده به بخش خصوصی در طول دوره تعطیلی اقدام کنند. وضعیت تماشاخانه‌دارهای خصوصی چه خواهد شد؟
به محض اینکه تصمیم دولت را در توییتی از صفحه شخصی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدیم، این دستور را به ادارات کل بخشنامه کردیم و خواستار آن شدیم که اماکن تحت مالکیت وزارتخانه و ادارات ذی‌ربط، اجاره‌بهایشان بخشیده شود. سالن‌های خصوصی متضرر نیز جزو لیست متضرران ما بوده‌اند ولی مقدار این کمک براساس شاخص‌هایی چون تعداد سالن و صندلی، میزان فعالیت و برنامه‌هایشان در این ماه‌ها تعیین خواهد شد تا بتوانیم به‌درستی از آنها حمایت کنیم. نسخه واحدی نمی‌توان برای همه سالن‌ها پیچید. هر یک از این سالن‌ها شرایط خاص خود را دارد. بنابراین با تصمیم مدیر سالن و برنامه‌هایی که داشتند درباره‌شان تصمیم‌گیری می‌شود.
 فکر می‌کنید تئاتر آنلاین بتواند تغییری در شرایط فعلی ایجاد کند؟
در حکمی، یک نفر را مسئول رسیدگی به این کار کرده‌ام. قرار است این فرد در مشاوره با متخصصان عرصه نمایش، فضای مجازی و انجمن‌های صنفی خصوصا خانه تئاتر، راه‌حلی پیدا کند که فضای آنلاین را در عرصه تئاتر نیز گسترش دهیم. چه این ویروس وجود داشته باشد، چه نداشته باشد باید چنین کاری صورت بگیرد. این تجربه جدیدی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. در کل کشور نیز کارهایی در این خصوص صورت گرفته اما در پی آن هستیم که با توجه به نقدهای وارده به لحاظ حقیقی، حقوقی و قانونی، بررسی کاملی انجام شود تا این کار صورت گیرد.
 آیا می‌توانید بازه زمانی خاصی برای جبران خسارت‌های واردشده تعیین کنید؟
هنرمندانی که مشغول کار بوده‌اند و با شیوع کرونا متضرر شده‌اند کارهایشان پیگیـــری می‌شود. مطمئنم دولت کمک خواهد کرد اما مبلغ و زمان آن مشخص نیست؛ ولی ما پیگیر خواهیم بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید