• یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
  • الأحَد 13 شوال 1443
  • 2022 May 15

آخرین گمانه‌ها برای افزایش یارانه‌بگیران

همشهری از آخرین گمانه‌ها برای اصلاح نظام یارانه‌ای گزارش می‌دهد
رئیس‌جمهوری دستور احراز استحقاق متقاضیان یارانه با شاخص‌های دقیق را صادر کرده، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از دولت خواسته با توجه به نزدیکی شرایط معیشتی نیمی از خانوارهای دهک دهم درآمدی، با خانوارهای دهک نهم 95درصد مردم را وارد فهرست دریافت یارانه‌های جدید کند؛ آیا چتر یارانه گسترش می‌یابد و یارانه نقدی به طبقه حساس هم می‌رسد؟ به گزارش همشهری، براساس آمارهای رسمی، از کل جمعیت 85میلیون نفری ایران دست‌کم 13میلیون نفر از فهرست یارانه‌های جدید حذف شده‌اند و به دلایلی، همه آنها برچسب دهک دهمی گرفته‌اند....
گزارش همشهری از وضعیت عرضه کالاهای اساسی با قیمت‌های جدید در تعدادی از میادین میوه و تره‌بار تهران

آرامش خرید در تره‌بار

میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران و شهروندان برای تهیه مایحتاج خود به این بازارها مراجعه می‌کنند. به‌گزارش همشهری، در روزهای گذشته، بعد از اینکه اعلام شد قیمت‌ها افزایش می‌یابد، سری به برخی از میادین میوه و تره‌بار شهر زدیم؛ بازارهایی که معمولا قیمت‌هایی مناسب‌تر نسبت به دیگر بازارها دارند و این روند، در روزهای اخیر نیز ادامه داشته است؛ طوری که کاهش قیمت در میادین میوه و تره‌بار همچنان محسوس است؛ درحالی‌که اقلام موردنیاز شهروندان در این بازارها موجود است. البته بعد از گزارش از 4بازار میوه و تره‌بار نتیجه چنین شد که «روغن مایع» مانند دیگر بازارها در میادین میوه و تره‌بار نیز کمیاب است. شاید تنها گلایه شهروندان نبود روغن مایع در بازار میوه و تره‌بار بود. با این حال، رضایت نسبی شهروندان از حضور در میادین میوه و تره‌بار قابل مشاهده بود.

هرم کنکور پله منفعت‌گرایی یا تمدن‌سازی؟

مطالبه مقام معظم رهبری از دولت مبنی بر اینکه کاری کنید که نفرات اول کنکور معلم‌ها باشند، به‌مثابه آرمانی است که سال‌ها ذهن نخبگان را به خود مشغول کرده است. در این نقطه آرمانی بعضا از ژاپن یا سوئد درباره شأن و رتبه معلمان در بین طبقات اجتماعی با حسرت یاد می‌شود.

ما مقصریم

رهبر فرزانه انقلاب همواره در تبیین مفهوم «ما می‌توانیم» عنوان می‌داشتند که «رهایی از وابستگی یعنی اینکه یک ملت، خودش باشد؛ با مغز خودش فکر کند؛ با چشم خودش ببیند؛ با اراده خودش انتخاب کند؛ آنچه را هم انتخاب می‌کند، چیزی باشد که برایش مفید است. ضمن اینکه از همه تجارب هم استفاده کند.»

تحول اقتصادی، برگ‌برنده ایران در مذاکرات هسته‌ای

در روزهای اخیر دور تازه‌ای از رایزنی‌های دیپلماتیک با هدف بن‌بست‌گشایی از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+4 آغاز شده و به‌نظر می‌رسد تحولات جدیدی در این حوزه در راه است؛ موضوعی که نمود عینی آن را در اظهارنظرهای «مثبت» مقام‌های ایران و اتحادیه اروپا می‌توان مشاهده کرد.

تبدیل 3میلیون از اراضی دیم به کانون ریزگرد

گردوغبار کانون‌های غربی با کوچک‌ترین وزش باد بلند شده و کیلومترها آن‌طرف‌تر بر سر ساکنان مناطق شرقی می‌نشیند. یک روز شرق کشور و روز دیگر در غرب، ذرات کمتر از 2.5میکرون غلظت آلاینده‌ها را بسیار بیشتر از توان دستگاه‌های سنجش آلودگی نشان می‌دهند.

137 پلاس؛ مدیریت شهر با صدای شهروندان

بعد از 17سال، سامانه‌های تلفنی نظارت مردمی ‌137 و 1888 با هم ترکیب شدند و سامانه «137پلاس» با استفاده از فناوری روز تشکیل شد. این سامانه که از فضای مجازی و اپلیکیشن‌های تلفن همراه هم برای دریافت پیام‌های مردمی استفاده می‌کند، امکانات جدیدی را در اختیار شهروندان می‌گذارد تا پیام‌های خود را به اطلاع مدیریت شهری برسانند و مراحل رسیدگی به آن را مشاهده کنند. در بخشی از این سامانه می‌توان شماره تلفن همراه را حذف کرد تا کسانی که قصد ارسال پیام‌های مربوط به مبارزه با فساد را دارند، بتوانند پیام خود را به‌صورت ناشناس ارسال کنند. علاوه‌بر این، سرعت پاسخگویی به شهروندان که باعث معطلی آنها در تماس‌‌های تلفنی می‌شد، با فناوری‌ جدید کاهش می‌یابد.

۵ میدانگاه جدید برای تهران

در همشهری آنلاین بخوانید