• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160696
+
-

137 پلاس؛ مدیریت شهر با صدای شهروندان

شهردار تهران: از طریق ارتباط دوطرفه با مردم، به دنبال نظارت بر فسادهای احتمالی و افزایش رضایتمندی و رشد سرمایه اجتماعی هستیم

گزارش
137 پلاس؛ مدیریت شهر با صدای شهروندان

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

بعد از 17سال، سامانه‌های تلفنی نظارت مردمی ‌137 و 1888 با هم ترکیب شدند و سامانه «137پلاس» با استفاده از فناوری روز تشکیل شد. این سامانه که از فضای مجازی و اپلیکیشن‌های تلفن همراه هم برای دریافت پیام‌های مردمی استفاده می‌کند، امکانات جدیدی را در اختیار شهروندان می‌گذارد تا پیام‌های خود را به اطلاع مدیریت شهری برسانند و مراحل رسیدگی به آن را مشاهده کنند. در بخشی از این سامانه می‌توان شماره تلفن همراه را حذف کرد تا کسانی که قصد ارسال پیام‌های مربوط به مبارزه با فساد را دارند، بتوانند پیام خود را به‌صورت ناشناس ارسال کنند. علاوه‌بر این، سرعت پاسخگویی به شهروندان که باعث معطلی آنها در تماس‌‌های تلفنی می‌شد، با فناوری‌ جدید کاهش می‌یابد.

شهردار تهران در مراسم شروع به‌کار 137پلاس(+137) با تأکید بر اینکه این نظارت مردمی باعث افزایش خدمتگزاری و مقابله با فساد می‌شود، گفت: مجموعه کاربردی موضوع ۱۸۸۸ و ۱۳۷ با قدمت ۱۶ تا ۱۷ساله برای ما مغتنم بود تا مشکلات و معایب آنها را برطرف و تعامل دقیق با مردم را در یک ارتباط دو‌طرفه فعال برقرار کنیم و نظارت بر مفسده‌های احتمالی در سطوح مختلف را انجام دهیم و برای رفع آنها با کمک مردم تلاش کنیم.

علیرضا زاکانی با تأکید بر اینکه باید خدمتگزاری منجر به رضایتمندی و رشد سرمایه اجتماعی شود، بیان کرد: برهم‌انباشتگی مشکلات در شهر تهران باعث ایجاد کلاف سردرگمی شده است. دقت در حضور مردم و ایجاد زمینه حضور آنها در ابعاد مختلف برای ما فرصت طلایی را خلق می‌کند. موضوع ایده‌پردازی و ارائه طریق و مشارکت در ساختن یک افق و هم‌آفرینی پیرامون ایده‌آل‌ها را باید از طریق مردم و نخبگان پیگیری کنیم و فهم نیازهای جامعه و اولویت‌بندی و انتقال آنها را دنبال کنیم و پایه عمده این کار را مردم قرار دهیم.

شهردار گفت: موضوع مدیریت شهری 3 جزء شهر، شهروند و شهرداری دارد و در این سه جزء آنچه اهمیت و اولویت دارد، شهروندان هستند. پیشرفت شهر باید منجر به زمینه آسایش و رفاه و ارتقای مادی و معنوی افراد در جامعه شود. در مسیر نیازمند همراهی مردم هستیم و باید در انجام امور، نظارت بر خودمان را به‌عنوان یک حق طبیعی برای مردم درنظر بگیریم.

زاکانی با اشاره به اینکه از دفتر خود به این سامانه دسترسی دارد، گفت: باید در ۶ماهه اول سال در حوزه‌های نرم‌افزاری و ایجاد ساختارهای ارتباطی یک پیشرفت چشمگیر داشته باشیم که این موضوع یکی از چشمه‌های آن است.
شهردار تهران در حاشیه این مراسم در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت حمل‌ونقل عمومی گفت: ۷خط فعال مترو ۱۵۰۰واگن دارد اما نیاز اصلی این خطوط ۲۵۰۰واگن است ضمن اینکه دوسوم از ۱۵۰۰واگن فعال کنونی نیز نیاز به بازسازی دارد، بنابراین هم واگن کم و هم فرسوده است، علاوه بر این ظرفیت بخشی از اقلام مورد نیاز در انبارها صفر بود بر همین اساس ۸۰۰میلیارد تومان برای جبران این کمبود قرارداد بستیم.
وی اضافه کرد: به‌دنبال خرید واگن و تولید واگن در کشور هستیم اما حل این موضوع در یک یا 2ماه میسر نیست؛ ۱۸ماه تا ۳ یا ۴سال طول می‌کشد. برای اورهال و بازسازی در حال انعقاد قرارداد هستیم.

زاکانی با اشاره به نیاز تهران به اتوبوس، ادامه داد: در واقع 5هزار دستگاه اتوبوس کمبود داریم که باید تامین شود و تا پایان سال ۳۲۵۰دستگاه اتوبوس به ناوگان موجود اضافه می‌شود.
شهردار در این روز همچنین از بخش‌ پاسخگویان به تماس‌های تلفنی 137 بازدید کرد و خود به 2تماس پاسخ گفت که یکی مربوط به پروانه ساخت‌وساز و دیگری درباره اصلاح جدول و نرده در خیابان بود. او در پایان این مراسم به‌صورت نمادین از سامانه ۱۳۷پلاس روی استندی که در این مرکز قرار داشت، رونمایی کرد. راه‌اندازی سامانه جدید نظارت مردمی که سابقه‌ای از سال‌های 84 و 85 دارد، باعث نوسازی عملکرد آن شد. بخش آزمایشی این سامانه، میزان رضایتمندی شهروندان را از 70درصد به 95درصد رسانده است که از این پس در چارچوب 137پلاس و با حذف شماره 1888 ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین در بازدید شهردار از مرکز پایش برنامه، کنترل پروژه و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران اعلام شد که گزارش‌های 3ماه یک‌بار این مرکز در آینده به‌صورت کوتاه‌مدت‌تر و در مدت یک ماه نیز می‌تواند جمع‌بندی و ارائه شود که میزان نظارت مدیریت شهری را افزایش خواهد داد.

مکث
داوود گودرزی-رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران

استفاده از ظرفیت شهروندان در نظارت عمومی نیاز به یک زیرساخت دو‌طرفه دارد. 2 سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ قبلا طراحی شده بود اما این سامانه‌ها نقص‌هایی داشتند و دوگانگی این دو سامانه هم شهروندان را دچار مشکل کرده بود. در این چند ماه کار کارشناسی انجام شد و به این جمع‌بندی رسیدیم که امروز سامانه‌ای یکپارچه داشته باشیم؛ همچنین فضای مجازی را به این سامانه اضافه کردیم تا از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده باشیم. باید کاری کنیم که پیام‌های مردمی با حداکثر دقت و به بهترین نحو بررسی شود و به سرعت بازخورد را به شهروند منتقل کنیم.

مکث
رضا ناصری-سرپرست سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی سازمان بازرسی شهرداری تهران

در سامانه ۱۳۷‌پلاس موضوعات پرکاربرد را در اختیار شهروندان قرار دادیم تا   راحت‌تر مسئله خود را مطرح کنند. ۷۰۰‌موضوع را استخراج و جست‌وجو بین آنها را برای مردم ساده‌تر کردیم. تلاش کردیم در مسیر تغییرات درگاه یکپارچه شهروندی حرکت کنیم و همکاران در سازمان فاوا شهرداری نیز در تلاش هستند سامانه یکپارچه ارتباطات شهروندی شروع به‌کار کند و مردم همه کارها را در اپلیکیشن «تهران من» و سایت tehran.ir دنبال کنند. می‌خواهیم چابکی، هوشمندی، پیگیری، هدفمندی و مدرن‌بودن را دنبال کنیم تا رضایت شهروندان را به‌دست بیاوریم.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید