07
چهار شنبه 26 بهمن 1401
شماره 8715
بین‌الملل
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

لولا داسیلوا، بازیگر جهان چندقطبی امروز

علاوه بر رئیس‌جمهور برزیل، کشورهای دیگری هم هستند که تمایلی ندارند تا در 2 قطبی غرب و باقی دنیا، یکی را انتخاب کنند
جهان‌نما
«لولا داسیلوا»‌رئیس‌جمهور برزیل، 3ماه پیش هنگام ادای سوگند ریاست‌جمهوری تأکید کرد که دولتش رویکرد چندجانبه‌گرایی و جهان چند قطبی را پیگیری خواهد کرد.
ویژه
رهبران حزب جمهوری‌خواه آمریکا و حامیان مالی این حزب به‌دنبال بهترین گزینه برای ممانعت از حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور، در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 هستند.
گزارش 2
پانزدهم فوریه -امروز- صدوبیست‌وپنجمین سالگرد انفجار و غرق شدن کشتی جنگی آمریکایی مِین -Maine- در بندر هاوانا در سال 1898 است که به آغاز جنگ اسپانیا و آمریکا منجر شد.

قطارهایی که در تونل جا نشدند

مناطق خود مختار اسپانیا 258‌میلیون یورو برای قطارهایی هزینه کردند که مناسب عبور از تونل‌های شبکه ریلی این کشور نیستند
گزارش 1
به تازگی انتشار خبرهایی از یک رسوایی فنی در سیستم راه‌آهن اسپانیا خبر‌ساز شده است. در این ارتباط، رسانه‌های اروپایی گزارش داده‌اند که دولت اسپانیا 258میلیون یورو را برای قطارهایی هزینه کرده است که اکنون مشخص شده که اندازه این قطارها برای عبور از تونل‌های شبکه راه‌آهن اسپانیا بسیار بزرگ است.

نجات 8هزار نفر از زیر آوار در ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، با ارسال پیام ویدئویی به «نشست سران دولت‌های جهان» در امارات متحده‌عربی در رابطه با ادامه روند امداد و نجات تیم‌های داخلی و خارجی در 10 استان زلزله‌زده این کشور گفته که تعداد افرادی که نجات یافته‌اند به بیش از 8هزار نفر رسیده است.
نقل‌قول/ کشف اشیای پرنده توطئه آمریکاست
ادوارد اسنودن، افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا: گزارش‌های احساسی رسانه‌ها درباره کشف بالن‌های جاسوسی و اشیای پرنده ناشناس بر فراز آمریکای شمالی نه‌تنها ارتباطی با موضوع فرازمینی‌ها ندارد، بلکه هراس‌افکنی برنامه‌ریزی شده‌ای برای اهداف سیاسی است.
PDF بین‌الملل
کوتاه بین‌الملل
ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس، که با بحران عمیق سیاسی و اقتصادی روبه‌رو است هفته گذشته برای کاستن از بار مشکلاتش تغییراتی را در دولت خود ایجاد کرده است.