09
پنج شنبه 1 اردیبهشت 1401
شماره 8481
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

آمرزش در کنار قدیمی‌ترین چنار پایتخت

این روزها اماکن مذهبی و امامزاده‌ها، شلوغ‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسند؛ به‌خصوص با فرارسیدن شب‌های قدر و ایام شهادت حضرت امام علی ع.
ویژه
در استان‌های غربی کشور معمولاً زمستان‌ها بسیار سرد است و روزهای کمتری را می‌توان تجربه کرد که سوز هوا همچون سوزن روی پوست صورت فرود نیاید اما همین هوای سرد و بارش برف‌هایی که گاه تا 6متر ارتفاع را تجربه می‌کنند، نوید یک بهار بی‌نظیر را می‌دهد که چشم هر بیننده‌ای را مسحور تماشای خود می‌کند.
«خشک کردن» یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بشر برای نگهداری از مواد‌غذایی به‌خصوص سبزیجات و گیاهان بوده و هنوز هم هست.
قدیمی‌ها و موسپیدکرده‌های فوتبال ایران، قهرمانی تاج در جام باشگاه‌های آسیا را که نخستین قهرمانی یک تیم باشگاهی ایران در این تورنمنت بود، نقطه‌عطفی در فوتبال ایران می‌دانند.
از خانه این فالگیر به خانه آن کف‌بین، از صفحه این مدرس موفقیت تا کارگاه یک جلسه‌ای رمز و راز خوشبختی آن یکی مربی، از آموزش‌های بی‌اساس تا کتاب‌های روانشناسی زرد که نویسنده‌شان هیچ نام و نشانی در دنیای علم ندارد.
این روزها روزهای علی ع است؛ این شب‌ها شب‌های علی ع است. اصلاً مگر می‌شد تصور کرد که فردی چون علی ع را، بتوان از مسیری جز شهادت و بتوان در روزها و شب‌هایی جز روزها و شب‌های قدر از جهان برد؟
زندگی در شهرهای ایران بعد از دوره صفویه در ایام‌ماه رمضان شکل متفاوتی به‌خود می‌گرفت؛ کار و فعالیت‌های روزمره و سنگین جای خود را به تعطیلی و استراحت می‌داد. بعد از نماز ظهر تا قبل از افطار، نوبت به وقت‌گذرانی در بازار و گشت و‌گذار می‌رسید تا زمان سریع‌تر بگذرد و روزه‌دارها سرشان گرم باشد.

شعر اجتماعی بین مردم پیوند و رفاقت می‌سازد

گفت‌وگو با علیرضا قزوه، شاعر آیینی، که دغدغه‌های اجتماعی دارد
شاید نام علیرضا قزوه برای بسیاری از علاقه‌مندان به شعر و ادبیات، با شعر آیینی گره خورده باشد.
شبی که‌ ماه کامل خواهد شد

شبی که‌ ماه کامل خواهد شد

شاید سؤال درست‌تر این باشد که اساسا در شب‌های قدر و برای راز و نیاز و مناجات با خدا، کجا می‌توان نرفت؟ چون هر جا که چشم می‌گردانید مراسم‌ و گردهمایی‌های بزرگ و کوچک شکل گرفته و حتی  مراسم‌ و گردهمایی‌های خانگی شب قدر نیز، از رونق خوبی برخوردار است.
14سال است سحری نخورده‌ام
14سال است سحری نخورده‌ام
بی‌تردید بخشی از خاطرات خوش روزه‌داری ما با چهره محجوب، کلام آشنا و اجرای دلنشین او در برنامه سحری تلویزیون شکل گرفته.
در سال‌های اخیر نام تایوان هرازگاهی بر سر زبان‌ها افتاده و شبکه‌های مختلف خبری بارها خبرهایی درباره روابط پرغبار این کشور با چین مخابره کرده‌اند.

جاده ادویه؛ از هند تا اروپا

اینکه نخستین‌بار چه‌کسی و در کجای کره‌خاکی کشف کرد که با خشک کردن ساقه، برگ، یا ریشه و میوه گیاهان معطر می‌تواند ادویه بسازد، همواره در تاریخ جای بحث داشته اما تاریخ‌شناسان قدمت استفاده از ادویه به‌عنوان چاشنی و همچنین گیاه دارویی را بین 3هزار‌و500 تا 5هزار سال قبل از میلاد می‌دانند.

روزهای افتخار

قبل از آنکه ژاپنی‌ها با کسب 4عنوان قهرمانی جام ملت‌ها به قدرت اول فوتبال آسیا بدل شوند، تیم ملی ایران همه حریفانش را قلع و قمع می‌کرد و قهرمان بلامنازع آسیا بود.

نوشتن؛ نخستین و آخرین انتخاب آقای نویسنده

گابریل گارسیا مارکز، بزرگ‌ترین نویسنده کلمبیا و یکی از نام‌آورترین نویسندگان جهان و برنده جایزه ادبی نوبل سال 1982است.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
«شبلی و آتش» یکی از آثار قزوه است که دومین مجموعه ‌شعر مستقل او به شمار می‌رود. بن‌مایه این اشعار انگار همان سیر و سلوکی است که مخاطب در تمام‌این سال‌ها از شاعری چون قزوه سراغ داشته است.
آسیا یکی از مهم‌ترین قاره‌های دنیا با جوی منحصربه‌فرد است که از نظر آداب و رسوم، تمایلات و نگرش به زندگی با بقیه نقاط دنیا تفاوت‌های بسیاری دارد.
استان کردستان یکی از اصیل‌ترین استان‌ها و فرهنگ‌ها در کشور را دارد که ریشه آن  به هزاران سال قبل برمی‌گردد. این استان از نظر شرایط زیست محیطی یکی از غنی‌ترین استان‌ها در کشور است.