• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 1 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 158851
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/شبلی و آتش


  انتشارات سوره مهر
«شبلی و آتش» یکی از آثار قزوه است که دومین مجموعه ‌شعر مستقل او به شمار می‌رود. بن‌مایه این اشعار انگار همان سیر و سلوکی است که مخاطب در تمام‌این سال‌ها از شاعری چون قزوه سراغ داشته است. قزوه برای اینکه توانایی‌اش‌ را در قالب‌های گوناگون سرایش شعر نشان داده باشد، در این کتاب در کنار غزل، دوبیتی و دوبیتی سپید هم آورده است.

با کاروان نیزه

  انتشارات سوره مهر

کتاب «با کاروان نیزه» مجموعه ترکیب‌بند عاشورایی علیرضا قزوه است. محتوای کتاب با مقدمه‌ای از علی معلم دامغانی، چهره ماندگار در عرصه شعر و ادب فارسی، با عنوان شعر آیینی روزگار ما آغاز می‌شود و با نگاه نقادانه عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه‌سرای مطرح ایرانی درباره مدح و مداحی در زبان و ادبیات فارسی و این ترکیب‌بند به پایان می‌رسد.

برادر انگلستان

  انتشارات سوره مهر

کتاب «برادر انگلستان» نخستین رمان علیرضا قزوه، به روایت وقایع پس از کودتای 28مرداد‌32می‌پردازد و تا روزهای پس از انقلاب نیز ادامه پیدا می‌کند و خواننده را وارد حال و هوای داستان می‌کند. از نقاط قوت این رمان، نثر داستانی و زبان قدرتمند آن است که به دور از شعر و شعارزدگی بیان شده که با انبوهی از داستان‌های دهه اخیر و موجود، فاصله‌دارد.

عشق علیه‌السلام

  انتشارات سوره مهر

در این کتاب، آثار و اشعار عاشورایی قزوه، از چهار دفتر رگ مهربان، عشق(ع)، پشت هر سنگ خداست و دو نیمه حوا گردآوری و بازنشر شده است. معروف‌ترین شعر این مجموعه هم همان شعر عشق علیه‌السلام است که همه شنیده‌ایم: «شور بپا می‌کند، خون تو در هر مقام/ می‌شکنم بی‌صدا در خود، هر صبح و شام/ باده به‌دست تو کیست؟ طفل شهید جنون/ پیر غلام تو کیست؟ عشق علیه السلام...».

کتاب

  نهج‌البلاغه

نهج‌البلاغه به همان میزان که عظمت دارد، ساده و دلنشین هم هست. کافی است نسخه‌ای از ترجمه‌های محمد دشتی را پیدا کرده و بخوانید تا متوجه بشوید چه می‌گوییم. البته ترجمه‌های دیگری از این کتاب و تفسیرهای دیگری هم موجود است؛ اما ساده‌ترین آنها را باید همین ترجمه دشتی دانست. کتابی خوش‌دست و سبک از آب درآمده که می‌توانید آن را بخوانید و توی کیف‌تان بگذارید. در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: پیامبر اسلام در روز غدیر فرمود:‌ای مردم! او را برتر از همگان بدانید. چرا که هیچ دانشی نیست مگر اینکه خداوند آن را در من جمع کرده و من نیز آن را به پیشوای پرهیزکاران علی داده‌ام. او پیشوای روشنگر است که خداوند او را در سوره یاسین اینگونه یاد کرده: «و دانش هر چیز را در امام روشنگر  برشمرده‌ایم...»

موزیک

  آلبوم‌ماه غریبستان

محمد اصفهانی، خواننده خوش‌صدای کشورمان، آلبومی دارد به نام‌ماه غریبستان. موزیک‌های موجود در این آلبوم بارها از صدا و سیما پخش شده، اما آهنگی که مردم بیشتر به یاد دارند و بارها و بارها پخش شده، آهنگ دیده بگشاست. این آهنگ به قدری خوب ساخته و خوانده شده که جدا از مناسبتی بودن، در سطح بالای موسیقایی هم قرار دارد. هنوز یادتان نیامده؟ شعر آن چنین بود: «دیده بگشا‌ای به شهد مرگ نوشینت رضا/دیده بگشا بر عدم، ‌ای مستی هستی‌فزا/ دیده بگشا، ‌ای پس از سوء القضا، حسن القضا/دیده بگشا از کرم، رنجور دردستان علی/بهر مروارید غم، گنجور مردستان علی...» شعر آن را استاد علی معلم دامغانی سرایش کرده و خود نیز در ابتدای این آلبوم، آن را بازخوانی کرده است.

مناجات

  مناجات حضرت امیر(ع)

یکی از مناجات‌های پرنکته و عمیقی که وارد شده، معروف به مناجات حضرت امیر علیه‌السلام است که آن را به ایشان منتسب می‌دانند. این مناجات جزو اعمال زیارت مسجد کوفه هم محسوب می‌شود. مناجاتی که ضمن برشمردن ویژگی‌های روز قیامت، از خداوند درخواست می‌کند که ما را از هول و ترس این روز و از تنهایی این واقعه عظیم برهاند. در این مناجات، 23صفت خداوند آمده که مناجات‌کننده پروردگار را به آنها خوانده است. این مناجات دو بخش و 32فراز دارد و با عبارت «اللهم انی اسئلک الامان...» شروع می‌شود و در بخش اول آن، به سودمند نبودن مال و فرزند، شناخته شدن گناهکاران با چهره، مجازات نشدن کسی به جای دیگری، مفید نبودن عذرخواهی، پشیمانی گنهکاران و... اشاره شده است. اما دلچسب‌ترین آوایی که مناجات حضرت امیر را قرائت کرده، متعلق به حاج مهدی سماواتی است.

شهرگردی

   نمایشگاه قرآن

3دهه است که رویداد «نمایشگاه بین‌المللی قرآن» در تهران، نامش با ایام رمضان گره خورده است. بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، امسال در مصلای تهران برگزار شد. این نمایشگاه تا 25‌ماه رمضان مصادف با هفتم اردیبهشت دایر است. با سر‌زدن به این نمایشگاه می‌توانید با چاپ‌های مختلف کتاب قرآن و ترجمه‌ها و تفسیرها، کتاب‌های مذهبی و روایت‌ها و... آشنا شوید. همچنین محصولات مرتبط با قرآن و آیات آن، مثل صنایع‌دستی که در آن آیه‌های قرآن نوشته شده یا هنرهایی مثل نقاشی که با الهام از آیه‌های قرآنی خلق شده‌اند در این نمایشگاه به چشم می‌خورد. امکان خرید این محصولات در نمایشگاه قرآن با تخفیف‌های ویژه نمایشگاه هم فراهم است. در 2سال گذشته به‌دلیل شیوع کرونا این نمایشگاه دایر نشد.

سریال

   سریال امام علی‌ع

سال 1375بود که ساخت سریال امام علی(ع) به کارگردانی داوود میرباقری به پایان رسید. این سریال 22قسمتی خیلی زود به یکی از پر بیننده‌ترین سریال‌های مذهبی ایران تبدیل شد و بارها از تلویزیون و شبکه‌های مختلف به نمایش درآمد. این روزها با نزدیک‌شدن به شب‌های قدر، تماشای این سریال که ماجرای زندگی امام علی(ع) در دوران امامت تا زمان شهادت را روایت می‌کند خالی از لطف نیست. بازیگران بزرگی در این سریال بازی درخشانی از خود به یادگار گذاشته‌اند؛ ازجمله جمشید مشایخی، داریوش ارجمند، سیروس گرجستانی، چنگیز وثوقی، داوود رشیدی، پروانه معصومی، ویشکا آسایش، پرویز پرستویی، اکبر عبدی و.... هم‌اکنون نسخه‌های اینترنتی این سریال در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

کتاب

   ماه مبارک رمضان در گذر تاریخ اسلام

ماه رمضان از مفاهیم اسلامی است که با مبعوث‌شدن پیامبر اسلام آداب خاصی برای آن تعریف شد و این آداب سر از تقویم رسمی مسلمانان درآورد. اما این‌ ماه و آداب مخصوص به آن در صدر اسلام تفاوت‌هایی با آداب آن در چند سال بعد از آغاز رسالت داشت. از طرف دیگر همواره در طول تاریخ اسلام، رخدادها و حوادث مهم تاریخی‌ای در این‌ماه به وقوع پیوسته است که یکی از مهم‌ترین آنها، ضربت‌خوردن امام علی(ع) به شمار می‌رود. کتاب «ماه مبارک رمضان در گذر تاریخ اسلام» تألیف عباس حاجیانی دشتی رویدادهای مهم تاریخی رخ‌داده در این‌ماه را در سال‌ها و دوره‌های مختلف تاریخی گردآوری و نگارش کرده است. این کتاب توسط انتشارات موعود دانش چاپ و راهی بازار نشر شده است.

  زندگی خود را دوباره بیافرینید

اگر به‌طور جدی به‌دنبال اصلاح الگوهای رفتاری خود هستید، کتاب صوتی «زندگی خود را دوباره بیافرینید» برایتان بسیار سودمند خواهد بود. دکتر جفری  یانگ و جانت اس. کلوسکو در این اثر پژوهشی، به خوبی مطالب نظری در حوزه روانشناسی شناختی را با توصیه‌های عملی ترکیب کرده‌اند. در محافل علمی جفری یانگ را به‌عنوان ابداع‌کننده طرح‌واره درمانی می‌شناسند. این حوزه جدید در علم روانشناسی، ترکیبی نوآورانه از رویکردهایی بر پایه شناخت‌درمانی است. در طرح‌واره درمانی به آن دسته از اختلالاتی توجه می‌شود که با روش‌های درمانی دیگر برطرف نشده یا پس از مدتی دوباره علائمی از خود بروز داده‌اند. مطالب این کتاب هم به‌کار مبتدیان می‌آید و هم برای متخصصان و درمانگران سودمند است. در این کتاب الگوهای رفتاری پرتکراری که تبعات منفی گسترده‌ای در عملکرد انسان می‌گذارند، یک به یک بررسی و ریشه‌یابی شده‌اند.

  درمان شوپنهاور

اروین دی یالوم در کتاب «درمان شوپنهاور» همانند سایر آثار خود، با بیانی ساده و شیوا به تشریح موضوعات علمی، فلسفی و روانشناختی می‌پردازد. یالوم ضمن مطرح کردن مشکلات ذهنی و روانی انسان، باورها و عقاید عامه مردم را به چالش می‌کشد. از زبان سوم شخص بیان می‌شود و پریشانی‌های ذهنی قهرمانان داستان، «فیلیپ» و «جولیوس» را به تصویر می‌کشد. فیلیپ شخصی گوشه‌گیر است که باورها و عقاید «آرتور شوپنهاور»، فلسفه‌دان بزرگ آلمانی را قبول دارد. فیلسوف شناخته شده و شکاکی که درباره عزلت گفته است: «مردی که بتواند یک دفعه برای همیشه از رابطه با تعداد زیادی از آدمیان اجتناب کند، مرد خوشبختی‌ است.» جولیوس نیز روان درمانگر مشهوری است که پس از مبتلا شدن به سرطان، معنای زندگی، مرگ و کارهایی که در طول حیاتش انجام داده را در ذهنش یادآوری می‌کند. 

  مکالمه

اغلب کارگردان‌ها در حرفه خود تلاش می‌کنند یک شاهکار به‌جا بگذارند، با این حال فرانسیس فورد کاپولا در سال 1974دو شاهکار به جا گذاشت. گرچه این فیلم اسکار را به «پدرخوانده 2» واگذار کرد، اما یکی از بهترین و گویاترین آثار دهه 70میلادی است که جین هکمن نقش یک متخصص فریلانس روانی و مبتلا به پارانویا، هری کال، را ایفا می‌کند. او که به تنهایی در سانفرانسیسکو کار می‌کند، یک نزول‌گیر است که به ندرت کسی را به آپارتمان خود راه می‌دهد، چه برسد به زندگی‌اش. پس از گفت‌وگوی او با یک زوج، هرچقدر بیشتر اطلاعات کسب می‌کند، وحشتش بیشتر می‌شود. او که می‌خواهد نوار صدای ضبط شده این زوج را به صاحب کارش بدهد، متوجه می‌شود که صدایی وجود ندارد. گویا روان او گسیخته شده.

  گل بعدی برنده است

این هم یکی از بهترین مستندهای فوتبالی است که با نقدهای مثبت زیادی مواجه شد و بسیاری از منتقدان شناخته‌شده دنیا آن را تحسین کردند؛ مستند «گل بعدی برنده است» درباره یک تیم فوتبال در جزیره ساموآ است. یک مربی هلندی به نام توماس رونگن تلاش می‌کند این تیم را که همیشه بازنده است به سطح بالاتر ببرد و بین برنده‌ها جا بدهد. این مستند به کارگردانی مایک برت، برنده جایزه بهترین مستند در جشنواره فیلم ایندیپندنت اسپیریت بریتانیا شد. موفقیت این مستند در حدی است که در بسیاری از سامانه‌های نظرسنجی 90درصد نظر موافقان را جلب کرده و یکی از بهترین مستندهای فوتبالی تاریخ سینما به شمار می‌رود.

  شاه ریچارد

«شاه ریچارد» را هم باید یکی از بهترین فیلم‌های ورزشی دانست که مورد اقبال عموم هم قرار گرفته است. در این فیلم که محصول آمریکاست ویل اسمیت در نقش ریچارد ویلیامز ظاهر شده و نقش‌آفرینی او در این فیلم با تحسین‌های بسیاری همراه شده است. فیلم شاه ریچارد، زندگی ورزشی سوپراستارهای تنیس دنیا یعنی ونوس و سرنا ویلیامز آمریکایی را روایت می‌کند. داستان فیلم، نگاهی دارد به زندگی خواهران ویلیامز که به واسطه مربیگری پدرشان ریچارد ویلیامز به اسطوره‌های تنیس بدل شدند. این فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلنامه و بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. اگر دوست دارید درباره این تنیسورها که همیشه منبع انگیزه برای ورزشکاران دیگر هستند بیشتر بدانید، این مستند را از دست ندهید.

  پسری روی سکوها

کتاب «پسری روی سکوها» وقایع‌نگاری اتفاقات 4دهه فوتبال ایران است که در قالب رمان روایت شده است. مرحوم حمیدرضا صدر در این کتاب، حوادث، اتفاقات و خاطره‌های تیم ملی فوتبال ایران را از سال 1342تا سال 1377روایت کرده است. او روایتش را با رقابت تیم ملی در برابر عراق در 22آذر 1342شروع می‌کند و تا بازی به یادماندنی و پر سر و صدای ایران با آمریکا در جام جهانی 1998فرانسه ادامه می‌دهد. در این کتاب تنها از فوتبال صحبت نشده بلکه در کنار فوتبال، وقایع سیاسی، هنری و توصیف شخصیت‌ها هم به تصویر کشیده شده‌اند. پسری روی سکوها در اصل، ابراز عشق یک هوادار به فوتبال است و البته اثری جالب در حوزه وقایع‌نگاری و تاریخ شفاهی فوتبال هم محسوب می‌شود.

  50  ادویه ترکیبی

ادویه‌های ساده تکلیف‌شان از نظر طعم و طرز تهیه مشخص است اما خوره‌های آشپزی خوب می‌دانند که ترکیب انواع ادویه‌ها با هم و داشتن ادویه دست‌ساز که طعمی متفاوت و کم‌نظیر داشته باشد چقدر در آشپزی مهم است. کتاب «50ادویه ترکیبی» برای ساخت انواع این ادویه‌ها راهنمای خوبی است. این کتاب توسط الهام دوست‌افزون  نوشته شده و «ویبوکیا» ناشری است که آن را راهی بازار کرده است. نسخه اینترنتی این کتاب هم در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. ادویه‌های اروپایی، آسیایی، هندی، خاورمیانه‌ای، ایتالیایی، آفریقایی، مکزیکی، آمریکای‌شمالی و ادویه‌های دسر، دسته‌بندی فهرست این کتاب را تشکیل می‌دهند و نشان می‌دهند که در این کتاب با چه محتوایی روبه‌رو هستیم. اگر دوست دارید در آشپزی خانگی خوش بدرخشید، حتما این کتاب را بخوانید.

  تاریخ نمک

پادکست «بی‌پلاس» که توسط علی بندری روایت می‌شود، در قسمت «تاریخ نمک» خلاصه‌ای از کتاب «نمک» نوشته مارک کرلانسی را تعریف می‌کند. در این پادکست درباره رخدادهای تاریخی‌ای می‌شنوید که به واسطه دستیابی به نمک یا کشف معادن نمک و... در جهان رخ داده. اغلب این رخدادها که ریشه‌های تاریخی در گذشته دارند، با جنگ‌های خونین و نبردهای چندین و چندساله همراه بوده، همچنین روایتی از امپراتوری‌هایی که بقا و دوام خود را مشروط بر پیدا کردن منبعی برای تأمین نمک در قلمروشان می‌دیدند. این پادکست که روایت خلاصه منتخبی از کتاب‌های مختلف است، با لحنی داستانی و روایتی جذاب این اشاره‌های تاریخی را به زبان می‌آورد و سرنخ‌هایی برای جلب اشتیاق مخاطب، برای خرید و خواندن کتاب‌های معرفی شده می‌دهد.

  جواهری در قصر

اگر طرفدار سریال‌های کره‌ای پخش شده از صدا‌و‌سیما هستید، حتماً سریال «جواهری در قصر» با درخشش شخصیت یانگوم را به‌خاطر دارید؛ فیلمی که از فرهنگ سلطنتی حاکم بر کره در قرن‌های گذشته می‌گفت. گرچه رفتارهای اغراق‌شده‌ای درباره اهمیت غذا در مملکت‌داری در این سریال به چشم می‌خورد اما همین تأکید بر جزئیات طبخ یک غذا، اهمیت نوع طبخ و استفاده از مواداولیه را هم به رخ می‌کشید؛ اینکه چگونه یک غذا با دستور پخت یکسان، صرفاً به‌دلیل استفاده از چاشنی و ادویه‌ای متفاوت، طعمی منحصر‌به‌فرد به‌خود می‌گرفت یا حتی باعث از دست دادن اصالت غذا و طعمی خاص می‌شد.

  بزرگ‌ترین اسرار طبیعت

جنوب شرق آسیا و محل تلاقی اقیانوس آرام و هند که به منطقه مثلث مرجانی معروف و بهشت اقیانوس‌ها شده از روزگار قدیم زیستگاه جانوران کمیاب بوده و به همین دلیل این نقطه از دنیا همواره مورد توجه کاوشگران حیات وحش قرار داشته است. تماشای این مستند، یک سفر ماجراجویانه به این منطقه ناشناخته دنیاست که با مرجان‌های رنگارنگ پوشیده شده و دست نخورده باقی‌مانده است. این منطقه زیبا که در ناحیه‌ای آتشفشانی واقع شده از نظر وجود گونه‌های مختلف از اهمیتی زیستی بالایی برخوردار است. این مستند به مخاطب نشان می‌دهد که چگونه با علم طبیعت‌شناسی می‌توان نقاط زیبا و ناشناخته دنیا و گونه‌های جانوری آن را کشف کرد و در معرض دید مردم جهان قرار داد.

  داستان‌های عامیانه مردم کره

این کتاب شامل مجموعه داستان‌های خواندنی از دو نویسنده برجسته کره‌ای است که چند قرن گذشته زندگی می‌کردند. این داستان‌ها توسط نویسنده و مترجم کانادایی به‌نام جیمز اسکارث گیل، گردآوری و از کره‌ای به انگلیسی ترجمه شده و در ایران هم به زبان شیرین فارسی بازگردانی شده است. این اثر که یکی از شاهکارهای ادبی کشور کره به‌شمار می‌رود، خواننده را با معروف‌ترین و مشهورترین داستان‌های عامیانه تاریخی این کشور آشنا می‌کند. برخی از داستان‌های این کتاب، از معانی و ارزش‌های اصیل برخوردارند و باورهای سنتی مردم این کشور مثل اعتقاد به جن و پری را به چالش می‌کشد.

  جنگجویان رنگین‌کمان

این فیلم 4ساعته و حماسی که براساس حقایق تاریخی ساخته شده و تولید آن 15سال طول کشید، گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای تایوان محسوب می‌شود. فیلم «جنگجویان رنگین‌کمان» درباره یکی از قبایل تایوان است که مردم آن در جنگل زندگی می‌کردند. مردم این قبایل در کنار هم و در دل طبیعت زندگی مسالمت‌آمیزی داشتند تا اینکه در سال 1895محل زندگی‌شان به اشغال ژاپن درمی‌آید. این فیلم کمی پیش‌از این اتفاق آغاز شده و زندگی یکی از مردان قبیله را نشان می‌دهد که شکارچی ماهری بود و زندگی‌اش بعد از حمله ژاپنی‌ها به سرزمین تایوان دستخوش تغییرات عجیبی می‌شود. اتفاقاتی که برای شکارچی تایوانی رخ می‌دهد بستر اصلی این فیلم سینمایی است.

  ماجراجویی‌های بزرگ

تصور کنید قصد سفر دارید اما با شرایط فعلی سفرهای طولانی و ماجراجویانه روزبه‌روز دست‌نیافتنی‌تر می‌شود. قدیمی‌ها به درستی اعتقاد داشتند که سفر انسان را کامل می‌کند و روح آدم را جوان‌تر می‌سازد اما در شرایط فعلی که تجربه کردن سخت است باید با کتاب خواندن این تجربه را از دیگران کسب کرد. کتاب ماجراجویی‌های بزرگ Grand Adventure را
 Alastair Humphreys تألیف کرده است. او به‌عنوان ماجراجوی برتر نشنال‌جئوگرافیک معرفی شده و برای علاقه‌مندان به ماجراجویی راهنمای بسیار مفیدی فراهم کرده؛ از دوچرخه‌سواری در کیپ‌تاون در کشور آفریقای جنوبی تا کایاک‌سواری در رودخانه‌های وحشی آلاسکا و پیمودن مسیر یک کشور تا کشور دیگر با پای پیاده به‌صورت ماجراجویانه، تجربه‌هایی است که در این کتاب نوشته شده است.

  اورست

همیشه فیلم‌های ماجراجویی جذاب است و طرفداران زیادی دارد. در این مدل فیلم‌ها همزمان با موضوع فیلم هیجان هم سرتاسر ذهن مخاطب را درگیر خود می‌کند و معمولاً مخاطب را تا انتها درگیر داستان اصلی و حواشی فیلم می‌کند. «اورست» یک فیلم ماجراجویانه در کوهستان است که براساس داستان واقعی و تلخی که در سال۱۹۹۶ در کوه اورست اتفاق افتاد، ساخته شده؛ حادثه‌ای که در آن ۸نفر از کوهنوردان جان خود را از دست دادند و در آن زمان این موضوع بسیار در میان علاقه‌مندان به این ورزش مورد‌توجه قرار‌گرفت. این فیلم تلاش‌های 2گروه کوهنوردی را برای بقا نشان می‌دهد. داستان این فیلم هنوز هم یکی از تلخ‌ترین وقایعی ا‌ست که در دنیای کوهنوردی رخ داده است.

  عمارت دبیرالملک

حوالی چهارراه سرچشـمه تهران، وسط رفت‌وآمدها و در شلوغ‌ترین منطقه شهر، خانه ارزشـمندی از دوران گذشته به جا مانده اسـت که عمارت دبیرالملک نام دارد. این عمارت با تزئیناتی اروپایی در محله تاریخی عودلاجان جای گرفته است. دبیرالملک 4سـال به‌عنوان منشی میرزا تقی‌خان وزیر نظام همـراه او در ارزنه‌الـروم بـوده و در روزگار صـدارت امیرکبیر نیز چندین سال منشی‌گری او را انجام داده است. این بنا نمونه بارزی از معماری دوره قاجاراسـت که در آن نفوذ معمـاری غرب و اروپایی دیده می‌شود. علت آن هم سـفرهای شـاهان قاجار به اروپا و علاقه آنها به اسـتفاده از سـبک غربی و اروپایی در معمـاری بود. در معماری این بنا نیز از سـبک ترکیبی استفاده شده و به شکلی کاملاً متقارن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید