• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 1 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 158847
+
-

دریاچه زریوار در فصل بهار طبیعتی چشم‌نواز و مثال‌زدنی دارد

نگین شیرین کردستان

نگین شیرین کردستان

مجتبی یارزمان

در استان‌های غربی کشور معمولاً زمستان‌ها بسیار سرد است و روزهای کمتری را می‌توان تجربه کرد که سوز هوا همچون سوزن روی پوست صورت فرود نیاید اما همین هوای سرد و بارش برف‌هایی که گاه تا 6متر ارتفاع را تجربه می‌کنند، نوید یک بهار بی‌نظیر را می‌دهد که چشم هر بیننده‌ای را مسحور تماشای خود می‌کند. هرچه از روزهای اول فصل بهار دورتر و به تابستان نزدیک‌تر شویم، از طراوت و زیبایی منطقه کاسته می‌شود اما به این معنی نیست که تابستان متفاوت باشد و همه‌‌چیز تغییر کند. با همه این صحبت‌ها و باتوجه به اینکه هنوز زمان زیادی از شروع فصل بهار نگذشته، فرصت را از دست ندهید و سری به این استان جذاب بزنید تا از تصاویر کارت‌پستالی و نقاشی‌های طبیعی خدا حداکثر استفاده را ببرید و روحتان جلا پیدا کند. در این گزارش سری زده‌ایم به دریاچه زریوار در استان کردستان که علاوه بر قدمت باستانی و تاریخی این دریاچه، در فصل بهار به‌شدت جذاب می‌شود و میزبان علاقه‌مندان زیادی از سرتاسر ایران و جهان خواهد بود.

درباره زریوار
دریاچه زریوار که در میان اهالی و بومیان منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است، یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های آب شیرین در ایران به شمار می‌رود که در استان کردستان به یک قطب مهم گردشگری هم تبدیل شده است. درباره این دریاچه داستان‌ها و افسانه‌های زیادی مطرح شده و همین دلیل کافی ا‌ست تا متوجه تاریخ و قدمت آن بشویم. البته هنوز هیچ‌کدام از این خیال‌پردازی‌ها به اثبات نرسیده و کسی هم نتوانسته آنها را از ذهن مردم منطقه پاک کند. دریاچه زریوار در 3کیلومتری شهر مریوان قرار دارد و موقعیت جغرافیایی آن به‌گونه‌ای است که زمستان‌های بسیار سرد و پوشیده از برف و تابستان‌های خنک و سرسبزی را تجربه می‌کند. این دریاچه برخلاف بسیاری دیگر از دریاچه‌ها که آب آنها از طریق رودخانه و کوه تأمین می‌شود، از چشمه‌هایی که در کف آن وجود دارد بالا می‌آید و پر می‌شود و به همین دلیل علاوه بر شیرین بودن آب رودخانه، خالی از هرگونه آلودگی است. عمق دریاچه در قسمت‌های مختلف آن متفاوت است اما کمترین میزان آن به بیش از 2متر می‌رسد و به همین علت به راحتی می‌توان در زریوار قایق‌سواری کرد و از چرخیدن در میان این آب‌های زلال حداکثر لذت را برد. این دریاچه در سال1388 به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید و علاوه بر این به‌عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم برای حیات‌وحش منطقه، وارد فهرست سازمان محیط‌زیست هم شده است.

اقامت و استراحت در زریوار
برای رفتن به مکان‌های طبیعی افراد به 2دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛ دسته اول کسانی هستند که فارغ از زندگی روزمره و ماشینی، به دامان طبیعت پناه آورده‌اند و ساعت‌هایی که در این مکان‌ها هستند را غنیمت می‌دانند و با پایان روز دوباره به سمت زندگی عادی و روال همیشگی برمی‌گردند. برای این دسته از افراد تفریحات زیادی در کنار دریاچه زریوار فراهم است و به راحتی می‌توانند از آنها حداکثر استفاده را ببرند و یک روز به یاد ماندنی را بگذرانند اما دسته دوم کمی متفاوت‌تر از گروه اول به طبیعت نگاه می‌کنند و برای رفتن به این مکان‌ها تنها به چند ساعت و یک روز بسنده نکرده و شب  هم از سکوت و آرامش محیط استفاده می‌کنند. در کنار دریاچه زریوار بسیاری هستند که شب کمپ به پا می‌کنند و این لذت را هم تجربه می‌کنند. اگر شما هم علاقه دارید شب در زریوار بمانید و امکان برپا کردن کمپ را ندارید، می‌توانید از بوم‌گردی‌ها و مکان‌های اقامتی‌ای که با فاصله کم از دریاچه قرار دارند استفاده کنید.

گشت‌وگذار در کنار دریاچه
دریاچه زریوار به یکی از مکان‌ها و قطب‌های گردشگری در استان کردستان و شهر مریوان تبدیل شده و در همه روزهای سال حتی زمستان هم میزبان علاقه‌مندان است. در چند سال گذشته امکانات تفریحی و گردشگری زیادی در اطراف این دریاچه ایجاد شده که در حال خدمت‌رسانی به مسافران و گردشگرانی است که به این منطقه سفر می‌کنند.
   قایق‌سواری: از رایج‌ترین تفریحاتی که در کنار دریاچه زریوار با استقبال فراوان روبه‌رو می‌شود، قایقرانی است. قایق‌های پدالی، موتوری و پارویی یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌هایی است که گردشگران با ورود به این منطقه به سراغش می‌روند و از آنها استفاده می‌کنند. فضای مناسب، زیبا و چشم‌نواز در محیط پیرامون دریاچه زریوار و همچنین طراوتی که با عبور نسیم از روی آب می‌وزد، قایق‌سواری را در این دریاچه جذاب‌تر از هر مکان دیگری کرده است.
   ماهیگیری: از دیگر تفریحات رایج در زریوار ماهیگیری است. اگر عده‌ای را دیدید که به‌صورت خطی لب آب مدت‌ها نشسته‌اند و پلک هم نمی‌زنند تعجب نکنید؛ اینها ماهیگیرانی هستند که به انتظار گیر افتادن ماهی در قلاب‌شان مجبور هستند ساعت‌ها بدون حرکت فقط به آب خیره شوند تا شاید بتوانند از ماهی‌های این دریاچه سهمی داشته باشند. پس اگر به این تفریح علاقه دارید، در زمان رفتن به سمت این دریاچه تجهیزات متناسب این تفریح را همراه‌تان داشته باشید.
   عکاسی: فضای دریاچه و اطراف آن به حدی زیبا و جذاب است که یک تفریح متفاوت هم در کنار این دریاچه شکل گرفته و طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. عکاسان حرفه‌ای، زریوار را یکی از مکان‌های مهم برای این منظور می‌دانند و علاوه بر عکاسی شخصی، از افرادی هم که تمایل به گرفتن عکس‌های شخصی در طبیعت و این دریاچه را داشته باشند با گرفتن هزینه‌ای مشخص عکاسی می‌کنند. پس اگر تجهیزات لازم برای عکاسی از این منطقه را ندارید نگران از دست دادن موقعیت نباشید و خودتان را بسپارید به عکاسان حرفه‌ای محیطی تا این کار را برای شما به بهترین شکل ممکن انجام بدهند.
   پرنده‌نگری: پس از آنکه گونه‌های مختلفی از پرندگان و حیوانات در اطراف این دریاچه دیده شد و همچنین با ثبت این منطقه به‌عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم در سازمان میراث فرهنگی، افراد زیادی از علاقه‌مندان به محیط‌های طبیعی برای دیدن این جانوران و پرندگان به سمت این دریاچه راهی شدند تا از نزدیک این پرندگان و حیوانات را به نظاره بنشینند. هم‌اکنون پرنده‌نگری یکی از تفریحات جذاب و البته خاص‌پسند در اطراف دریاچه زریوار است که در همه روزهای سال افراد علاقه‌مند به این سبک از تفریح را به سمت خود جذب می‌کند.
   پاراگلایدر: دریاچه زریوار به‌وسیله کوه‌هایی که در اطراف آن جای‌گرفته محصور شده و همچون نگینی می‌درخشد اما دوستداران طبیعت و تفریحات خاص، این امکان را به فرصتی برای خالی کردن هیجان‌های درونی و استفاده حداکثری از محیط اطراف تبدیل و یک سایت پروازی در کنار دریاچه زریوار راه‌اندازی کرده‌اند. هم‌اکنون یکی دیگر از تفریحاتی که شما می‌توانید در کنار این دریاچه تجربه کنید، استفاده از پاراگلایدر است که درصورت مساعد بودن شرایط جوی در اختیار همه قرار می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید