04
پنج شنبه 1 اردیبهشت 1401
شماره 8481
اقتصاد
23023624
02123023902
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
با افزایش استفاده از ظرفیت‌های داخلی، به‌تدریج دیوار تحریم‌ها در حال ریختن است؛ به‌گونه‌ای که رکورد ترانزیت از فضای سرزمینی ایران در اوج تحریم‌های اقتصادی شکسته شده و با جهش 68درصدی نسبت به سال قبل، به رقم کم‌سابقه 12میلیون‌ و641هزار تن کالا رسیده است.
آن دسته از متقاضیان نهضت ملی مسکن که در جریان ثبت‌نام مسکن دولتی، شهر مورد تقاضا یا اطلاعات خود و اعضای خانوار را اشتباه درج کرده‌اند، از امروز به‌مدت یک‌ماه فرصت دارند با مراجعه به سامانه ثمن موارد اشتباه را ویرایش کنند.
خبر: نامه وزارت جهادکشاورزی به گمرک ایران درخصوص ممنوعیت صادرات 4محصول گوجه، بادمجان، سیب‌زمینی و پیاز به گمرکات ابلاغ نشده و قرار است بازار داخلی این محصولات با راهکارهایی جز ممنوعیت صادرات تنظیم شود.
بازار
اعلام رسمی قیمت گندم برای صنف و صنعت، پیش‌بینی‌ها درخصوص رشد قیمت محصولات وابسته به آرد را تأیید کرد.

گزارش دومین نهاد بین‌المللی از رشد اقتصاد ایران

طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد ایران امسال 3درصد رشد می‌کند و نرخ تورم با یک روند نزولی به 3/32درصد می‌رسد
گزارش
صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد؛ تورم ایران در سال‌ جاری به 32.3درصد و در سال 2023میلادی به 27.5درصد کاهش می‌یابد. این مؤسسه بین‌المللی برآورد کرده رشد اقتصاد ایران در سال‌ جاری به 3درصد می‌رسد. پیش از این، بانک جهانی، نرخ رشد اقتصاد ایران در سال‌جاری را 3.7درصد برآورد کرده بود که هر دو پیش‌بینی از افزایش تولید ناخالص داخلی ایران حکایت دارد.

ذره‌بین روی فهرست جدید ابربدهکاران بانکی

مانده تسهیلات کلان 10بانک منتشر شده، از 600هزارمیلیارد تومان هم فراتر می‌رود
بانک مرکزی دیروز فهرست مقدماتی ابربدهکاران 14بانک را منتشر کرد، اما جزئیات اعلام شده بر پیچیدگی‌ها و ابهام‌ها افزود. به‌نظر می‌رسد در انتشار این فهرست قانون مصوب مجلس به درستی رعایت نشده است.
چاه ویل
سیاست تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی و همزمان هرج‌ومرج زنجیره توزیع کالا که به قاچاق معکوس این کالاها از کشور منجر شده، به ‌مثابه چاه عمیق و بزرگی در اقتصاد ایران است.