05
پنج شنبه 27 خرداد 1400
شماره 8246
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

بلندترین صدا در روزگار زورگو سکوت دلبندی است

یادداشت
سروناز بود که هربار ایستاده یا نشسته چیزی می‌گفت، آقای رعنا محو چهره دلنشین و دهان گلخند او می‌شد‌!
ویژه
در گذشته و پیش از اختراع سینما و تلویزیون تنها راه آگاهی مردم از تاریخ، گوش دادن به روایات شفاهی یا خواندن متون مکتوب تاریخی بود که خواندن آنها نیز برای هر کسی امکان‌پذیر نبود.
قیمه یکی از سنتی‌ترین و در عین حال لذیذ‌ترین خوراک‌های ایرانی است تا جایی‌که بسیاری از جهانگردها بعد از خوردن این غذا لب به تحسین ایرانی‌ها باز کرده‌اند؛ مثل ژان ژاردن، جهانگرد مشهور فرانسوی که در دوره صفوی به ایران سفر کرده و در کتاب خاطراتش از خورش قیمه به‌عنوان یکی از لذیذترین غذاهایی که صرف کرده نام برده است.
دراگون ‌بوت یا همان قایق اژدها، یکی از رشته‌های تیمی قایقرانی است که روزبه‌ روز به طرفدارانش اضافه می‌شود و احتمالا تا چند سال آینده از زیر‌سایه ورزش‌های پرطرفدار خارج خواهد شد.
دریاچه ورزشگاه آزادی در بازه زمانی نسبتا کوتاهی که تا شروع المپیک توکیو باقی‌مانده حسابی شلوغ است.
احمد اکبرپور، نویسنده‌ای از جنوب است و همان گرمای سواحل دریای جنوب، در داستان‌هایش وجود دارد. او که رؤیای سیاستمداری در سر داشت، قدم به دنیای ادبیات گذاشت و حوزه کودک و نوجوان را انتخاب کرد تا امروز بعد از انتشار ده‌ها عنوان از کتاب‌هایش، از نرسیدن به آن رؤیای جوانی و نویسنده‌شدن رضایت داشته باشد.
کمی آنطرف‌تر از چهارراه شلوغ و پرازدحام گلوبندک در حوالی بازار بزرگ تهران و در میان مغازه‌های پرزرق و برق خیابان پانزده خرداد یک جایی هم برای نشستن و صرف یک وعده غذای حسابی پیدا می‌شود؛ قهوه‌خانه‌ای قدیمی و خسته‌ای که از بدو تاسیس پاساژ معروف حمیدین در انتهای سالن اصلی پاساژ آرام گرفته و آماده پذیرایی از مشتریان گرسنه است.
پای صحبت‌های فرهاد آئیش، بازیگری که در جدیدترین ساخته مسعود کیمیایی ظاهر شده است

برای سومین بار مصدق شدم

حدود بیست و اندی سال پیش وقتی بعد از سال‌ها مهاجرت به وطنش بازمی‌گردد، عبدالله اسکندری که یکی از چهره‌پردازان و طراحان‌گریم تراز اول سینمای ایران است او را می‌بیند و در همان دیدار اول به او می‌گوید: «شما باید یک روز نقش مصدق را بازی کنید»! فرهاد آئیش که بازیگری، نویسندگی و کارگردانی در تئاتر را حرفه‌‌ای آغاز کرد از همان زمان منتظر بود که روزی نقش مصدق را که علاقه خاصی هم به شخصیتش داشت بازی کند.
ارواح سنگی در تهران!

ارواح سنگی در تهران!

تاکنون چیزی درباره دامنه هیولاها یا ارواح سنگی شنیده‌اید؟ اگر نه که باید بگوییم جایی وجود دارد که در آن سنگ‌های دامنه کوه به‌صورت طبیعی بر اثر باد و باران طرح‌های عجیبی به‌خود گرفته و به شکل جمجمه انسان درآمده‌اند! به همین دلیل به آن محدوده دامنه هیولاهای سنگی یا ارواح سنگی گفته می‌شود.
سه سوته در خانه لواشک درست کنید
سه سوته در خانه لواشک درست کنید
این روزها به‌علت شیوع ویروس کرونا، ترس از مصرف خوراکی‌های دست‌ساز خارج از منزل، دامنگیر همه شده است.
سیسیل، جزیره‌ای در جنوبی‌ترین نقطه ایتالیاست؛ یعنی جزیره‌ای که به نوعی وسط مدیترانه واقع شده و نسبتا هم به شمال آفریقا نزدیک است.

«جاموران‌ری» در شمیران

جماران یکی از محله‌های شمالی پایتخت است که پیش از آنکه در تقسیم‌بندی‌های جدید شهری جزئی از منطقه یک شهرداری تهران به‌حساب بیاید، دهی از توابع شمیران بود.

غذاهایی از سرزمین بینالود

سفر و غذا، رابطه‌ای جدانشدنی، همچون رابطه فرودگاه و هواپیما دارند. فرقی نمی‌کند که به کجا سفر می‌کنید، در هر صورت شما به جایی دنج، برای تغذیه و تجدید‌قوا نیاز دارید.

آنها جنایت را زندگی می‌کنند

انسان‌ها دوست دارند که در طول زندگی‌شان، از امکانات و پول و دستاوردها و نفوذ و اعتبار بیشتری برخوردار باشند.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
رشت که به شهر غذا و باران شهرت دارد، پیشینه دیرینه‌ای در خلق انواع مزه‌ها دارد.
نمی‌شود کسی اهل بازی باشد و «Call of Duty ندای وظیفه» را بازی نکرده باشد.
البته که کتاب خواندن همیشه برای کودکان و نوجوانان جذابیت داشته و دریچه‌ای به دنیاهای تازه پیش رویشان باز می‌کند، اما بعد از اینکه کرونا فعالیت‌های بیرون از خانه را محدود کرد، بچه‌ها بیشتر از قبل سراغ ادبیات و داستان رفتند تا این دوره سخت را با جادوی ادبیات سپری کنند.