• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 27 خرداد 1400
کد مطلب : 133367
+
-

آشنایی با بهترین قیمه‌فروشی‌های تهران

قیمه و دیگر هیچ

قیمه و دیگر هیچ

قیمه یکی از سنتی‌ترین و در عین حال لذیذ‌ترین خوراک‌های ایرانی است تا جایی‌که بسیاری از جهانگردها بعد از خوردن این غذا لب به تحسین ایرانی‌ها باز کرده‌اند؛ مثل ژان ژاردن، جهانگرد مشهور فرانسوی که در دوره صفوی به ایران سفر کرده و در کتاب خاطراتش از خورش قیمه به‌عنوان یکی از لذیذترین غذاهایی که صرف کرده نام برده است. نادر میرزا قاجار، نویسنده و تاریخ‌نگار معروف دوره قاجار هم از قیمه به‌عنوان پادشاه خورش‌ها نام برده و شروع طبخ آن را به دوره ساسانی مربوط می‌داند.این شواهد نشان می‌دهد طبخ این غذای سنتی پیشینه‌ای طولانی دارد و هنوز هم به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی در بهترین رستوران‌های پایتخت سرو می‌شود. محبوبیت انواع قیمه به حدی است که برخی از این رستوران‌ها جز قیمه غذای دیگری برای مشتری‌ها سرو نمی‌کنند و دست بر قضا مشتریان زیادی هم دارند.

 هتل قناری
خیابان سمیه

خورش قیمه رستوران هتل قناری در خیابان سمیه در سامانه‌های نظرسنجی، رتبه نخست را به‌خودش اختصاص داده است. یک هتل قدیمی و پرخاطره در مرکز شهر که روزهای تعطیل برای خورش قیمه و قورمه سبزی‌اش صف نسبتا طولانی تشکیل می‌شود. خورش قورمه سبزی و فسنجان این هتل هم پرطرفدار است اما مشتری‌ها فقط برای صرف قیمه رنج ایستادن در صف را تحمل می‌کنند. فضای داخل هتل هم به‌گونه‌ای است که حس نوستالژیک را به مشتری القا می‌کند و خیلی‌ها صرف یک پرس قیمه در چنین فضایی را نوعی تفریح دلچسب خانوادگی هم می‌دانند. در مورد طعم قیمه‌های هتل قناری هم گفته می‌شود برای طبخ آن از بهترین ادویه‌جات استفاده می‌شود و به همین دلیل خوش‌طعم و به قول معروف مشتری‌پسند است.

 عمو هوشنگ
محله نیاوران

شاید کمی عجیب باشد که یکی از خوشمزه‌ترین قیمه‌های تهران در قهوه‌خانه شمال شهر طبخ می‌شود. اگر می‌خواهید طعم قیمه‌های عمو‌هوشنگ را بچشید باید سر ظهر به نیاوران بروید و البته کمی هم منتظر بمانید تا جایی برای نشستن پیدا کنید. قهوه‌خانه‌ای قدیمی با کاشی‌های رنگارنگ و دکوراسیونی که سال‌هاست دست‌نخورده باقی مانده و مشتری‌ها را به سال‌های دور می‌برد. صاحب قهوه‌خانه مرد سالخورده‌ای با موهای سفید است که دوستداران زیادی دارد و فقط برای معاشرت با او و صرف یک پرس خورش قیمه به اینجا می‌آیند. خورش قیمه قهوه‌خانه عموهوشنگ در سامانه‌های نظرسنجی رتبه دوم را به‌خودش اختصاص داده و خیلی‌ها صاحب این قهوه‌خانه را متخصص طبخ قیمه می‌دانند.

 قیمه دات کام
خیابان جهانشاهی

خورش قیمه جزو پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است و عجیب نیست که منوی برخی رستوران‌ها فقط به پخت انواع قیمه اختصاص داشته باشد. قیمه دات کام در حوالی کاشانک تهران یکی از همین رستوران‌هاست و با شعار «ما آمده‌ایم برای شما، فقط قیمه بپزیم» فعالیت می‌کند. منوی این رستوران از دل آشپزخانه‌های شهرها و روستاهای مختلف ایران به‌وجود آمده و تنوع قابل‌توجهی دارد. پرسنل رستوران با سفر به شهرها و روستاهای مختلف، اصیل‌ترین دستورپخت انواع قیمه را تهیه کرده‌اند و آنها را با طعمی نزدیک به طعم بومی و محلی طبخ می‌کنند. در این رستوران قیمه طهرونی، قیمه نثار قزوین، قیمه بوشهری، قیمه‌ریزه اصفهان، قیمه لاپلو، قیمه درباری و قیمه همایونی برای مشتری‌ها سرو می‌شود و قرار است انواع دیگر قیمه به این فهرست اضافه شود.

 هانی پارسه
خیابان بهشتی

هانی پارسه هم یکی از رستوران‌هایی است که بهترین خورش قیمه تهران را می‌پزد و در این کار صاحب سبک است. خورش‌های هانی در شعب این رستوران و کترینگ‌های آن جزو پرطرفدارترین غذاهای آن به‌حساب می‌آید و شاید جالب باشد که بدانید کنسرو قیمه این رستوران به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می‌شود. در این رستوران علاوه بر قیمه، خورش‌هایی متناسب با هر فصل پخته می‌شود؛ مثل خورش آلواسفناج که آن هم طرفداران زیادی دارد. رستوران هانی پارسه شعبه‌های مختلفی دارد اما اگر برای تماشای فیلم به سینمای آزادی رفتید به شعبه‌ای که درست مقابل این سینما واقع شده مراجعه کنید و سراغ خورش قیمه هانی را بگیرید.

 رستوران روحی
میدان صنعت

رستوران تازه‌تاسیس روحی در حوالی میدان صنعت هم به شیوه کاملا سنتی اداره می‌شود و با دکوراسیون قدیمی و سرو غذا به روش‌های سنتی توانسته جای خودش را بین رستوران‌های خوب تهران باز کند. در این رستوران همان‌طور که از اسمش پیداست، غذاها در ظروف روحی سرو می‌شوند و نام رستوران هم برگرفته از این شیوه سنتی پذیرایی از مشتریان است. خورش قیمه این رستوران در قابلمه‌های تک‌نفره سرو می‌شود و به‌عنوان پیش‌غذا هم سرو می‌شود. به‌طوری که خورش، روی ته‌دیگ ریخته می‌شود و کنار غذای اصلی به مشتری عرضه می‌شود. راز خوشمزگی قیمه‌های روحی این است که از گوشت تازه گوسفندی و ادویه‌جات کمتر شناخته‌شده برای طبخ آن استفاده می‌کنند.

 کافه گل رضاییه
خیابان سی تیر

پخت یکی از بهترین قیمه‌های تهران در یکی از قدیمی‌ترین کافه‌های شهر هم در نوع خودش عجیب است. گل رضاییه، کافه‌ای قدیمی در خیابان تاریخی سی تیر تهران است که قیمه‌های معروفی دارد. این کافه همچون کافه نادری یکی از قدیمی‌ترین کافه‌های تهران به‌حساب می‌آید و سال‌های طولانی، پاتوق افراد مشهور و نویسنده‌های قبل از انقلاب بوده است. علاوه بر رفت‌وآمد آدم‌های معروف به این کافه، فضای خاص و غذای خوشمزه آن هم مورد توجه نسل جدید قرار گرفته و روزهای تعطیل در قرق قیمه‌خورهای حرفه‌ای است. خورش قیمه این کافه قدیمی در ظروف چینی گل قرمز سرو می‌شود و خاطرات سال‌های قدیم را زنده می‌کند. در این کافه علاوه بر خورش قیمه، کتلت روسی هم برای مشتری‌ها سرو می‌شود که طرفداران مخصوصی دارد.

 کترینگ علا
خیابان مطهری

کترینگ علا هم یکی دیگر از جاهایی است که قیمه‌های خوشمزه‌ای می‌پزد. علا برخلاف گزینه‌های قبلی به شیوه‌های سنتی برای طبخ قیمه اعتقادی ندارد و با تجهیزات مدرن و مطابق با استانداردهای روز آماده ثبت سفارش مشتری‌هاست. ویژگی غذاهای علا این است که در طبخ آنها از بهترین مواد اولیه استفاده شده و شاید به همین دلیل منوی علا در مقایسه با سایر رستوران‌ها و کترینگ‌ها قیمت بالاتری دارد. استفاده از مغز ران گوسفندی و زعفران اعلا طعم خاصی به قیمه‌های علا داده و مشتریان مخصوصی هم دارد. غذای علا شعبه‌های مختلفی در تهران دارد که همه آنها بیرون‌بر هستند اما شعبه اصلی آن در خیابان شهید مطهری تهران واقع شده و در دسترس‌تر است.

 کترینگ قیمه قورمه
خیابان کریم‌خان زند

زمان نسبتا زیادی از تاسیس کترینگ قیمه قورمه در حوالی میدان هفتم تیر نمی‌گذرد اما به‌واسطه پخت قیمه‌های خوشمزه حسابی بین شکم‌بازها معروف شده و در سامانه‌های نظرسنجی هم رتبه‌ای بالاتر از رستوران‌های پرزرق و برق دارد. کترینگ قیمه قورمه برای ارسال غذا شیوه‌ای مخصوص و منحصربه‌فرد دارد و غذا را در قابلمه‌های کوچک تک‌نفره و درون بقچه‌های گلدار می‌پیچد و برای مشتری ارسال می‌کند. البته قیمه قورمه خورش را روی برنج و ته‌دیگ می‌ریزد که شاید مورد پسند برخی مشتری‌ها نباشد. یکی از ویژگی‌های این کترینگ این است که در کنار قیمه می‌توانید شربت‌های دست‌ساز زعفران و دوغ محلی آن را هم امتحان کنید. «مزه قدیم‌ها رو می‌ده» شعار قیمه قورمه است و دست‌کم در مورد پخت قیمه می‌توان گفت به آن عمل کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید