• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 27 خرداد 1400
کد مطلب : 133362
+
-

معرفی 10 عنوان از تازه‌ترین کتاب‌های کودک و نوجوان که امسال منتشر شده‌اند

کتاب‌خوانی در عصر طولانی تابستان

کتاب‌خوانی در عصر طولانی تابستان


البته که کتاب خواندن همیشه برای کودکان و نوجوانان جذابیت داشته و دریچه‌ای به دنیاهای تازه پیش رویشان باز می‌کند، اما بعد از اینکه کرونا فعالیت‌های بیرون از خانه را محدود کرد، بچه‌ها بیشتر از قبل سراغ ادبیات و داستان رفتند تا این دوره سخت را با جادوی ادبیات سپری کنند. انتخاب کتاب یکی از مهم‌ترین مراحل مطالعه برای بچه‌های علاقه‌مند به ادبیات است. اگر دنبال کتاب‌های جدید هستید،گزینه‌های متعددی از ماندگارترین آثار ادبی کودک و نوجوان گرفته تا کتاب‌های ترجمه پیش روی شماست. 

 خروس شاعر

    نویسنده: مژگان شیخی  
   انتشارات قدیانی

تاج گل یک خروس جوان یازده ماهه است؛ یعنی دقیقا یازده ماه و هفده روز. او در یک مزرعه سرسبز زندگی می‌کند، با گاو و گوسفند و مرغ و خروس‌های دیگر. همچنین دوست‌های دیگرش که در داستان با آنها آشنا می‌شوی.تاج گل عاشق شعر و شاعری بود. تا همین دیروز، وقت و بی وقت روی چوب بلند یا سایه درختی می‌نشست و شعر می‌گفت. شب‌ها یواشکی از توی مرغدانی درمی‌رفت و زیر نور ماه قدم می‌زد. به صدای جویبار گوش می‌داد و شعر می‌گفت، ولی از امروز دیگر نمی‌خواهد شعر بگوید. حتما می‌پرسی چرا؟ برای اینکه جواب این سوال را بدانی، بهتر است از همان اول شروع کنیم.

  خرس ماه

   نویسنده: مهدی رجبی  
   انتشارات فنی ایران

«سامیه» و «سمیره» خواهر هستند. آن‌ها وقتی به نزدیکی باغشان رسیدند متوجه شدند که دو توله خرس در داخل باغ هستند. آن‌ها هراسان فرار کردند و خود را به پدرشان «خالو موسی» رساندند و ماجرا را برایش تعریف کردند. خالو موسی به باغ رفت و با دیدن توله خرس‌ها متوجه شد که آن‌ها در پی غذا به باغ آمده‌اند، دخترها دوست داشتند توله خرس‌ها را نگه دارند، اما خالو موسی به محیط‌بان‌ها خبر داد تا برای بردن توله خرس‌ها به باغ بیایند. محیط‌بان‌ها با جست‌وجو در دل کوهستان مادر زخمی توله خرس‌ها را پیدا کردند.

 دکمه‌های گربه‌ای

   نویسنده: تهمینه حدادی  
   انتشارات سروش

کتاب «دکمه‌های گربه‌ای» برای گروه‌های سنی خردسال و کودک است که با تمرکز بر یاددهی روزهای هفته، اندازه‌ها، شمارش اعداد و مهارت‌های زندگی نوشته شده است. این کتاب روایت‌گر ماجرای دختری است که همراه با مادر خود به دوخت لباس مشغول هستند. در ماجرای کتاب با خیال‌پردازی دختر مواجه می‌شویم که با دکمه‌های لباس خود که به شکل گربه هستند دوست می‌شود. این‌کتاب با ۲۴ صفحه مصور رنگی منتشر شده است.

 پسر چابک‌سوار

   نویسنده: لیلا قربانی  
   انتشارات کتاب جمکران

لیلا قربانی که پیش از این اثر «بچه‌های فرات» را در کارنامه حرفه‌ای دارد، این بار مخاطب را به سرزمین اسب‌های اصیل و دشت‌های سرسبز رهسپار کرده و روایت‌گر قصه تایماز می‌شود. کاراکتر «تایماز» پسر نوجوانی است که عاشق اسب‌هاست و همیشه در رویاهایش با اسبش قیرات در دشت‌های سرسبز می‌تازد و شبیه پدرش، قهرمان سوارکاری شود اما حادثه رانندگی و نقص عضو، بین او و آرزوهایش فاصله می اندازد.

 آن دورِ دور

   نویسنده عبدالرضا صمدی  
   انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

داستان کتاب «آن دورِ دور» قصه‌ ببر جوانی است که از بالای قله کوه به دوردست‌ها نگاه کرد و در آن دورِ دور چیزهای گرد و سیاهی دید که دلش می‌خواست بداند آن‌ها چه هستند، برای همین از قله پایین آمد و به طرف آن دورِ دور حرکت کرد .این کتاب با قطع رحلی در 24 صفحه تمام رنگی و قیمت 15هزار تومان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

 اقلیم هشتم

   نویسنده: محسن هجری  
   انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

این کتاب از مجموعه «رمان نوجوان امروز» نحوه‌ شکل‌گیری آرا و افکار منحصر به فرد شیخ شهاب‌الدین سهروردی در زمینه‌ فلسفه را برای نوجوانان بالای 15 سال روایت می‌کند. «اقلیم هشتم» گویای جهانی متفاوت از هفت اقلیم است که در این اقلیم، عشق، حرف اول و آخر را می‌زند و چنان است که اگر کسی در جست‌وجوی حقیقت، از هفت اقلیم ناامید شود، می‌تواند به اقلیم هشتم رهسپار شود.

 زیرگذر

   نویسنده: علی صداقتی خیاط  
   انتشارات ناهید

این کتاب جلد چهارم مجموعه ای است از آثار کودکان کانون های اصلاح و تربیت که به همت علی صداقتی خیاط گردآوری شده است.  از متن کتاب: «از کودکی تا به‌حال دیده بودم. پدرم وقتی به خانه می‌آمد، تکه ‌ای از وسایل خانه را برمی‌داشت و به سمساری می‌رفت و سعی می‌کرد وسیله را بفروشد. بعد از فروش به‌سوی زیرگذر می‌رفت و دیگر یادم نمی‌آید کی به خانه برمی‌گشت. شاید وقتی می‌آمد و دوباره می‌رفت خواب بودم. شاید در پی بازی بودم و شاید هم دنبال سایه پدر...»

 پیامبری که سلمان شناخت

   نویسنده: محمدحسین معتمدراد  
   انتشارات طلایی

علاقه‌مندان به تاریخ خصوصا تاریخ اسلام اگر ماجرای جنگ احزاب را از نظر گذرانده باشند، بی‌تردید از نقش سلمان، صحابه جلیل القدر پیامبر (ص) در حفر خندق آگاهی یافته‌اند. محتوای این کتاب فقط به نقش سلمان در جنگ احزاب خلاصه نمی‌شود، بلکه دوران کودکی و نوجوانی سلمان، هنگامی که نام روزبه داشت؛ سفر دشوار او برای یافتن حقیقت و رسیدن به پیامبر اسلام (ص) و یافتن نام سلمان و نیز خدمت او پس از پیامبر (ص) و در زمانه زمامداری خلفای راشدین مورد مطالعه قرار گرفته است.

 شهید شیخ‌عباس شیرازی

   نویسنده: عزت‌الله الوندی 
   انتشارات مدرسه

این کتاب زندگینامه داستانی فرمانده از تولد تا شهادت است که با هدف آشنایی بیشتر نسل جوان و نوجوان از زندگی فرمانده نوشته شده است. در قسمتی از کتاب آمده است: «شیخ‌عباس گفت: یکی دیگر از خاطرات مال ماه رمضان است. آمدند و گفتند تعطیل کنید این بساط سخنرانی را. گفتم کار من تبلیغ است. من غیر این کار دیگری ندارم. بعد از کلی چانه‌زنی گفتند تبلیغ کنید؛ اما بی‌سروصدا و دردسر.»

 مثل رود عاشقم

   شاعر: محمد صارمی  
   انتشارات مدرسه

شعرهای مجموعه «مثل رود عاشقم» در قالب نیمایی با موضوعات مختلف و چالش‌هایی که نوجوانان امروز با آن مواجه هستند سروده شده است. در این سروده‌ها سعی شده است نگاه نو و تازه‌ای‌ به موضوعات اجتماعی، آیینی، عاشقانه و احساسی‌ که در این سن سراغ جوانان می‌آید داشته باشد. به این صورت که با ایجاد ترفند‌های شاعرانه و فضاهای چالش بر‌انگیز ذهن نوجوان را به سمت کنجکاوی و پرس‌وجوگری هدایت می‌کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید