13
چهار شنبه 21 مهر 1400
شماره 8335
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

جنگل آسفالت

یادداشت
نادیده گرفتن جان هیوستن توسط منتقدان پیرو نگره مولف، خطایی استراتژیک بود که براساس‌اش برای اثبات مثلا هوارد هاکس باید هیوستن کوچک شمرده می‌شد و برای بزرگ کردن «خواب بزرگ» باید «شاهین مالت» کوچک شمرده می‌شد.
ویژه
وقتی جان هیوستن تصمیم گرفت به‌عنوان نخستین تجربه کارگردانی‌اش سراغ رمان معروف دشیل همت برود، باید به او یادآوری می‌کردند که برادران وارنر قبلا «شاهین مالت» را ساخته است، آن‌هم دو بار؛ نخستین اقتباس سینمایی از آن «شاهین مالت» ساخته دل روث در سال1931 بود؛ روایتی کُند و بی‌شور و هیجان اما وفادار به رمان اصلی که ریکاردو کورتز در نقش کارآگاه سام اسپید در آن بازی قابل‌قبولی داشت اما با شکست تجاری روبه‌رو شد.
احمد امینی فیلم «شاهین مالت» را به‌عنوان پایان‌نامه تحصیلی‌اش برای فارغ‌التحصیلی در رشته سینما، رادیو و تلویزیون از مجتمع دانشگاهی هنر برگزیده بود.
بهار سال۱۹۳۵ در یک مهمانی در هالیوود، گرترود استاین از دشیل همت خواست یک معمای ادبی را برایش حل کند.
شاهین مالت در طول تاریخ سینما سه بار ساخته شده و در واقع «شاهین مالت» 1941به کارگردانی جان هیوستون نسخه بازسازی شده دو فیلم قبلی است که برخلاف رول معمول نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر خود موفق‌تر از آب درآمده است و منتقدان نیز از آن استقبال شایانی کرده‌اند.
اینکه چرا در میان همه فیلم‌های کلاسیک تاریخ سینما که در سال1941 ساخته شده‌اند، برای نخستین فیلم جان هیوستن در مقام کارگردان، جشن تولد هشتادسالگی گرفت، به سه‌راهی است که در این فیلم با هم متقاطع می‌شود.
« شاهین مالت » هشتاد ساله شد

جهان سایه‌های راستگو

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد؛ اینکه فیلمی برایتان تبدیل شود به متر و معیار؛ با آن برای خودتان استانداردی درست کنید و خوبی یا بدی فیلم‌ها را به نسبت دوری یا نزدیکی با آن بسنجید؛ مؤلفه‌هایش را در این فیلم یا آن فیلم بجویید یا رد ستارگانش را در فیلم‌های دیگر بزنید.
هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد

هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد

گفت‌وگو با جان هیوستن درباره فیلمسازی، فیلمنامه‌نویسی و بازیگری
گفت‌وگویی که در ادامه می‌خوانید بخش کوتاهی از گفت‌وگوی بلند گیدئون باخمن با جان هیوستن است که حین فیلمبرداری فیلم «انجیل» در شهر رم ایتالیا انجام شده است.
راز جاودانه شدن جان هیوستن
«شاهین مالت» به‌عنوان نخستین فیلم جان هیوستن با حضور همفری بوگارت، مری آستور و پیتر لور، از موفق‌ترین اقتباس‌های تاریخ سینما محسوب می‌شود
جان هیوستن در سال1941 دست به ریسکی بزرگ زد و ساخت اقتباس سینمایی رمان «شاهین مالت» اثر دشیل همت را با استفاده از گروهی از بازیگران مطرح و درحالی‌که 2اقتباس سینمایی قبلی از این اثر، از نظر تجاری شکست خورده بودند، برای نخستین تجربه کارگردانی خود برگزید.
ریموند چندلر که هم‌قطار، مرید و رقیب دشیل همت در مجله «نقاب سیاه» بود، در ستایش همت در مقاله مشهور «هنر ساده قتل» نوشته بود: «همت قتل را از گلدان ونیزی بیرون آورد و به خیابان انداخت.»

ت  مثل تقلب

صحنه‌ای در «شاهین مالت» وجود دارد که در آن سام اسپید همفری بوگارت به وسیله یک دادستان درباره ارتباطش با 2قتل مورد‌سؤال قرار می‌گیرد.

صدای جنایت

شاهین مالت در دهه 60 یکی از فیلم های پر تکرار شبکه یک سیما برای ظهرهای جمعه بود. فیلم جان هیوستن با مدیریت زنده‌یاد عطاء الله کاملی در دهه 50 در رویکرد گسترده تلویزیون ملی برای دوبله مجدد فیلم‌های کلاسیک، ترجمه و دوبله شد.

از شاهین سیاه تا «شاهین مالت»

ساموئل دشیل همت، خالق «شاهین مالت»، ‌زاده 27می سال‌1894و درگذشته 10ژانویه سال 1961، فعال سیاسی، فیلمنامه‌نویس، نویسنده داستان کوتاه و رمان‌نویس آمریکایی بود. همت در مناطق روستایی سنت‌ماری به دنیا آمد و خواهری بزرگ‌تر و برادری کوچک‌تر از خود داشت.