• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 21 مهر 1400
کد مطلب : 142756
+
-

اقتباس‌های اولیه شاهین مالت

آرش نهاوندی- روزنامه‌نگار
شاهین مالت در طول تاریخ سینما سه بار ساخته شده و در واقع «شاهین مالت» 1941به کارگردانی جان هیوستون نسخه بازسازی شده دو فیلم قبلی است که برخلاف رول معمول نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر خود موفق‌تر از آب درآمده است و منتقدان نیز از آن استقبال شایانی کرده‌اند. در سال 1931و یک سال پس از نگارش کتاب «شاهین مالت» توسط دشیل همت، نخستین اقتباس سینمایی از این اثر به کارگردانی «روی دل روت» ساخته شد. فیلم «شیطان با بانویی ملاقات کرد» ساخته سال1936 به کارگردانی «ویلیام دیترله» نیز اقتباسی آزاد بود از «شاهین مالت» دشیل همت که منتقدان آن را فیلمی کسل‌کننده و نازل ارزیابی کردند. هیچ‌یک از این دو اقتباس اولیه در گیشه موفق عمل نکردند و از نظر تجاری فیلم‌های شکست‌خورده‌ای محسوب می‌شوند.

شاهین مالت 1931

 «شاهین مالت» (1931) فیلمی به کارگردانی «روی دل روت» با بازی «ریکاردو کورتس» در نقش کارآگاه خصوصی «سم اسپید» و «به‌به دنیلز» در نقش «روت وندرلی» است. «مائود فولتون»، «براون هولمز» و «لوسین هوبارد»، فیلمنامه این فیلم را نوشته‌اند. نسخه‌ای از این فیلم از سال 1970در کتابخانه کنگره آمریکا نگهداری می‌شود. این فیلم در دوران پیش از دوران قانون سانسور تصاویر در آمریکا ساخته شد. بعدها تصاویری از این فیلم حذف شد.

شیطان با بانویی ملاقات کرد 1936

«شیطان با بانویی ملاقات کرد»، فیلمی در ژانر جنایی و برداشتی آزاد از رمان «شاهین مالت» نوشته دشیل همت، است. در این فیلم به کارگردانی «ویلیام دیترله»، بازیگران مشهوری نظیر «بت دیویس» و «وارن ویلیام» نقش‌آفرینی کرده‌اند. «بازلی کروتر» در نیویورک تایمز فیلم شیطان با بانویی ملاقات کرد را فیلمی نازل در حد فیلم‌های ارزان‌قیمت توصیف کرد که سزاوار است از آن به‌عنوان یک اثر کلاسیک کسل‌کننده یاد شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید