13
دو شنبه 12 مهر 1400
شماره 8330
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

مایکل آنسارا

در ایران او را با نقش ابوسفیان در فیلم محمد رسول‌الله به یاد می‌آوریم. بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر که در ۱۹۲۲ و در سوریه متولد شد. دو سال داشت که با خانواده‌اش به آمریکا رفت و از جوانی حضور در صحنه تئاتر را تجربه کرد.
ویژه
موسیقی فیلم محمد رسول‌الله یکی از برگ‌های برنده این اثر سینمایی است. کاری که موریس ژار در این فیلم انجام داد آن‌قدر درخشان بود که اعضای آکادمی اسکار با وجود بی‌اعتنایی‌شان به فیلم عقاد، نتوانستند از آن گذر کنند و موریس ژار را نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین موسیقی متن کردند‌‌.
یکی دیگر از اعضای تیم دیوید لین و از بهترین مدیران فیلمبرداری هالیوود در آن سال‌ها که تخصص‌اش در فیلم‌های عظیم حماسی به‌کار فیلم مصطفی عقاد آمد. مدیر فیلمبرداری بریتانیایی متولد مارس ۱۹۰۸ در لندن، در کارنامه پربارش بیش از ۸۰اثر سینمایی به‌چشم می‌خورد.
فیلم «محمد رسول‌الله» سال۱۳۵۶ اکران جهانی شد و پس از نمایش در آمریکا در برخی کشورهای اسلامی هم به نمایش درآمد؛ کشورهایی که زمان تولید فیلم با ساخته‌شدن اثری سینمایی درباره پیامبر اسلامص موافق نبودند، پس از آماده نمایش‌شدن، محمد رسول‌الله را روی پرده آوردند.
از نخستین نمایش عمومی فیلم محمد رسول‌الله در انتهای دهه50 خورشیدی، تأثیر‌گذاری فیلم بر تماشاگر، سینماگر و مدیریت فرهنگی مشخص شد. در روزگار پر‌تب‌و‌تابی که هنوز زمان زیادی از پیروزی انقلاب اسلامی نمی‌گذشت و ایده اسلامی کردن سینما مطرح بود، فیلمی اکران شده بود که بخشی از رخدادهای صدر اسلام را به‌صورتی جذاب و باورپذیر روایت می‌کرد؛ فیلمی با حضور هنرپیشگان مطرحی که شهرت و پرسونای شناخته‌شده‌شان، آسیبی به اثر وارد نمی‌ساخت.
«رسالت»، «پیام» یا اصلا همان «محمد‌رسول‌الله» خودمان، هرچه می‌خواهید صدا کنید، اسم این فیلم را اما به‌واقع رسم این فیلم بود که هنوز هم سبب می‌شود نتوان از کنارش رد شد و تماشایش نکرد.
فیلم «محمد رسول‌الله» سال۵۸ دوبله شد. مرحوم محمد‌زاده این فیلم را خرید و از طرف مجتهدی که مشاور ایشان بود دوبله‌اش را به من پیشنهاد کرد. فیلم را دیدم و در طول یک هفته براساس شخصیت‌ها، انتخاب صدا کردم.

تکرارنشدنی‌ترین فیلم تکراری

چرا فیلم مصطفی عقاد رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد؟
تیتر یک
با پیروزی انقلاب اسلامی، بخش عمده‌ای از جامعه مذهبی ایران با فیلم «محمد رسول‌الله» ساخته هالیوودی مصطفی عقاد پا به سینما گذاشتند.
«ما در ‌شأن شما هستیم؟!»

«ما در ‌شأن شما هستیم؟!»

محمد رسول‌الله چگونه دوبله شد؟
در دهه50 دوبله فارسی از دوران اوجش قدری فاصله گرفت. ورود بی‌رویه فیلم‌های خارجی که بسیاری‌شان فیلم‌های موسوم به کاراته‌ای یا کمدی‌های ایتالیایی و ملودرام‌های هندی بودند و البته در کنارشان فیلم‌های مطرحی چون «پدرخوانده»، « دیوانه از قفس پرید» و... هم به ایران می‌آمدند، در کنار فیلم‌های فارسی، تنوع غریبی به فضای اکران داده و از سوی دیگر بازار دوبله را هم داغ‌تر از همیشه کرده بود.
تماشای حضرت حمزه در سینما المپیا
تماشای حضرت حمزه در سینما المپیا
چگونه فیلم مصطفی عقاد بخشی از خاطره ما ایرانیان شد؟
میان تمام فیلم‌ها و سریال‌هایی که درباره پیامبران و ائمه ساخته شده «پیام» با نام عربی «الرساله» که در ایران با عنوان «محمد رسول‌الله» به نمایش درآمده طعم و حلاوتی دیگر دارد؛ فیلمی که با سنت آثار حماسی- تاریخی هالیوود ساخته شده و سازنده‌اش کوشیده و موفق شده به قواعد ژانر وفادار بماند و اثری باشکوه و تأثیرگذار بسازد
در شرایطی که برخی از علمای شیعه نگرانی‌هایی در مورد فیلم محمد رسول‌الله داشتند و زمان تولید فیلم با ساخته‌شدن اثری درباره پیامبر اسلام ص مخالفت کردند، امام موسی صدر از مدافعان فیلم مصطفی عقاد بود.

مصطفی عقاد

تهیه‌کننده و کارگردان سوری- آمریکایی. در سوریه متولد شد و در کالج آمریکایی آلیو تحصیل کرد. به آمریکا رفت و در دانشگاه کالیفرنیا کارگردانی سینما خواند‌. عقاد در کالیفرنیا با سام پکین‌پا آشنا شد.

آنتونی کویین

بازیگر، نقاش و نویسنده مکزیکی‌الاصل، از برجسته‌ترین بازیگران تاریخ سینماست. «جاده»، « اسب کهر را بنگر»، « توپ‌های ناواران»، « زوربای یونانی»، «لارنس عربستان» و... ازجمله آثار این بازیگر هستند که در کارنامه پربارش همکاری با فیلمسازان بزرگی چون فدریکو فلینی، الیا کازان، دیوید لین، وینسنت مینه لی و... به‌چشم می‌خورد.

ایرنه پاپاس

دیگر بازیگر بین‌المللی فیلم محمد رسول‌الله که در اوج شهرت مقابل دوربین مصطفی عقاد رفت، یکی از چهره‌های مطرح این فیلم است که نقش حساس هند، همسر ابوسفیان را با مهارت بازی کرد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله» پس از وقوع انقلاب اسلامی و در تابستان 58 دوبله شد. آقای حسین شایگان زحمت ترجمه فیلم را کشید و پس از انجام دوبله و طی‌شدن مراحل فنی، در سینماها به اکران درآمد.
خبر ساخته‌شدن فیلمی درباره پیامبر اسلامص با حضور هنرپیشگان مطرح جهانی آن‌قدر جذاب بود که نشریات ایرانی از آغاز پیش‌تولید تا نمایش به آن بپردازند. روزنامه اطلاعات سال۱۳۵۵، 2 بار به‌صورت مفصل به فیلم مصطفی عقاد پرداخت.
مصطفی عقاد از لحظه‌ای که مصمم شد درباره پیامبر اسلامص فیلم بسازد تا زمانی که محمد رسول‌الله با نام جهانی پیام و نام عربی الرساله بر پرده آمد روزهای دشواری را سپری کرد.